המתיחות במזרח התיכון הגיעה הלילה (בין שני לשלישי) לנקודת רתיחה חדשה: נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שיגר אזהרה פומבית יוצאת דופן לתושבי טהרן, וקרא להם "להתפנות מיד" – רמז עבה לאפשרות של פעולה צבאית אמריקנית.
זמן קצר לאחר מכן, דווח על תקיפות ופיצוצים עזים בטהרן ובערים נוספות, בהן נתנז – אתר מפתח בתוכנית הגרעין האיראנית. הבית הלבן פרסם מחדש את דברי טראמפ והבליט את האיום, ובמקביל הנשיא עזב את פסגת ה־G7 בקנדה וחזר לוושינגטון. שר ההגנה האמריקני הודיע על תגבור כוחות באזור, והסנאטור לינדזי גראהם הבהיר לאיראנים כי טראמפ הוא לא אדם שמשחקים איתו.

בציוץ שפרסם ברשת החברתית "Truth Social" כתב טראמפ: "איראן הייתה צריכה לחתום על ה'עסקה' שאמרתי להם לחתום. איזו בושה, ובזבוז של חיי אדם. במילים פשוטות, לאיראן לא יכול להיות נשק גרעיני. אמרתי את זה שוב ושוב! כולם צריכים להתפנות מטהרן מיד!".
ברקע האיום הדרמטי, הנשיא טראמפ עזב את פסגת ה־G7 בקנדה מוקדם מהמתוכנן, והודיע כי ישוב חזרה לוושינגטון "בגלל מה שקורה במזרח התיכון". בו זמנית, ברשת פוקס ניוז דווח כי הנשיא הנחה את המועצה לביטחון לאומי להיכנס לכוננות ולהתכנס בחדר המצב.

כתבנו המדיני תמיר מורג העריך כי ארה"ב נמצאת בצומת דרכים: מחד, היא עשויה להיכנס לעימות צבאי ישיר עם איראן – ומאידך, פועלת גם למהלך דיפלומטי. "בזהירות המתבקשת, נראה שארה"ב נכנסת למערכה. פריסת הכוחות האמריקנית באזור יכולה להצביע על כך שוושינגטון נערכת למתקפה איראנית על כוחותיה, או לחילופין – להצטרפות לתקיפה לצד ישראל", ציין.
שר ההגנה האמריקני פיט הגסת' אישר כי נפרסו כוחות נוספים באזור. "במהלך סוף השבוע הנחיתי את פריסתן של יכולות נוספות באזור האחריות של הפיקוד המרכזי של ארה"ב. הגנה על כוחותינו היא בעדיפות עליונה, והפריסה נועדה לשפר את העמדה ההגנתית שלנו באזור", כתב.
המהלך הדרמטי, שחשוב לציין שטרם הובן מה הוא, זוכה גם לגיבוי מהקונגרס: הסנאטור הבכיר לינדזי גראהם, ממקורביו של טראמפ, כתב ברשת X: "אף אחד לא יכול לומר שטראמפ לא ניסה להשיג שלום מול איראן. הוא הלך את הקילומטר הנוסף. אבל כדי להשיג שלום – צריכים שותפים שמעוניינים בכך. איראן שיחקה את אותו משחק ישן – עם האיש הלא נכון".
המהלכים האמריקניים התרחשו בשעה שבאיראן עצמה דיווחו על פיצוצים עזים ותקיפות מהאוויר בבירה טהרן ובמוקדים נוספים – בהם העיר נתנז, שבה ממוקם מתקן גרעין מרכזי.
למרות האיום הברור, נראה כי טראמפ עדיין שוקל גם נתיב מדיני והזדמנות אחרונה לאיראנים. ברשת CNN דווח כי הנשיא האמריקני הורה לצוותו לנסות ולהיפגש עם גורמים איראנים בהקדם האפשרי, כדי לבחון אם טהרן רצינית בנוגע להסכם. לפני שעזב את הפסגה בקנדה צוטט טראמפ: "אני חושב שאיראן נמצאת בשולחן המשא ומתן. הם רוצים להגיע להסכם".
על פי הדיווח, טראמפ הנחה לשמור על ערוצים פתוחים עם גורמים איראנים ועם מתווכים, ובשיחות עם מנהיגים בפסגת G7 הבהיר כי מתקיימים מגעים להפסקת אש. הוא אף ביקש שגורמים אמריקאים ייפגשו עם עמיתיהם האיראנים כבר השבוע. גורם אמריקאי אמר ל-CNN: "על אף שדבר לא נקבע – ישראל ואיראן נעות בכיוון הנכון".

הפגיעה בשגרירות: הקו האדום של האמריקאים
השגריר האמריקני בישראל, מייק האקבי, עדכן אתמול כי טיל איראני גרם נזק קל ליד סניף השגרירות בתל אביב, והודיע כי שלוחת השגרירות בירושלים תישאר סגורה עד להודעה חדשה.
גם ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לאפשרות של שיתוף פעולה אמריקני. במסיבת עיתונאים שקיים אמר כי לישראל יש את היכולת להשמיד את מתקני הגרעין בעצמה – אך הדגיש כי תשמח לשיתוף פעולה עם ארה"ב. "אנו מוכנים לכל תרחיש", אמר.

כך או כך, נראה כי הלילה האחרון סימן תפנית דרמטית בהתפתחויות מול איראן – וייתכן שהשעות הקרובות יקבעו לאן פניה של המערכה.
