accessibility-icon
share-icon
צילום: שאטרסטוק
צילום: שאטרסטוק

דיווח: איראן שוקלת לפרוש מהאמנה למניעת הפצת נשק גרעיני

שמואל קוגן

שמואל קוגן

טז סיון ה'תשפה (12.06.25)

4

0

like

0

dislike

בעקבות ההצבעה בסוכנות הבין־לאומית לאנרגיה אטומית, דובר המועצה לביטחון לאומי של איראן הצהיר הערב כי האפשרות לפרישה מההאמנה למניעת הפצת נשק גרעיני - "נמצאת על השולחן"


בעקבות ההצבעה בסוכנות הבין־לאומית לאנרגיה אטומית (סאב״א), דובר המועצה לביטחון לאומי של איראן הצהיר הערב (חמישי) כי האפשרות לפרישה מה־NPT – האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני – "נמצאת על השולחן". הדברים נאמרו ברקע מתיחות השיא באזור בעקבות היערכות לתקיפה ישראלית על מתקני הגרעין וברקע הגינויים גוברים כלפי טהראן בעקבות האצת פעילותה הגרעינית.

מתקן גרעין באיראן |
maximize-image
כור גרעיני באיראן | צילום: שאטרסטוק

כזכור, מועצת המנהלים של סבא"א אישרה היום החלטה המכריזה כי איראן אינה עומדת בהתחייבויותיה בתחום ההגנה הגרעינית, בפעם הראשונה מזה כמעט 20 שנה.

הדבר מגיע לאחר שביום ראשון התפרסם דו"ח חדש על ידי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), הקובע כי איראן ביצעה ניסויים גרעיניים שלא הוצהרו בעבר, ובמרכזם ניסויי קריסה – שלב מרכזי בפיתוח נשק גרעיני.

ניסויים אלה, שאין להם שימוש אזרחי, נערכו כבר ב־2003 במתקנים כמו לוויזן-שיאן, מריבן ווראמין. על פי הדו"ח, ארבעת האתרים בהם התקיימו ניסויים והחומר הגרעיני החסר – מקושרים ישירות זה לזה.

הדו"ח מציין כי איראן שמרה חומרים גרעיניים רגישים גם בטורקוזבאד עד שנת 2018, אך מיקומם הנוכחי לא ידוע. סבא"א מתריעה כי פעולות הטיוח של טהרן, הסתרת מידע והסברים שקריים פגעו קשות ביכולת הפיקוח שלה.

עוד צוין כי הציוד שנמצא באתר וראמין כלל חומרים רדיואקטיביים מזוהמים, גלילי UF6, כימיקלים מבוססי פלואור ומערכות ניטור קרינה. המכולות במתקן סווגו לפי רמת חשיבות וזיהום, כאשר אחת מהן הכילה "רמת זיהום גבוהה במיוחד".

עקבו אחרינו גם ב-Google News