ראש הממשלה בנימין נתניהו פנה הערב (שלישי) לאזרחי ישראל בנאום מיוחד, בו הסביר את הרקע וההכרח מאחורי התקיפה הנרחבת באיראן, והכין את הציבור להשלכותיה. "זה לא קרה עכשיו", הדגיש נתניהו, "זו הנחיה שנתתי לצמרת הביטחונית כבר לפני למעלה מחצי שנה".
בפתח דבריו, ביקש ראש הממשלה לספק תשובות לשאלות המרכזיות המעסיקות את הציבור. הוא חשף כי ההחלטה לתקוף את תוכנית הגרעין והטילים של איראן התגבשה כבר בנובמבר 2024. "אני מחזיק כאן את הדירקטיבה", אמר נתניהו בעודו מציג מסמך, "ההנחיה באה זמן קצר אחרי חיסולו של נסראללה, כשהיה ברור שאיראן תאיץ את תוכנית הגרעין שלה".
נתניהו תיאר שני איומים קיומיים מצד איראן שהפכו את הפעולה להכרחית. הראשון, תוכנית הגרעין. "איראן רצה קדימה להנשקה, לייצור פצצות אטום ממש", הסביר. "אמרתי לצמרת הביטחונית – אם לאיראן יהיה נשק גרעיני, אנחנו פשוט לא נהיה פה. לא נתקיים פה".
האיום השני שהציג הוא תוכנית הטילים הבליסטיים. לדבריו, איראן הייתה בדרך לייצר כ-300 טילים בליסטיים בחודש. "זה אומר 20,000 טילים תוך שש שנים, כל אחד עם טון חומר נפץ. זה גם איום קיומי", הדגיש. "החלטנו שאי אפשר לחכות יותר. פשוט אין ברירה, אנחנו בשעה 12".
"זכותנו להגנה עצמית"
ראש הממשלה התייחס גם לסוגיית התיאום עם בנות הברית, ובראשן ארצות הברית. הוא ציין כי בעבר, בשנים 2011-2012, לא הצליח לגייס רוב בממשלה לתקיפה, אך "המצב הזה השתנה". נתניהו הבהיר כי בעוד שתמיכה אמריקאית היא "דבר מאוד רצוי", לישראל יש את הזכות הבלעדית לקבל החלטות הנוגעות לקיומה.
"אמרתי לחבריי בממשלה, 'תשאירו את זה לי ולשר דרמר'. עדכנו את האמריקנים מראש, אך את החלטותיו של הנשיא טראמפ אני משאיר לו". נתניהו הוסיף כי שוחח עם מנהיגי הודו, גרמניה, בריטניה וצרפת, וכי כולם "מכירים בזכותנו להגנה עצמית".
"היו צנועים ואחראים, המאבק לא הסתיים"
לצד ההצלחה המבצעית, שכללה לדבריו פגיעה קשה ב"חלק נכבד מהמטכ"ל האיראני ומדעני גרעין מובילים", נתניהו קרא לציבור להימנע מאופוריה ולהתכונן לתגובה איראנית.
"אני אומר לכם, יבואו מכות נגד", הזהיר. "הן יכולות להיות התקפות בגלים קשים מאוד. אני מבקש מכם, היו צנועים ואחראים. המאבק הזה עדיין לא הסתיים. כל אחד צריך לתרום, להישמע להוראות ולהיכנס למרחבים המוגנים. זה חלק מהניצחון".
בסיום נאומו, אמר נתניהו כי הפעולה יכולה לחולל "מפנה היסטורי בתולדות ישראל ולהבטיח מזרח תיכון אחר". הוא סיכם במסר של אחדות: "יחד נעמוד, יחד נלחם, ובעזרת השם – יחד ננצח".
