ממשל טראמפ החל לאחרונה בבדיקה של החוזים בין הממשל הפדרלי לחברת SpaceX של אילון מאסק, בעקבות המתיחות שפרצה בין השניים. הבדיקה נועדה לאתר בזבוזים אפשריים בהסכמים שמוערכים במיליארדי דולרים, בעיקר עם הפנטגון ונאס"א.
עם זאת, גורמים רשמיים קבעו כי רוב החוזים קריטיים לביטחון הלאומי של ארה"ב ולפעילות סוכנות החלל, ולכן לא ניתן לבטלם. הבדיקה כללה פנייה של בכירים בסוכנויות שונות למיפוי החוזים, כולל השוואת יעילות מול מתחרים אפשריים.

המהלך הגיע לאחר שטראמפ תקף את מאסק ברשתות החברתיות, ואף הציע לבטל את החוזים עמו כדי לחסוך בתקציב. בתגובה, ה-GSA (מינהל השירותים הכלליים) ביקש נתונים ממשרד ההגנה, נאס"א וסוכנויות נוספות על כל חוזה עם SpaceX.
כזכור, מאסק היה אחד מיועציו הקרובים ביותר של טראמפ, ופיקח על מאמץ קיצוץ העלויות המכונה "מחלקת היעילות הממשלתית". אך היחסים בין השניים עלו על שרטון לאחר שהמיליארדר מתח ביקורת פומבית ברשת X שבבעלותו על הצעת חוק התקציב של הנשיא.

גיליונות הנתונים שנאספו בהנחיית טראמפ כללו פירוט שווי כל עסקה והאם קיימת חלופה זולה ויעילה יותר לביצועה. למרות הלחץ לבטלם, המסקנה הראשונית של הבית הלבן הייתה להמשיך ברוב ההסכמים בשל חיוניותם, תוך בדיקה מתמשכת של חלקם.
בתוך כך, SpaceX המשיכה לזכות בחוזים ממשלתיים חדשים – ביניהם חוזה של 5.9 מיליארד דולר עם הפנטגון ל-28 טיסות באפריל, ושיגור לוויין GPS חדש במאי. במקביל, גם נאס"א ממשיכה להסתמך על החברה למשלוח צוותים לתחנת החלל.

טילי הפלקון של SpaceX נחשבים לאמינים במיוחד, וה-Crew Dragon הוא כלי הטיס האמריקאי היחיד שמאושר להטיס אסטרונאוטים לתחנת החלל. בנוסף, באמצעות פרויקט Starlink, החברה מספקת אינטרנט מהיר לגורמי ממשל, וחטיבת Starshield שלה מספקת שירותים ללווייני ריגול.
