מנהיגים במזרח התיכון ובמערב מזהירים: דאעש עלול לנצל את נפילת משטר אסד כדי לחדש את פעילותו הטרוריסטית בסוריה ובעיראק, כך דווח היום (חמישי) בסוכנות הידיעות רויטרס.
על פי יותר מ-20 מקורות ביטחוניים ופוליטיים מסוריה, עיראק, ארה"ב ואירופה, וכן דיפלומטים אזוריים – דאעש החל להפעיל מחדש תאי טרור, לגייס לוחמים, לחלק נשק ולהגביר תעמולה. לפי הדיווח, לוחמים נשלחו לבצע פיגועים, אך נלכדו לפני שהצליחו לפעול.

למרות מאמצי דאעש, גורמי ביטחון בסוריה ובעיראק מדווחים כי הצליחו לסכל לפחות תריסר מזימות של דאעש מתחילת השנה. אחד מהן הוא ניסיון פיגוע בדצמבר האחרון לאחר נפילת משטר אסד, במהלכו נעצרו שני שליחים של הארגון שנשאו הוראות לתקוף מטרות בעיראק.
קצינים בעיראק טוענים כי דאעש מנסה להתארגן מחדש בתוך הכאוס האזורי, ואולי אף שולט בנשק שהותירו אחריהם כוחות אסד.

למרות ההתעוררות, גורם אמריקאי ודובר ממשלת עיראק מדגישים כי הארגון נחלש משמעותית ואינו מסוגל כיום לשלוט בשטח, כפי שעשה בין 2014 ל-2017, אז שלט בכשליש משטחי סוריה ועיראק.
ב-14 במאי ביקש נשיא ארה"ב דונלד טראמפ סיוע מערב הסעודית למניעת התעוררות מחודשת של דאעש, על רקע כוונת ארה"ב לצמצם את נוכחותה בסוריה. מהלך זה העלה חשש כי ארגון הטרור ינצל את המצב לשחרר כ-9,000 אסירים ובני משפחותיהם הכלואים בבתי כלא שבשליטת הכוחות הדמוקרטיים הסוריים, הנתמכים בידי ארה"ב.

לאחר מכן פשטו כוחות סוריים על מחבואי דאעש בעיר חלב, הרגו ועצרו חמושים, וחשפו אמצעי לחימה. שר הפנים הסורי, אנס ח'טאב, הדגיש כי דאעש הוא מהאתגרים המרכזיים של המשטר החדש בסוריה.
שר החוץ העיראקי, פואד חוסיין, אישר כי בגדד מקיימת קשר עם דמשק בנושא. לדבריו, "אנו מקווים שסוריה תהיה יציבה – ולא תהפוך שוב למקלט לטרוריסטים, ובמיוחד לאנשי דאעש".
