ארגון זכויות האדם "אמנסטי אינטרנשיונל" מפרסם היום (רביעי) אזהרה חמורה מפני "משבר הוצאות להורג מחריף" באיראן, וחושף כי אלפי אזרחים נמצאים בסכנת הוצאה להורג מיידית. על פי הדו"ח, הרשויות באיראן מוציאות להורג אזרחים בהיקף מחריד לאחר משפטי ראווה לא הוגנים, ותחת אישומים מעורפלים כמו "איבה נגד אלוהים" ו"שחיתות עלי אדמות".
הנתונים מדאיגים: מתחילת שנת 2025 הוציאה איראן להורג למעלה מ-800 בני אדם, קצב שכמעט מכפיל את זה של השנה שעברה. אלפים נוספים ממתינים לגזר דינם או נמצאים תחת חקירה באשמת עבירות שדינן מוות, כולל עבירות סמים וריגול.

הדו"ח מדגיש כי בעקבות התקיפות הישראליות והמלחמה בת 12 הימים נגד איראן בחודש יוני, גורמים רשמיים בטהרן החלו לקרוא באופן אינטנסיבי למשפטים מהירים והוצאות להורג של כל מי שיואשם בשיתוף פעולה עם ישראל. במקביל, הפרלמנט האיראני מקדם חקיקה להרחבת השימוש בעונש מוות, הממתינה לאישור מועצת שומרי החוקה.
באמנסטי מציינים כי מאז פרוץ מחאת "אישה, חיים, חופש" ב-2022, המשטר האיראני "הפך את עונש המוות לכלי דיכוי" נגד מתנגדיו.
החשש הגדול ביותר, לדברי הארגון, הוא מחזרה על אירועי טבח האסירים הפוליטיים ב-1988. בכירים במערכת המשפט האיראנית, כולל ראש הרשות השופטת, גולאמחוסיין מוחסני-אג'אי, קוראים בפומבי ל"הוצאות להורג בסגנון 1988" נגד "משתפי פעולה". הרטוריקה הזו מציתה מחדש את הפחד מפני הרג המוני בבתי הכלא, בדומה לטבח שבו נרצחו אלפי אסירים פוליטיים.

נתוני האו"ם תומכים בממצאי הדו"ח ומראים כי בין ינואר לאוגוסט 2025 בוצעו לפחות 841 הוצאות להורג, לעומת 429 בתקופה המקבילה אשתקד. עוד עולה כי ההוצאות להורג פוגעות באופן לא פרופורציונלי במיעוטים, בהם אפגנים, בלוצ'ים וכורדים.
"איראן הייתה אחראית לכמעט שני שלישים מכלל ההוצאות להורג הידועות בעולם בשנת 2024", מסכם הדו"ח. "המסלול הנוכחי מצביע על שנה קודרת עוד יותר, אלא אם תינקט פעולה מיידית".
