accessibility-icon
share-icon
AI | צילום: קנבה

העולם רץ קדימה: האם מערכת החינוך בישראל מוכנה למהפכת ה-AI?

דסק C14

דסק C14

יד אלול ה'תשפה (07.09.25)

1

2

like

2

dislike

יזם ההייטק מקסים גומברג, מייסד "אקדמיית Max Ai", מסביר בריאיון לעודד מנשה מדוע לימודי בינה מלאכותית אינם עוד מותרות אלא הכרח קיומי עבור הדור הצעיר, וכיצד הטכנולוגיה החדשה משנה מהיסוד את תפקיד המורה בכיתה • צפו בריאיון


בעוד העולם צועד בצעדי ענק אל עבר עתיד טכנולוגי, עולה השאלה המתבקשת: האם מערכת החינוך מדביקה את הקצב? בריאיון לעודד מנשה ב'על הבוקר', טוען היזם מקסים גומברג כי התשובה שלילית באופן מדאיג. "אנו שומעים שוב ושוב שבתי הספר לא מכינים את דור העתיד לעולם החדש ולשוק התעסוקה", הוא פותח ומציג את הפתרון: שילוב לימודי בינה מלאכותית כחלק אינטגרלי ממערכת השעות.

לדברי גומברג, המניע להקמת "אקדמיית Max Ai" נבע מהפער הגדל בין הכישורים הנרכשים בבית הספר לדרישות השוק. "מחקרים מראים שכ-80% מבעלי העסקים לא רוצים לקבל עובדים חדשים ללא כישורי AI", הוא מדגיש. "הבנו שזה הדבר הבא, ואפילו ההווה, וזה מה שאנחנו צריכים ללמד את הילדים".

לא עוד שינון, אלא חוויה ויצירה

אז איך נראה שיעור המשלב AI? גומברג מסביר כי מדובר בגישה שונה מהותית מהלמידה המסורתית. "אלה שיעורים שהם הרבה יותר חווייתיים", הוא אומר. "אנחנו שמים דגש על חווית הלמידה ועל דרך פתרון השאלות, ולא רק על התשובה הסופית".

במסגרת התוכנית, התלמידים מתנסים במגוון רחב של כלים טכנולוגיים המאפשרים להם לפתח מיומנויות חיוניות לעולם המודרני:

  • למידה עצמאית: הכלים מאפשרים לכל תלמיד להעמיק בתחומים המעניינים אותו באופן אישי.

  • חשיבה ביקורתית: התלמידים לומדים כיצד לשאול שאלות נכונות, לבחון את אמינות התשובות המתקבלות מהמערכות ולא לקבל אותן כמובנות מאליהן.

  • ביטחון עצמי: ההתמודדות המוצלחת עם טכנולוגיה מתקדמת מפתחת אצל התלמידים תחושת מסוגלות וביטחון.

המורה כמנטור: תפקיד חדש בעידן הדיגיטלי

מהפכת ה-AI אינה פוסחת על חדר המורים. גומברג מציין כי אחד האתגרים המרכזיים הוא השינוי התפיסתי הנדרש מהמורים עצמם. "קיים פער בידע, אך הפער הגדול יותר הוא בתפקיד של המורה", הוא מסביר. "במשך שנים התרגלנו שהמורה הוא מקור הידע, אך היום הידע נגיש לכולם בלחיצת כפתור".

לשיטתו, תפקיד המורה עובר שינוי תרבותי עמוק: "מורה צריך להיות יותר מנטור, יותר מדריך, אחד שמתווה את הדרך ולא רק מקריא תוכן". האחריות, לדבריו, היא להעניק למורים את הכלים להתמודד עם המציאות החדשה שבה תלמידיהם כבר משתמשים בטכנולוגיה באופן שוטף.

ברכה או קללה? הכל תלוי במשתמש

האם יש סכנה בהסתמכות יתר על בינה מלאכותית? "התשובה היא גם וגם", משיב גומברג בכנות. "זה תלוי בידיים שלנו ובאופן שבו נחליט להשתמש בזה". הוא מדגיש כי שימוש נכון, מבוקר ואחראי, המשלב חשיבה ביקורתית, יהפוך את ה-AI ל"ברכה הכי גדולה של הדור החדש". מנגד, שימוש לא מושכל עלול להיות בעל השלכות שליליות.

"אי אפשר להתעלם מזה, זה כבר ההווה", הוא מסכם. גומברג קורא למנהלי בתי הספר להכיר בצורך ולהשתמש בתקציבים קיימים, כמו תוכנית גפ"ן של משרד החינוך, כדי להטמיע את תוכניות הלימוד החדשניות. "מי שלא מאמץ את הדבר הזה, עושה עוול מאוד גדול".

עקבו אחרינו גם ב-Google News