דיווח שפורסם הלילה (שלישי) ברשת CNN חושף הערכת מודיעין ראשונית של הפנטגון, לפיה התקיפות האמריקניות באיראן בסוף השבוע האחרון לא השמידו את רכיבי הליבה של תוכנית הגרעין האיראנית. לפי ההערכה, הנזק שנגרם יעכב את התקדמותה של טהרן רק בחודשים ספורים – ולא יותר.
על פי הדיווח, ההערכה מבוססת על מסמך פנימי של סוכנות הביון הצבאית של הפנטגון (DIA), שהתבסס על בדיקת נזקי קרב ראשונית שנערכה על ידי פיקוד המרכז של צבא ארה"ב. ניתוח הממצאים עדיין בעיצומו, אך ההערכה הראשונית עומדת בניגוד להצהרותיו של הנשיא דונלד טראמפ, שהכריז כי התקיפות "השמידו לחלוטין" את מתקני ההעשרה של איראן. גם שר ההגנה פיט הגסט הצהיר כי "שאיפות הגרעין של איראן הושמדו".

הערכה בישראל: נתנז הושמד, המצב בפורדו ואספהאן יתבהר בקרוב

שניים מהמקורות שצוטטו בכתבה מסרו כי מאגר האורניום המועשר של איראן לא נפגע מהתקיפה, ורוב הצנטריפוגות נותרו שלמות. "לכן, לפי ה-DIA, ארה"ב הצליחה רק לעכב את תוכנית הגרעין האיראנית בכמה חודשים", אמר אחד מהם.
הבית הלבן מיהר להכחיש את ההערכה, וכינה אותה "שגויה לחלוטין". דוברת הבית הלבן, קרוליין לויט, מסרה כי מדובר בהדלפה של "לוזר זוטר ואנונימי", והוסיפה כי מדובר בניסיון להכפיש את הנשיא ואת חיל האוויר האמריקני. עם זאת, יו"ר המטות המשולבים, הגנרל דן קיין, הבהיר כי ההערכה עדיין מתבצעת וכי "מוקדם מדי" לקבוע אם לאיראן נותרו יכולות גרעיניות.
לפי הדיווח, התקיפות – שבוצעו לאחר מבצע מקדים של ישראל – כללו שימוש בפצצות חודרות בונקרים שנורו ממפציצי B-2 לעבר מתקני ההעשרה בפורדו ובנתנז. עם זאת, נראה כי הפגיעה הייתה בעיקר בתשתיות העל-קרקעיות – כמו חשמל ומתקנים להמרת אורניום – ולא ברכיבים הקריטיים הממוקמים בעומק האדמה.

המתקן באיספהאן, הנחשב לאתר המחקר הגרעיני המרכזי באיראן, הותקף בטילי טומהוק ששוגרו מצוללת. לפי אחד הגורמים, ההחלטה הזו התקבלה מתוך הבנה שהפצצות הכבדות לא יצליחו לחדור לעומק בו שוכן המתקן.
בנוסף, גורמים אמריקנים סבורים כי קיימים מתקני גרעין סודיים נוספים באיראן, שלא נכללו ברשימת היעדים של התקיפה ונשארו מבצעיים. בתוך כך, תדרוכים מסווגים שתוכננו לשני בתי הקונגרס בנושא התקיפות בוטלו. חבר הקונגרס הדמוקרטי פט ראיין טען כי "הבית הלבן יודע שהוא לא יכול לגבות את ההצהרות של הנשיא".
