האיומים על ראשו של המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, מעולם לא היו ישירים ופומביים יותר. בימים האחרונים, שורה של בכירים בצמרת המדינית והביטחונית בישראל התבטאו באופן שאינו משתמע לשתי פנים, ומסמנים את האיש החזק בטהרן כיעד לגיטימי, ואף הכרחי, לפעולה ישראלית.
בנוסף לדרג המדיני, את הטון החד והנחרץ ניתן לשמוע גם ע"י גורם בכיר במערכת הביטחון, שאמר הבוקר (שישי) לכתבנו הצבאי הלל ביטון רוזן: "לא משנה בן כמה חמינאי ומה מצבו הבריאותי, כל עוד זה תלוי בנו – הוא לא יזדקן בכבוד. ברגע שיהיה לו צלב על המצח, נסחט את ההדק".

האמירה הבוטה הזו מצטרפת לדבריו של שר הביטחון ישראל כ"ץ, שהשווה את חמינאי לצורר הנאצי שצריך לחסל. "דיקטטור כמו חמינאי, שעומד בראש מדינה כמו איראן וחורט על דגלו את השמדת מדינת ישראל – הוא לא יכול להמשיך ולהתקיים", אמר כ"ץ. הוא הוסיף והשווה את המצב היסטורית: "אם בשואה הנוראית הייתה קיימת מדינת ישראל, והיינו יכולים לשלוח את צה"ל לבונקר כדי ללכוד את היטלר – היינו עושים את זה… כך בדיוק, בהתאמה, אני רואה את המצב של חמינאי – הוא היטלר המודרני".
גם ראש הממשלה בנימין נתניהו, הידוע בדרך כלל בזהירותו המילולית בנושאים רגישים, רמז כי כל האפשרויות על השולחן. בביקורו בזירת נפילה בבית החולים סורוקה בבאר שבע אמר: "אף אחד לא חסין, המעשים ידברו. במלחמה צריך לברור את המילים והמעשים בקפידה". בכך, לא שלל את האפשרות לפעולה ישירה נגד המנהיג האיראני.

חברת הקבינט המדיני-ביטחוני, השרה גילה גמליאל, הרחיבה את היריעה עוד יותר והכניסה למעגל האיום גם את יורשו הפוטנציאלי. בתשובה לשאלה האם חמינאי יחוסל, השיבה: "כל מי שפוגע במדינת ישראל הוא בפוטנציאל להיות בר מוות – וכך גם חמינאי, וגם צריך לזכור את הבן שלו".
האסטרטגיה: "לפגוע בראש התמנון"
ח"כ אביחי בוארון מהליכוד טען כי מאחורי האיומים הישירים עומדת תפיסה אסטרטגית סדורה, כפי שהציג אותה בריאיון לשרה ב"ק. לדבריו, איראן היא "ראש התמנון" השולח זרועות טרור ברחבי המזרח התיכון, וארגונים כמו חיזבאללה, חמאס והג'יהאד האסלאמי הם שלוחים חסרי זכות קיום עצמאית. "ברגע שנפגע בראש התמנון, הזרועות יהיו משותקות לחלוטין", קבע בוארון, והדגיש כי על ישראל להיות מוכנה לפעולה צבאית להשמדת הגרעין האיראני, גם אם הדבר ידרוש שינוי משטר בטהרן.
גישה זו מקבלת חיזוק מהתחושה במערכת הביטחון כי "בנק המטרות" המסורתי הולך ומתמצה, והאיום המרכזי שנותר הוא מנהיג המשטר עצמו.

בניגוד מוחלט לקולות הנחרצים מהדרג המדיני, המערכת הצבאית הרשמית שומרת על עמימות מבצעית. דובר צה"ל סירב להתייחס ישירות לשאלת חדשות 14 האם חמינאי על הכוונת, והסתפק באמירה כי "צה"ל פועל בתיאום מלא עם הדרג המדיני על מנת לממש את מטרות המלחמה, ואני לא אפרט על התוכניות שלנו להמשך".
עם זאת, המעבר של שר הביטחון מהיסוס לאמירות מפורשות בכתב מעיד על החלטה שהתגבשה. פרשננו הצבאי נועם אמיר טען כי "יש הבדל בין אדם שאומר משהו לאדם שכותב, כששר ביטחון כותב שחמינאי צריך לסיים כמו נסראללה וסינוואר – הוא מתכוון לזה. זו החלטה מגה-דרמטית".

ברקע הדברים, ניכרת שביעות רצון במערכת הביטחון מהישגי המודיעין האחרונים בזירה האיראנית. הפעילות המיוחסת לישראל נתפסת כ"מופע מפואר" של המוסד ואמ"ן, המהווה, בעיני רבים, "תיקון אדיר" למחדלי 7 באוקטובר. כעת, נראה שהביטחון העצמי המודיעיני והמבצעי מתורגם לאיום ישיר על ראש הנחש האיראני. השאלה הגדולה שנותרה פתוחה היא כיצד ומתי, אם בכלל, האיום יתממש.
