מבצע "עם כלביא" חשף כי החולשה הגדולה ביותר של איראן היא רשת המודיעין שלה, והנחיתות המודיעינית מול יכולותיה של ישראל, כך פורסם אתמול (רביעי) בכתבה בערוץ הקטרי "אל-ג'זירה" הסוקרת כיצד הצליח המוסד לחדור עמוק לתוך אתרי הגרעין ומקומות רגישים נוספים של משטר האייתוללות.
במשך 15 השנים האחרונות, המוסד ביצע מספר חיסולים חשאיים של מדעני גרעין ובכירים אחרים במשמרות המהפכה, וכן סיכל תכניות של המשטר בדרכים מגוונות, כולל סייבר או הסתערבויות באיראן. בניסיון להסתיר את ההשפלה, השלטונות באיראן הציגו פעמים רבות מצג שווא או הכחשות מוחלטות של דיווחים בנוגע לפעילות המוסד במדינה.
אחד המקרים הראשונים לפעילות המוסד ברפובליקה האסלאמית היה מותו המסתורי של מדען הגרעין ד"ר ארדשיר חוסיינפור, בינואר 2007. מפקד הבסיג' של משמרות המהפכה דאז במרבדאשט, מוחמד האדי סאדג'י, הודיע תחילה כי המדען מת מ"הצטננות", אך בהמשך הוא שינה זאת ואמר כי סיבת מותו הייתה הרעלת פחמן חד-חמצני.

הסרטון שהדליף המוסד
מקרה נוסף של פעילות המוסד בשטח איראן תועדה בסרטון שהדליף הארגון לערוץ האופוזיציה האיראני "איראן אינטרנשיונאל". בסרטון שהדליף המוסד נראית חקירתו של בכיר במשמרות המהפכה האיראניים, ידאללה ח'דמתי. מדובר היה בשלב חדש במלחמת המודיעין של ישראל מול לאיראן, כאשר כעת יש עדויות לכך שהמוסד לא רק מחסל, אלא גם מצליח לחטוף ולחקור בכירים איראניים.
גניבת מסמכים גרעיניים
במבצע נועז נוסף בשנת 2018, חדר המוסד לאיראן וגנב מסמכים סודיים מתוכנית הגרעין. סוכני המוסד נכנסו לאיראן באמצעות דרכונים שהוכנו במיוחד למשימה, דרך מדינה שלישית. שם הם נפגשו עם איראנים שעבדו עבור המוסד, גנבו מסמכים סודיים הקשורים לתוכנית הגרעין והעבירו אותם לישראל.

יוסי כהן עמד בראש המוסד במהלך גניבת מסמכי הגרעין, ובשנת 2021 לאחר שסיים את תפקידו, הוא חשף מידע על הפעולה החשאית. מספר שבועות לאחר דבריו של כהן, אישר נשיא איראן דאז מחמוד אחמדינג'אד את הדברים, כאשר אמר בראיון בערוץ היוטיוב שלו כי המוסד גנב מסמכים מכספת סודית במשרדו של ראש ארגון האנרגיה האטומית של איראן.
בערוץ "אל-ג'זירה" הודגש כי הדבר העיקרי שעלה מדבריו של אחמדינג'אד היה שהם הקימו יחידה אנטי-ישראלית בתוך משרד המודיעין האיראני, ובהמשך התגלה כי ראש היחידה היה למעשה סוכן מוסד.

חיסול אבי תכנית הגרעין של איראן
שיא נוסף בפעילות המוסד ברפובליקה האסלאמית נרשם בנובמבר 2020, חיסולו של מוחסן פחריזאדה, "אבי תכנית הגרעין של איראן". הוא נהרג בדרכו מרוסטמקלה במחוז מזנדראן לטהראן, במחוז אבסארד בדמאוואנד, מזרחית לבירה.
הדיווחים על נסיבות מותו היו סותרים: תחילה נטען כי מדובר בחיסול באמצעות ירי מדויק לעברו, ואילו בהמשך נטען כי נעשה שימוש בנשק אוטומטי. נשיא איראן דאז, חסן רוחאני, הצהיר כי ישראל היא זו שעומדת מאחורי החיסול.

למרות היותו דמות בולטת שהייתה בעבר מטרה לניסיון התנקשות, פחריזאדה לא זכה להגנה מספקת. על פי דיווחים, חלק משומרי ראשו נטשו את השיירה כמה קילומטרים מזירת החיסול. המידע המוקדם שעמד בידי שירותי המודיעין, לצד הטענות כי לא ננקטו צעדים מתאימים – חשפו את עומק המחדלים של המודיעין האיראני, שנובעים בין היתר בעקבות היריבויות בין גופי המודיעין במדינה.

כך נראה רכבו של המדען האיראני לאחר החיסול | צפו
יריבות בין גופי המודיעין באיראן
היריבות בין יחידת המודיעין של משמרות המהפכה לבין משרד המודיעין התחילה לפני שנים רבות. מאחר שמשרד המודיעין של משמרות המהפכה נחשב לשלוחה של ה-SAVAK של השאה, הוחלט להקים סוכנות מודיעין חדשה בתוך משמרות המהפכה. עקב חוסר אמון במשרד המודיעין, היריבות בין שתי סוכנויות המודיעין האיראניות החלה להתפתח בשנים הראשונות שלאחר המהפכה האסלאמית (1979).
היריבות החריפה משנת 2017, כאשר עבדול רסול דורי אספהאני, חבר במשלחת המו"מ הגרעיני, נחשד בריגול. מערכת המשפט קיבלה את עמדת משמרות המהפכה וגזרה עליו 5 שנות מאסר, ומנגד שר המודיעין דאז, מחמוד עלוי, הכחיש את הדברים.
ارتش،سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات سه رکن اصلی امنیت کشور هستند #برای_عزت_ایران pic.twitter.com/mn9unaWsbG
— پایگاه خبری برای ایران (@DPezeshkian1403) October 28, 2024
בהמשך, נרשמה הסלמה נוספת ביריבות. כלי תקשורת אנטי-איראניים ששידרו ממדינות המערב פרסמו כתובות ומפות של "בתים בטוחים" בטהראן, שלכאורה הופעלו על ידי יחידת המודיעין של משמרות המהפכה. נטען כי משרד המודיעין הוא שהדליף את המידע והמסמכים במטרה להביך את יחידת המודיעין של משמרות המהפכה.
היקף היריבות בין יחידת המודיעין של משמרות המהפכה לבין משרד המודיעין התברר עוד יותר עם חיסול המדען מוחסן פחריזאדה. בהצהרתו לאחר המאורע, משרד המודיעין פנה ישירות ליחידת המודיעין של משמרות המהפכה – ותקף: "סיפקנו מידע, אך לא ננקטה כל פעולה".

עוד צוין כי עימות שכזה היה בזמן חיבול ראש השלכה המדינית לשעבר בחמאס, רב המרצחים איסמעיל הניה. שני המוסדות האשימו זה את זה. בינתיים, המוסד המשיך בפעולתו בשטח איראן. נאמר כי חיסולו של מוחמד סעיד איזאדי, המכונה: "חאג' רמדאן", ראש יחידת פלשתין של כוח קודס האיראני בבית מסתור סודי בקום, היווה נקודת שיא נוספת בחדירת המוסד לעומק משטר האיתוללות.

המשוואה התהפכה: האיראני הבכיר ביותר מחוץ לטהרן חוסל
בגידה מבפנים
חיסול זה מעלה חשדות רבות במטר האיראני כי מדובר בבגידה מבפנים. שני מקורות אומרים כי "חאג' רמדאן" לא השתמש בשום מכשיר תקשורת טכנולוגי, כמו טלפון, מאז תחילת המלחמה – ולכן המוסד לא היה מסוגל לקבוע את מיקומו ללא מידע פנימי.
מקורות איראנים מעריכים כי בעקבות האירוע, צפוי כעת טיהור מקיף בתוך המדינה האיראנית. ההערכה היא כי טיהור זה יתרכז ברובו בצבא ובשירותי המודיעין, כאשר עלי ח'מינאי צפוי לבצע ארגון מחדש ביחידת המודיעין של משמרות המהפכה ובמשרד המודיעין, וכן לנקוט צעדים לסיום היריבות בין שתי סוכנויות המודיעין.

בסופו של דבר, מעבר לאבדות הרבות שספגה איראן, מבצע "עם כלביא" חשף את הקרע העמוק בין סוכנויות המודיעין האיראניות – והחולשה שלהן מול המודיעין הישראלי.
נראה כי המוסד משתמש בארגונים כמו המוג'אהדין א-ח'לק (MEK), תנועות בדלניות וקבוצות חברתיות הנחשבות למורדים במדינה, כסוכנים שלו. עובדה זו, מבחינת המשטר האיראני, דורשת תהליך רגיש יותר לפירוק "רשתות הסוכנים" של המוסד בתוך איראן.
