עסקה או הכרעת החמאס? מהתדרוכים שנשמעים בימים האחרונים מגורמים בכירים בישראל באשר לכיוון אליו המדינה תלך בתקופה הקרובה, מסתמן מה שנראה כ"ערפל מכוון" מצד ישראל.
מאחורי הקלעים, יש כל הזמן מגעים שמתנהלים עם המתווכות. כתבנו המדיני תמיר מורג דיווח כי מתאם השבויים והנעדרים גל הירש עדכן לקראת סוף השבוע את המשפחות ואמר להם את הדברים הבאים: "אנחנו ממשיכים במגעים, אבל לצערי אני לא יכול למסור לכם עכשיו יותר פרטים כי הערפול הוא קריטי כאן".

השאלה הגדולה שכרגע עדיין אין לה תשובה חד-משמעית היא האם בסופו של דבר ראש הממשלה נתניהו חותר לעסקה חלקית. לדברי כתבנו המדיני, ייתכן וראש הממשלה "מנסה כרגע לשפר את התנאים במתווה העסקה חלקית, במסגרתה אולי מספר החטופים החיים שישוחררו יעלה מ-10 ל-12, או שבאמת ישראל הפעם הולכת עד הסוף ולא מדובר בתרגיל במשא ומתן".
כאמור, ישראל בהקשר הזה, מדברת בשני קולות. מצד אחד, ישנן שורת התבטאויות ברורה של נתניהו, גם כלפי חוץ וגם בדיונים פנימיים, לפיהן לפי מורג "הוא מדבר על כך שהוא לא מעוניין בעסקה חלקית ושהפעם הולכים עד הסוף למיטוט חמאס".

מצד שני, אנחנו שומעים שכבר בימים הקרובים, ייתכן שאפילו מחר, ישראל תודיע על הוצאת משלחת לחידוש המו"מ, זאת לאחר שביום חמישי בערב גורם מדיני מסר כי עם קביעת מיקום לניהול השיחות, ראש הממשלה בנימין נתניהו יורה על יציאת משלחת ישראלית לניהול משא ומתן. הגורם המדיני אמר כי ההנחיה תכלול מו"מ על שחרור כלל החטופים – החיים והחללים כאחד – וכן על סיום המלחמה בתנאים שמקובלים על ישראל.
כתבנו המדיני הוסיף כי "בדרג המדיני בירושלים אומרים -'המשלחת הזו היא על מנת לדון בעסקה מלאה', אבל התנאים של העסקה המלאה ידועים: ישראל דורשת כניעה של חמאס, פירוקו מנשקו ושחרור של כל החטופים בתמורה לסיום המלחמה". אלה כידוע, תנאים שארגון הטרור מתנגד להם בכל תוקף, נכון להיום.
