accessibility-icon
share-icon
צילום: שאטרסטוק
צילום: שאטרסטוק

בארה"ב מדווחים: מדוע טראמפ השהה את ההחלטה לתקוף באיראן?

דין ברנדשטטר

דין ברנדשטטר

כד סיון ה'תשפה (20.06.25)

13

7

like

9

dislike

ההודעה לפיה נשיא ארה"ב יקבל החלטה האם לתקוף באיראן "במהלך השבועיים הקרובים" תפסה רבים בהפתעה • בניו יורק פוסט חושפים את השיקולים שעלו בדיונים השונים שקיים הנשיא, כולל חששות מפני חזרה על תרחישי עבר והדאגה ש"יעלה מישהו גרוע יותר מח'אמנאי"


ההודעה של דוברת הבית הלבן קרוליין לאוויט אתמול (חמישי) לפיה הנשיא טראמפ יקבל החלטה האם לתקוף באיראן "במהלך השבועיים הקרובים" תפסה רבים בהפתעה, בטח כאשר לא מעט לדיווחים אמרו שהתקיפה מתקרבת, והיא ימים ספורים מביצוע.

ב"ניו יורק פוסט" דיווחו אמש על הסיבות בגינן הנשיא החליט להשהות את החלטתו. במרכז – החשש מתרחיש לוב 2, שקרסה לאחר "האביב הערבי" בו הופל השליט מועמר קדאפי והחשש ש"יעלה מישהו גרוע מח'אמנאי".

maximize-image
images-count1+
עלה שוב ושוב בדיונים המכריעים, שליט לוב לשעבר מועמר קדאפי | צילום: שאטרסטוק

שלושה מקורות אמרו לעיתון כי טראמפ ציין בשלל הדיונים הביטחוניים שקיים את המדינה הצפון אפריקאית העשירה בנפט, שקרסה לאנרכיה בשנת 2011, עת ארה"ב בראשות הנשיא אובמה שיתפה פעולה עם נאט"ו במתקפות על המדינה במטרה להוריד מהשלטון את הרודן מועמר קדאפי ששלט במדינה 35 שנים. "הוא לא רוצה שאיראן תהפוך ללוב", אמר מקור אחר לעיתון.

מקורות נוספים אמרו לניו יורק פוסט כי נשיא ארה"ב גם הזכיר את האירועים שקרו בעקבות המעורבות האמריקאית בעיראק (הפלת סדאם חוסיין ושקיעה בבוץ של הצבא האמריקאי במדינה עד היום) ובאפגניסטן (עליית הטליבאן לשלטון לאחר הנסיגה הכושלת ב-2021).

maximize-image
images-count1+
הכתם שלא יורד לאמריקאים, הנסיגה הכושלת מאפגניסטאן, חיילי צבא ארה"ב באפגניסטן, ארכיון | צילום: רויטרס

"יש שתי סיבות מדוע טראמפ מדבר על לוב. הראשונה – הכאוס במדינה אחרי מה שעשינו לקדאפי. השנייה – ההתערבות שלנו בלוב הפכה את הסיכוי לנהל משא ומתן מוצלח עם צפון קוריאה ואיראן להרבה יותר קשה", נאמר.

מקור נוסף אמר לעיתון כי אם אכן בסופו של דבר טראמפ יחלט לתקוף באיראן, הנשיא "הכי נוטה לאופציה של מתקפות מוגבלות מהאוויר, כדי להשמיד לחלוטין את מתקני הגרעין בפורדו ובנתנז עם הפצצות חודרות הבונקרים שמטוסי הקרב הישראלים לא יכולים לשאת".

אותו מקור הוסיף כי "במקרה של לוב, זו הייתה מעין התחייבות ארוכה להפצצות – ובסופו של דבר התרחש שינוי משטר. אם המשטר באיראן ייפול, זה לא על טראמפ, כי זו לא המטרה של מתקפות מוגבלות מאוד, כך גם אפשור "למכור" התקפה כזו לקהל הבוחרים שלו. יש חשש שיעלה מישהו גרוע יותר מח'אמנאי".

עקבו אחרינו גם ב-Google News