accessibility-icon
share-icon
צפו בדיווח של פרשננו הצבאי נועם אמיר | צילום: חדשות 14

ישראל תקפה באיראן, הרמטכ"ל ומפקד משמרות המהפכה חוסלו

אפרת ברינר

אפרת ברינר

יז סיון ה'תשפה (13.06.25)

29

8

like

3

dislike

ישראל תקפה בעוצמה באיראן בארבעה גלי תקיפות שונים, כאשר מטרות התקיפה היו בכירים בשלטון, אתרי גרעין ומתקנים אסטרטגיים • עד כה אושר רשמית כי רמטכ"ל איראן, מפקד משמרות המהפכה, סגן רמטכ"ל הכוחות המזויינים, ומדעני הגרעין חוסלו • כמו כן היועץ המקורב לחמינאי עלי שמחאני נפצע


אזעקות הופעלו הלילה (בין חמישי לשישי) ברחבי ישראל כדי להכין את האזרחים, לקראת מתקפת פתע באיראן שכללה תקיפה של מתקני גרעין, מתקנים של צבא איראן ומשמרות המהפכה ומגורים של בכירים, ביניהם גם מדעני גרעין. במהלך התקיפות חוסלו בכירים בשלטון האיראני, ביניהם: רמטכ"ל איראן, מפקד משמרות המהפכה וכן סגן הרמטכ"ל וראש מפקדת החירום. כוחותינו תקפו במספר מוקדים בארבעה גלים שונים.

צפו בדיווח של כתבנו הצבאי הלל ביטון רוזן

גורם בכיר בצה"ל מסר לכתבנו הצבאי כי במבצע "עם כלביא" ישראל הביאה הישג חסר תקדים, פגיעה משמעותית בצמרת הצבא האיראני ומשמרות המהפכה. בנוסף ישראל פגעה במדעני גרעין, המוציאים לפועל של התוכנית שלהם. יש לנו תוכנית התקפית ארוכה ורחבה לימים ארוכים קדימה – לפנינו ימים ארוכים וקשים. האירנים עוד יגיבו, אם הציבור יהיה ממושמע ויפעל לפי הנחיות, יהיו מעט נפגעים. אם לא – יהיו הרבה. זה ייקח זמן, אנחנו במלחמה אינטנסיבית".

maximize-image
images-count5+
התקיפה באיראן | צילום: רשתות ערביות

צה"ל הבהיר כי הותקפו מתקני גרעין ומטרות צבאיות במספר מוקדים באיראן. גורם ביטחוני ההדגיש כי תחבולה ייחודית של חיל האוויר ואמ"ן – אפשרה לתקוף במקביל עשרות אישים למרות שידעו שכנראה תהיה תקיפה בקרוב. באופן רשמי התקבלו אישורים על חיסולם של רמטכ"ל איראן, מפקד משמרות המהפכה גנרל חוסיין סלאמי, סגן רמטכ"ל הכוחות המזויינים ח'תאם ע'לאם-עלי רשיד ומדעני הגרעין מוחמד מהדי טהרנאצ'י ופרידון עבאסיץ כמו כן היועץ המקורב לחמינאי עלי שמחאני נפצע.

צפו בדיווח של פרשננו הצבאי נועם אמיר | צילום: חדשות 14

בניו יורק טיימס דווח כי ישראל תקפה לפחות שישה בסיסים צבאיים ליד טהראן, כולל פארצ'ין, יחד עם שני מתחמי פיקוד מאובטחים וכמה מבני מגורים במה שנראה כהתנקשויות ממוקדות. בסוכנות הידיעות IRNA דיווחו על לפחות 4 מפקדים בכירים שחוסלו.

ראש ארגון האנרגיה האטומית באיראן אישר: "הכור בנתנז נהרס". בסבא"א כתבו כי "סבא"א עוקבת מקרוב אחר המצב המדאיג מאוד באיראן. הסוכנות יכולה לאשר שאתר נתנז נמצא בין המטרות. הסוכנות נמצאת בקשר עם הרשויות האיראניות בנוגע לרמות הקרינה. אנו גם בקשר עם הפקחים שלנו במדינה".

maximize-image
images-count5+
התקיפה באיראן | צילום: רשתות ערביות

פרשננו הצבאי נועם אמיר ציין כי באיראן הודו שמדובר במתקפה שמשבשת את היכולת שלהם להגיב. לפי הדיווחים יש מספר בתים שהותקפו, מדובר בבתים של בכירים בצבא האיראני ושל מדענים. בהנחה שהיו בבית, כולם חוסלו יחד עם בני המשפחות שלהם.

צפו בהצהרת ראש הממשלה | צילום: חדשות 14

✏️מנהיג איראן, עלי חמניאי יצא בהודעה ראשונה אל אזרחי איראן וכתב: "עם איראן הגדול! המשטר הציוני, בשעות הבוקר המוקדמות של היום, שלח את ידו המטונפת והמדממת לבצע פשע בארצנו היקרה, וחשף עוד יותר את מהותו השטנית בתקיפת אזורים אזרחיים. המשטר הזה צריך לצפות לעונש קשה. במהלך התקפות האויב, מספר מפקדים ומדענים נפלו כשהידים. יורשיהם ועמיתיהם ימשיכו מיד בביצוע משימותיהם".

maximize-image
images-count5+
המתקפה באיראן | צילום: רשתות ערביות

צה"ל חשף לראשונה שהמשטר האיראני מקדם תוכנית חשאית להתקדמות טכנולוגית בכל צירי הפיתוח של נשק גרעיני. במסגרת התוכנית, מדעני גרעין בכירים באיראן פעלו לקדם בסודיות את כלל החלקים הנדרשים לבניית נשק גרעיני. בחודשים האחרונים ישנה האצה בתוכנית שמקרבת את המשטר האיראני באופן משמעותי להשגת נשק גרעיני. על כן למדינת ישראל לא נותרה ברירה אלא לפעול.

צפו בתיעוד | צילום: רשתות ערביות

גורם בכיר אמר לחדשות 14: "ההחלטה לפתוח במבצע התקבלה לפני 3 ימים על ידי שר הביטחון כ"ץ ורה"מ נתניהו". בנוסף לכך, גורם ביטחוני מסר כי "ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון ישראל כ"ץ חתמו ביום שני האחרון על פקודת 'דריכת צה"ל', בתיאום עם הרמטכ"ל אייל זמיר, והחליטו על מועד פתיחת המבצע לתאריך היעד – היום".

maximize-image
images-count5+
מתקן הגרעין האיראני | צילום: רשתות ערביות

ראש הממשלה יצא בהודעה ואמר כי "מטרת המבצע חסר התקדים הזה היא לפגוע בתשתיות הגרעין של איראן, במפעלי הטילים הבליסטיים של איראן, וברבות ביכולותיה הצבאיות של איראן. מבצע זה יימשך ככל שיידרש עד שנשלים את המשימה להדוף את איום ההשמדה שמרחף מעל ראשנו".

מתקן הגרעין בנתנז עולה בלהבות | צילום: רשתות ערביות

מצה"ל נמסר כי "צה"ל יצא בהנחיית הדרג המדיני למתקפת מנע מדויקת ומשולבת המבוססת על מודיעין איכותי, במטרה לפגוע בתוכנית הגרעין האיראנית ובתגובה לתוקפנות המתמשכת של המשטר האיראני על ישראל. עשרות מטוסים של חיל האוויר השלימו לפני זמן קצר את מהלומת הפתיחה, שכללה תקיפה של עשרות מטרות צבאיות, בהן מטרות גרעיניות במרחבים שונים באיראן".

maximize-image
images-count5+
שר הביטחון בישיבה טרם התקיפה | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

בשל ההערכות כי איראן תגיב בעצמה על המתקפה או באמצעות שלוחיה פיקוד הערף הטיל מגבלות בכל רחבי הארץ: "בתום הערכת מצב הוחלט כי החל מהיום  בשעה 3:00 יחול שינוי מיידי במדיניות ההתגוננות של פיקוד העורף. במסגרת השינויים הוחלט על מעבר של כל אזורי הארץ ממדרג פעילות מלאה למדרג פעילות הכרחית.

צפו בתיעוד מאיראן | צילום: רשתות ערביות

"ההנחיות כוללות: איסור על פעילויות חינוכיות, התקהלויות, ומקומות עבודה, למעט משק חיוני. יש להמשיך ולעקוב אחר ההנחיות המפורסמות על ידי פיקוד העורף באמצעי ההפצה הרשמיים. ההנחיות המלאות יעודכנו בפורטל החירום הלאומי וביישומון פיקוד העורף".

המתקפה באיראן | צילום: רשתות ערביות

שר הביטחון ישראל כ"ץ הכריז באופן מיידי על מצב מיוחד בעורף בשטח מדינת ישראל כולה: בעקבות מתקפת המנע של מדינת ישראל נגד איראן, צפויה מתקפת טילים וכטב"מים כנגד מדינת ישראל ואוכלוסייתה האזרחית בטווח הזמן המיידי.

צפו בהצהרה של דובר צה"ל | צילום: דו"צ

"לכן, ובהתאם לסמכותו על פי חוק ההתגוננות האזרחית, שר הביטחון ישראל כ"ץ חתם כעת על צו מיוחד ולפיו יוטל מעתה מצב חירום מיוחד בעורף בשטח מדינת ישראל כולה. יש להישמע להנחיות פיקוד העורף והרשויות ולהישאר במרחבים המוגנים".

לאחר התקיפה, דובר צה"ל בערבית תא"ל אביחי אדרעי הוציא הודעת אזהרה לכלל אויבי ישראל באשר הם. בסרטון שפרסם ברשת ה-X אמר: "מבצע עם כלביא הוא מתקפה מקדימה ומדויקת נגד פרויקט הגרעין האיראני. עשרות מטוסי קרב תקפו עשרות מטרות צבאיות השייכות למשטר האיראני, כולל מטרות גרעיניות באזורים שונים באיראן.

maximize-image
images-count5+
התקיפה באיראן | צילום: רשתות ערביות

מהבית הלבן נמסר: "הערב, ישראל נקטה פעולה חד-צדדית נגד איראן. איננו מעורבים בתקיפות נגד איראן והעדיפות העליונה שלנו היא הגנה על כוחות אמריקאים באזור.

"ישראל הודיעה לנו שהיא מאמינה שפעולה זו הייתה הכרחית להגנתה העצמית. הנשיא טראמפ והממשל נקטו בכל הצעדים הדרושים כדי להגן על כוחותינו ולהישאר בקשר הדוק עם שותפינו האזוריים. הרשו לי להבהיר: איראן לא צריכה לפגוע באינטרסים או בכוח אדם אמריקאי".

 

 

עקבו אחרינו גם ב-Google News