חדשות 14: אם גם אצלכם בסופר אין חלב רגיל לקניה אלא רק חלב יוקרתי בכותרת "מועשר" או "מיוחד", אינכם לבד. יותר ויותר לקוחות מדווחים על קושי ברכישת חלב מפוקח. לפי יצרני החלב, השיא עוד לפנינו ויתכן מחסור נוסף בתקופת החגים בשל העובדה שחגי תשרי חלים השנה באמצע השבוע, דבר שמצמצם את ימי העבודה.
אך הנתונים מראים מציאות אופטימית בתחום החלב. על פי משרד החקלאות, אין מחסור ברפתות: הייצור המקומי עומד השנה על כ-106% מהביקוש. נוסף על כך, גם במועצת החלב מדגישים שאין מחסור חלב בישראל, ואם ייווצר, אפשר לייצר חלב מאבקה שהם מחזיקים במחסני החירום שלהם. גם הרפתנים מדגישים כי יש מספיק חלב.

אך למרות זאת, באופן מפתיע מחירי החלב בישראל הם דווקא מהיקרים בעולם. בעבור ליטר חלב תשלמו שבעה שקלים ושלושים אגורות, שזה גבוה מהמחיר באירופה בכמעט 50%. לדברי מועצת החלב הפתרון נמצא אצל המחלבות: תנובה, טרה ומחלבת רמת הגולן ששולטות בהיצע החלב. גורמים בשוק מסבירים כי המחלבות ובראשן תנובה ששולטת בשוק החלב, יוצרות מחסור מכוון כדי להפעיל לחץ על משרד האוצר.
כדי להקל על המחסור השר סמוטריץ’ חתם לפני כשבועיים על צו פטור ממכס ליבוא חלב, למשך חצי שנה במטרה להרחיב את ההיצע ולצמצם את המחסור, אולם אף יבואן לא הגיש בקשה להביא חלב בשלב הזה, ולכן לא ברור אם הזהב הלבן יגיע אלינו מאירופה לפני החגים. נוסף על כך במועצת החלב טוענים שהצו אולי יוזיל את מחירי הגבינות היקרות יותר, אבל לא ייתן מענה למחסור בחלב מפוקח, שחברות החלב אינן ששות לייצר בכמות מספקת.

אך למרות הכל, שר החקלאות אבי דיכטר סימן את האשם במחסור – שמירת הכשרות והעובדה שתשעה ימי עבודה במהלך חודש תשרי הם ימי שבתון. ברבנות הראשית דוחים את הספין ומבהירים שהרפתות ממשיכות לעבוד בשבתות ובחגים בהתאם לכללי ההלכה, ויש מספיק חלב בישראל גם ללא הפעלת המפעלים בראש השנה ויום הכיפורים.
גם את הטענה שבגלל שמירת השבת והחג יצטרכו כביכול לשפוך 6 מיליון ליטר חלב דוחים ברבנות הראשית, מכיוון שלמחלבות יש את התנאים לשמור את החלב במכלים ולארוז אותו. הרפתנים גם הם מתעקשים שיש מספיק חלב.
