נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ קיים שיחה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שבה דנו במצב המתוח במזרח התיכון. בהודעה שפרסם לאחר השיחה, קרא טראמפ לסיום המלחמה בין ישראל לאיראן.
"הנשיא פוטין התקשר הבוקר לאחל לי יום הולדת שמח בצורה יפה, אבל חשוב מכך, לדבר על איראן, מדינה שהוא מכיר היטב", כתב טראמפ ברשת החברתית שלו טרות' והוסיף כי "שוחחנו ארוכות. הרבה פחות זמן הוקדש לדיבורים על רוסיה/אוקראינה, אבל זה יהיה לשבוע הבא".

טראמפ מאיים על איראן: "התקיפות הבאות יהיו אכזריות יותר"
"הוא מבצע את חילופי השבויים המתוכננים – מספר רב של שבויים מוחלפים, באופן מיידי, משני הצדדים. השיחה נמשכה כשעה. הוא מרגיש, כמוני, שהמלחמה הזו בישראל-איראן צריכה להסתיים, וכך הסברתי, גם המלחמה שלו צריכה להסתיים".
ביום שישי לעומת זאת, נשיא ארה"ב הביע תמיכה בישראל עם פתיחת מבצע עם כלביא ואמר כי "איראנים קיצוניים מסוימים דיברו באומץ, אבל הם לא ידעו מה עומד לקרות. כולם מתים עכשיו, וזה רק יחמיר! כבר היה מוות והרס גדולים, אבל עדיין יש זמן להביא לסיום הטבח הזה, עם ההתקפות הבאות שכבר מתוכננות להיות אכזריות עוד יותר".

כתבנו המדיני תמיר מורג הסביר זאת בכך שכאשר טראמפ אומר הערב ש"המלחמה בין ישראל ואיראן צריכה להסתיים", הוא מתכוון לכך שהיא תסתיים בהסכם שמונע מאיראן לשקם את שאריות תוכנית הגרעין שלה: "היזהרו מגורמים שאומנותם בהוצאת דברים מהקשרם".
כתבנו הפוליטי מוטי קסטל חשף כי לאחר שיחות ממושכות בין הצדדים: גורם ישראלי בכיר מעריך כי ארצות הברית תצטרף בקרוב למערכה אקטיבית – גם בהתקפה.

הדברים מגיעים בעקבות פתיחת מבצע עָם כְּלָבִיא בסוף השבוע האחרון, בו יזמה ישראל מתקפת פתע נרחבת על בכירים בצבא האיראני, תשתיות ליצור רכיבים לנשק גרעיני ואתרי טילים בליסטיים באיראן. פתיחת המתקפה לוותה בהפעלת אזעקות חירום ברחבי ישראל, לשם היערכות למתקפת נגד איראנית, ובהכרזת מצב מיוחד בעורף. מטרתה המוצהרת של המתקפה היא סיכול תוכנית הגרעין האיראנית.
בשלב הראשון של המבצע חוסלו ראשי מערכות ההגנה האיראנים, בהם מפקד משמרות המהפכה חוסיין סלאמי, רמטכ"ל צבא איראן מוחמד באקרי ומדעני גרעין בכירים. בשלב השני תקפה ישראל מטרות גרעין מרכזיות בשטח איראן, ובכלל זה מתקני העשרה, אתרי מחקר, תשתיות תומכות ומתקני פיקוד.
בין המטרות שזוהו בדיווחים זרים נכללו האתרים בנתנז, פרצ'ין ופורדו. במקביל, הותקפו מחסני טילים בליסטיים, מתקני פיתוח ושיגור, לרבות אתרים הקשורים לחזבאללה ולמיליציות שיעיות פרו-איראניות הפועלות בשטחי סוריה ועיראק.
התקיפות כללו גם בסיסים קדמיים ששימשו לשיגור טילים לעבר ישראל במהלך עימותים קודמים. על פי מקורות ביטחוניים זרים, פעולות אלה לוו במתקפות סייבר מדויקות, אשר שיבשו את מערכות הפיקוד, השליטה וההתרעה של איראן, הביאו להשבתה זמנית של מערכות ההגנה האווירית וגרמו לחסימות תקשורת בקרב ראשי המשטר.

בעקבות התקיפה הישראלית, פתחה איראן במתקפת נגד שנמשכה לאורך השבת וכללה שיגור מאות טילים בליסטיים לעבר מטרות צבאיות ואזרחיות בישראל. בתקיפה נרצחו שלושה אזרחים ישראלים, נפצעו עשרות רבות ונגרם נזק רב לרכוש.
מטרות המבצע כפי שאושרו שרי הקבינט הן פגיעה משמעותית בתכנית הגרעין האיראנית, בתוכנית הטילים הבליסטים האיראנית, ובתכנית האיראנית להשמדת ישראל באמצעות מתקפה קרקעית משולבת, בנוסף ליצירת התנאים לסיכול ארוך טווח של תכנית הגרעין באמצעים דיפולמטיים.
