accessibility-icon
share-icon
ארכיון | צילום: דובר צה"ל
ארכיון | צילום: דובר צה"ל

12 ימים ל'עם כלביא': ההישגים, הכישלונות והמשימה שלא הושלמה

נועם אמיר

נועם אמיר

כח סיון ה'תשפה (24.06.25)

85

222

like

1

dislike

לאחר 12 ימים של מבצע "עם כלביא" נגד איראן, ישראל השיגה הישגים מרשימים אך עצרה בדיוק ברגע הלא נכון - כשעדיין נותרו לה 1000 טילים ויכולת לייצר מחדש • הסיבה המפתיעה להפסקת המבצע בשיאו חושפת דינמיקה מורכבת שקבעה את גורל המזרח התיכון ברגע קריטי


12 ימים לאחר שפתחנו במבצע "עם כלביא", אי אפשר שלא להתפעל מההישג העצום של המבצע. בהודעת לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו נכתב כי ישראל השיגה את יעדיה: לפגוע אנושות בפרויקט הגרעין ובפרויקט הטילים הבליסטיים.

פרסום ראשון: ישראל השמידה את רוב יכולות ייצור הטילים באיראן

פרסום ראשון: ישראל השמידה את רוב יכולות ייצור הטילים באיראן

8
23.06.25|הלל ביטון רוזן

הצטרפות צבא ארצות הברית והחלטתו של הנשיא דונלד טראמפ תרמה רבות לחלק הראשון של היעדים. יחד עם זאת, הנחישות הישראלית והמודיעין המדויק תרמו להצלחה בחלק השני.

maximize-image
images-count3+
הנשיא דונלד טראמפ | צילום: הבית הלבן

עם זאת, חשוב לדייק. כאן אני פותח סוגריים ונזהר מלקבוע שפגענו אנושות בפרוייקט הטילים הבליסטיים וזה מצריך הסבר. השמדנו מעל 50% מהמשגרים, הרגנו חוליות שיגור וארסנל הטילים ירד מ-2,000 לפחות מ 1000 טילים כפי שמעריכים הבוקר.

זה אומר שאיראן עדיין מחזיקה ביכולות לשגר טילים, יש לה עוד משגרים והיא תעשה מאמצים להכשיר חוליות שיגור מחדש כבר בקרוב. אני לא חושב שפגענו אנושות בפרויקט הטילים הבליסטיים אבל כן פגענו ביכולת של איראן לייצר אותם מחדש. כעת עלינו לפגוע ביכולת להקים מחדש את המפעלים ולפגוע בציר הרכש שיתחדש החל ממחר בבוקר.

maximize-image
images-count3+
זירת הפגיעה בבאר שבע |צילום: דו"צ

האם יכולנו להמשיך עוד?

התשובה היא בהחלט כן. אבל וזה אבל גדול, עמדנו במלחמה הזו מול שני ממשלים – ממשל ביידן וממשל טראמפ. ביידן עשה הכל בכדי לפגוע בנו, שם מקלות בגלגלים, עיכב משלוחי נשק, פגע בלגיטימציה שלנו בעולם, וניסה לבלום אותנו שובו שוב.

רק הנחישות של נתניהו מולו לא עצרה את המלחמה. ואז הגיע טראמפ עם ממשל הפוך ב-180 מעלות. תמיכה בלתי מסוייגת, משלוחי מטוסים עמוסים בחימושים, אור ירוק לפתוח על עזה את שערי הגיהנום ואמירה דרמטית הקוראת לתוכנית הגירה מעזה.

מטוסי חיל האוויר רגע לפני ההמראה לתקיפה באיראן |
maximize-image
images-count3+
מטוסי חיל האוויר רגע לפני ההמראה לתקיפה באיראן | קרדיט: דובר צה"ל

טראמפ הוא חלום שהתגשם עבורנו ואני לא יודע איך זה היה נגמר לולא הוא.
ואם לא די בכך, טראמפ, בניגוד להבטחת הבחירות לעם שלו, שלח מפציצים וצוללות בכדי להשמיד את מתקני הגרעין, מקצר לנו את המלחמה ומביא הישג טוב יותר ממה שאנחנו יכולנו להביא.

לביידן אפשר וצריך היה להגיד לא. לטראמפ אי אפשר להגיד לא, בעיקר לא לאחר שהבאנו הישג מפואר. הבוקר הזה לא התנהל נכון מבחינת ישראל! הטעות הגדולה שלנו היא שלא העמדנו מעל איראן מטוסי קרב חמושים בשעה 7:00 בבוקר.

maximize-image
images-count3+
תקיפות בטהרן | צילום: רשתות ערביות

ברגע שבו התקבלה הודעה על ירי לעבר ישראל היינו צריכים לתקוף מטרות ולהשמיד אותן, במקביל לזמן שטילים שוגרו אלינו. זה לא נעשה, וזו טעות שחובה עלינו ללמוד ממנה.

טראמפ ביקש שנעצור ולאור מה שעשה עבורנו ניתן להבין מדוע נתניהו כיבד את בקשתו. מהמבצע הזה, נזכור את הגבורה, התעוזה, התחכום, התכנון של המוסד וגם את המנהיגות שנתנה את אור ירוק לצאת לדרך. ובעיקר נזכור את ההישגים המפוארים ומכאן צריך לזכור – המשימה לא הושלמה ואל לנו לשכוח זאת לרגע.

עקבו אחרינו גם ב-Google News