מחירי הנפט ירדו הערב (שני) בלמעלה מדולר לחבית, בעקבות הכרזתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כי יטיל סנקציות כבדות על קוני נפט מרוסיה אם מוסקבה לא תסכים להסכם שלום תוך 50 יום. טראמפ הזהיר כי הסנקציות, שיכללו מכסים של 100%, יופעלו אם לא יושג פתרון מדיני למלחמה באוקראינה.
חוזים עתידיים על נפט ברנט ירדו ב-1.15 דולר (1.63%) לרמה של 69.21 דולר לחבית. נפט מסוג WTI נפל ב-1.47 דולר (2.15%) לרמה של 66.98 דולר. הירידות הגיעו לאחר עליות קודמות שנבעו מהציפייה לצעדים מיידיים מצד וושינגטון.

במקביל, האיחוד האירופי ודרום קוריאה הודיעו על מגעים להסכמי סחר שירככו את השפעת המכסים האמריקניים. עם זאת, באיחוד תקפו את טראמפ – שר החוץ הדני כינה את האיום "בלתי מתקבל על הדעת".
באירופה נמשכים גם הדיונים על חבילת סנקציות 18, שתכלול הורדת תקרת מחיר הנפט הרוסי. לפי נתונים שפורסמו, יצוא מוצרי נפט ימי של רוסיה ירד ביוני ב-3.4% לעומת מאי.
במקביל, ייבוא הנפט של סין ביוני עלה ב-7.4% לעומת השנה הקודמת, והגיע לשיא מאז אוגוסט 2023 – 12.14 מיליון חביות ליום. רוב המלאים, כך דווח, נצברו בסין ובספינות, ולא בנקודות שוק עיקריות.

כזכור, מוקדם יותר הערב נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הזהיר כי אם לא תושג עסקה עם רוסיה בתוך 50 יום, ארה"ב תטיל מכסים בגובה 100% על סחורות רוסיות. "אנחנו מאוד לא מרוצים מהם", אמר טראמפ בהתייחסו למוסקבה. "אם לא תהיה עסקה, נטיל מכסים חמורים מאוד". לדבריו, סחר כלכלי הוא "אמצעי נהדר ליישוב מלחמות".
בהמשך פגישתו עם מזכ"ל נאט"ו מארק רוטה בבית הלבן, אמר טראמפ כי נחתמה עסקה במסגרתה יועבר לאוקראינה ציוד צבאי אמריקני בשווי של מיליארדי דולרים, דרך נאט"ו. הוא הדגיש כי עלות הציוד לא תיפול על כתפי הציבור האמריקאי, אלא תכוסה על ידי מדינות נאט"ו. "זו עסקה גדולה מאוד, אוקראינה תקבל את זה", אמר טראמפ.
טראמפ ציין גם כי סוללות טילי פטריוט יישלחו לאוקראינה "תוך ימים ספורים", ואף הוסיף כי חלק מהן יתחילו להגיע כבר היום אחר הצהריים. לדבריו, המהלך יבוצע בתיאום עם נאט"ו.
כשנשאל על האפשרות לעסקה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, השיב טראמפ כי "הרגשתי שהייתה לנו עסקה בערך ארבע פעמים – ואנחנו עדיין מדברים על זה".
מזכ"ל נאט"ו, מארק רוטה, אמר במהלך הפגישה כי מדינות אירופה "מתקדמות" ומגבירות את העברת הציוד לאוקראינה. לדבריו, ישנה מגמה ברורה של התחזקות ביטחונית והרחבת ההתחייבות של מדינות נאט"ו, בין היתר גם בהוצאות הביטחון.
