accessibility-icon
share-icon
צילום: שאטרסטוק
צילום: שאטרסטוק

בצד הנכון של ההיסטוריה: אילון מאסק מצטרף למלחמה נגד איראן

רבקה שורק

רבקה שורק

יט סיון ה'תשפה (15.06.25)

5

17

like

2

dislike

לאחר שאיראן חסמה את הגישה לאינטרנט לאזרחים, אילון מאסק מפעיל את רשת הסטארלינק בשטח הרפובליקה • העיתונאי מארק לוין: "איראן ניתקה את האינטרנט כדי שהעם לא יוכל לתקשר ולארגן הפיכה, ומאסק יכול לנעוץ את המסמר האחרון בארון הקבורה של המשטר"


בעקבות מבצע "עם כלביא" בשטח הרפובליקה האסלאמית, ממשלת איראן הגבילה את גישת האזרחים לאינטרנט, ככל הנראה במטרה למנוע פעולות יזומות נגד המשטר. בתגובה, המליארדר האמריקני אילון מאסק הודיע אתמול (שבת) ברשת ה-X שלו כי אינטרנט לוויני של חברת סטארלינק ייפתח בכל רחבי המדינה.

כתוצאה מצעדי המשטר, תעבורת הגלישה הסלולרית באיראן צנחה בכ-80%, בעיקר דרך שתי הרשתות הסלולריות המרכזיות. במקביל, ספקיות אינטרנט מובילות השביתו לחלוטין את שירותיהן – מה שהוביל לניתוק כמעט מוחלט של הגישה לרשת באזורים רבים ברחבי המדינה.

ההודעה של מאסק הגיעה בתגובה לפוסט שפרסם העיתונאי האמריקני מארק לוין, בו כתב: "אילון מאסק יכול לנעוץ את המסמר האחרון בארון הקבורה של המשטר האיראני על ידי אספקת שירות סטארלינק לעם האיראני. איראן ניתקה את האינטרנט כדי שהעם לא יוכל לתקשר ולארגן הפיכה". מאסק הפתיע את הגולשים והשיב: "שירות סטארלינק כבר הופעל באיראן".

סטארלינק הוא שירות אינטרנט לווייני שמופעל על ידי חברת SpaceX, ומתבסס על רשת של אלפי לוויינים במסלול נמוך סביב כדור הארץ. השירות מאפשר חיבור מהיר ויציב לרשת מכל נקודה שבה יש קו ראייה לשמיים, באמצעות טרמינל לווייני ייעודי. המשמעות: גם באזורים שבהם המשטר חוסם או מגביל את הגישה לאינטרנט, ניתן להתחבר לרשת העולמית.

עם זאת, ההשפעה בפועל של פתיחת השירות באיראן נותרת מוגבלת. מספר הטרמינלים הזמינים במדינה קטן מאוד, ורובם הוברחו פנימה באופן לא חוקי. מחירו של טרמינל בשוק השחור מגיע לכ-2,000 דולר – פי שמונה מהמחיר הרשמי – מה שהופך אותו לבלתי נגיש עבור רוב המוחלט של האזרחים. בנוסף, השימוש בציוד כזה נחשב לעבירה חמורה על פי חוקי המשטר, ועלול לחשוף את המשתמשים לעונשים כבדים.

עקבו אחרינו גם ב-Google News