accessibility-icon
share-icon
צילום: רשתות ערביות
צילום: רשתות ערביות

מרבית הפיקוד חוסלה, המנהיגים במנוסה - וישראל לא עוצרת לרגע

רבקה שורק

רבקה שורק

כא סיון ה'תשפה (17.06.25)

97

60

like

11

dislike

חמשת ימי מבצע "עם כלביא": עשרות בכירים חוסלו, פרויקט הגרעין והטילים נפגע קשות, וההנהגה האיראנית נסה על נפשה • ישראל ממשיכה לפעול בנחישות ובעוצמה כדי למנוע מאיראן "להפוך את המזרח התיכון לבית קברות" • תמונת מצב


במהלך חמשת הימים מאז החל המבצע, כוחותינו חיסלו עשרות מפקדים בכירים, ההנהגה הצבאית של איראן נסה על נפשה, ויכולתה להתקדם לעבר פיתוח הגרעין ספגה פגיעה משמעותית. "אם איראן תהיה גרעינית היא תהפוך את המזרח התיכון לבית קברות" אומרים בצבא.

עוד מדגישים כי ישראל נמצאת בעיצומו של המבצע, לא בסופו. ישראל, כך נראה, נחושה להגשים את מטרתה להשמיד את פרויקט הגרעין ואת תשתיות הטילים של איראן. בצה"ל, יש לומר, סבורים כי יצליחו להשיג את שתי המטרות – גם השמדת תוכנית הגרעין האיראנית וגם השמדת יכולות הטילים. צה"ל קידם את ההכנות בחודשים האחרונים באופן אינטנסיבי, והעיתוי לפעולה נבחר בקפידה – בזמן שהוא נכון אסטרטגית לאינטרסים של המדינה.

maximize-image
images-count1+
תקיפות חיל האוויר באיראן | צילום: רשתות ערביות

בצה"ל רואים כיצד השותפות של ישראל בעולם "מתפעלות מהיכולות" שלה. מאז תחילת מבצע "עם כלביא" כוחותינו תקפו למעלה מ-200 משגרי טילים, וכך סוכלה תוכנית התגובה האיראנית לבצע ירי נרחב לעבר ישראל. מרבית מבכירי הפיקוד ומדעני הגרעין חוסלו, ההנהגה נפגעה קשות – וגם האיש מספר אחד באיראן, עלי חמינאי, נעלם מהרדאר. בתוך כך, המצוד הישראלי אחרי המנהיגים נמשך.

הלילה, בזכות מודיעין מדויק שהתקבל באגף המודיעין והזדמנות מבצעית ייחודית, מטוסי חיל האוויר חיסלו את עלי שאדמאני, רמטכ"ל המלחמה, המפקד הצבאי הבכיר בפיקוד והאיש המקורב ביותר למנהיג האיראני עלי חמינאי.

ראש אמ"ץ אלוף עודד בסיוק אמר היום: "נטרלנו אתמול את מפקדת החירום הצבאית הראשית של המשטר האיראני. חיסלנו הלילה רמטכ"ל איראני נוסף. אנו ערוכים ונכונים להמשיך לחסל את ראשי הטרור באיראן בזה אחר זה. אנחנו ממשיכים לתקוף את מטרות הגרעין בשביל להעמיק את ההישג על פי תכנית, בעיתוי שנכון לנו.

לדבריו, "נמשיך להיות ערוכים בהגנה. אני מניח שהאיראנים ימשיכו בניסיון לפגוע בישראל. לא נאפשר לאיראן גרעינית להפוך את המזרח התיכון לבית קברות. אנחנו מכים במשטר הטרור – לא בעם, שמגיע לו עתיד טוב יותר. מי שמסכן אותנו – זו ההנהגה בטהרן, לא האנשים ברחובות שיראז".

maximize-image
images-count1+
הרמטכ"ל אייל זמיר בבור חיל האוויר בזמן התקיפות באיראן | צילום: דובר צה"ל

מן העבר השני, גם ישראל סופגת אש – ארבעה מטחים שוגרו הלילה מאיראן לעבר המדינה, אך בניגוד לפעמים הקודמות המטחים כללו מספר מצומצם מאוד של טילים. בכל ארבע הפעמים לא דווח אפילו על נפגע אחד כתוצאה מהירי, למעט מקרים בודדים שבהם אזרחים נחבלו בדרכם לממ"ד או שטופלו בשל חרדה. גם במטח האחרון שנורה אתמול לעבר ישראל לא היו נפגעים כלל.

פרשננו הצבאי נועם אמיר הסביר כי הפגיעה של צה"ל במשגרים היא דרמטית ובימים האחרונים איראן מקטינה את כמות הטילים, אבל לא את כמות הפעמים שהיא משגרת לעבר מדינת ישראל, והדגיש "זו כלכלת חימושים וזו גם חשיבה שבאיראן מכוונים לטווח ארוך ורוצים להחזיר ביכולת שיגור לפרק זמן ממשי".

עקבו אחרינו גם ב-Google News