accessibility-icon
share-icon
צילום: חדשות 14

היום החמישי למלחמה: איראן רועדת, חשש מגל מחאה נרחב

דרור בלאזאדה

דרור בלאזאדה

כא סיון ה'תשפה (17.06.25)

2

7

like

2

dislike

טהרן מותקפת, מערכת הבנקאות קורסת, ערוץ התעמולה הושמד, המנהיג העליון שותק ובשטח מופצים כרוזים: "מהפכת המדוכאים החלה"


השמיים של איראן שוב נצבעו באדום – ולא בגלל שקיעה. טילים נחתו הלילה (שני) שוב בטהראן, והפיצוצים הרעידו את אספהאן, כרמנשאה, כשאן וערים נוספות ברחבי המדינה. לפי הדיווחים, גם מתקן הגרעין הרגיש בנתנז ספג פגיעה נוספת.

הבריחה מטהראן

הבריחה מהבירה האיראנית נמשכת. מה שנראה לרבים כתופעה זמנית – הפך למציאות יומיומית. הודעתו הדרמטית של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, שנמסרה באמצע הלילה ובה קרא לפינוי טהראן טלטלה את המדינה. בתוך שעות, משפחות נוספות ארזו מזוודות ונטשו את העיר.

maximize-image
הבריחה מטהרן | צילום: רשת X

התמונות מתחנות הדלק הפכו לשגרה: תורים אין־סופיים, ועשרות אלפי אזרחים שממתינים לדבר הבסיסי ביותר – תדלוק. "שלושה קילומטרים של תור – שלושה קילומטרים של ברכה, תיאר תושב טהרן. "רוב השכנים כבר עזבו. האנשים האלה עומדים פה מהבוקר".

מתקפת סייבר, קריסת הבנקים והכאוס הכלכלי

גם הבוקר נרשמו תורים אך לא רק לדלק, הבנק המרכזי "ספה" קרס. הלקוחות גילו שאין להם גישה לחשבונות, המערכת המקוונת קרסה והם נותרו מנותקים. "זה הכספומט העשירי שאני מגיע אליו. אין בו כסף, אפילו לא שטר אחד", אמר אזרח איראני, "ארבעה מכשירים – והכול נלקח. פשוט נלקח".

קבוצת ההאקרים "הדרור הטורף" נטלה אחריות, וטענה: "השמדנו את כל נתוני הבנק במבצע סייבר". לצד ההתרסקות, הקבוצה גם פרסמה מסמכים המעידים, לטענתה, על קשר הדוק בין הבנק לכוח קודס של משמרות המהפכה. במקביל, מהירות האינטרנט צנחה באופן קיצוני באזורים רבים במדינה – שיתוק נוסף בשגרת החיים הקורסת.

שתיקת ערוץ התעמולה

הרגע שהפך ויראלי: ישראל תקפה את בניין תאגיד השידור האיראני – ערוץ הטלוויזיה הממלכתי של המשטר. המבנה ששידר במשך שנים את נאומי ח'אמנאי ותעמולת השלטון – קרס כולו. היום, במקום אולפנים: רק הריסות.
"זכוכיות נשברו, מבנים נמסו, אולפן שלם קרס", תיארו עדי ראייה. "זה היה הלב של תעמולת המשטר – והוא פשוט הושתק".

תגובות המשטר – והחיסול הבא

בזמן שבכירי המשטר נעלמים מהמסכים, דובר משרד ההגנה נשלח לדבר מול מצלמות: "יש להשתמש בכל היכולות ההתקפיות וההגנתיות שברשותנו. כל אזרחי איראן חשים שמדובר בתוקפנות כפויה מצד המשטר הציוני".

בנוסף, משמרות המהפכה פרסמו הצהרה והתפארו בארסנל כטב"מים. אלא שהתגובה הישראלית הגיעה במהירות עם חיסול נוסף – עלי שדמאני, מפקד יחידת החירום של איראן, ומי שנחשב לרמטכ"ל המלחמה – חוסל. שדמאני היה מהבודדים שהעזו לאיים בפומבי על ישראל בשבוע האחרון. כמו שקרה לאחרים – גם הוא שילם על כך בחייו.

שמועות, תיעודים – ומרד בשטח

אתמול, תיעוד שהופץ ברשת עורר תקווה: קבוצה של גברים נמלטת ממבנה בטהראן. בתחילה סברו שמדובר באסירים שנמלטו מהכלא, אך מהר מאוד התברר – אלו היו מכורים שברחו ממכון גמילה.

בה בעת, המשטר טוען כי הצליח לעצור רשת של סוכני מוסד שפעלה בתוך איראן. ברקע – כרוזים שמופצים ברחובות טהראן, עם מסר ברור: "מהפכת המדוכאים החלה". בינתיים, היום מציינת איראן את יומה החמישי למלחמה. חיל האוויר ממשיך לתקוף, הפיצוצים לא פוסקים, האזרחים ממשיכים לברוח – והשאלה שנשמעת מכל עבר: איפה המנהיג העליון של איראן, עלי ח’אמנאי?

עקבו אחרינו גם ב-Google News