accessibility-icon
share-icon
כור גרעיני באיראן | צילום: שאטרסטוק
כור גרעיני באיראן | צילום: שאטרסטוק

גורמים בישראל חוששים שארה"ב תגביל את האפשרות לתקוף באיראן

שירה קריפס

שירה קריפס

ג סיון ה'תשפה (30.05.25)

49

9

like

8

dislike

בישראל חוששים שהמו"מ בין ארה"ב לאיראן יוביל להסכם שיותיר בידי טהרן יכולת גרעינית כך דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" • גורמים ישראלים מזהירים כי הסכם עלול לפגוע באפשרות לפעולה צבאית • טראמפ העדיף פתרון דיפלומטי, אך לא שלל פעולה צבאית אם לא תושג עסקה


שבועות לאחר תחילת המשא ומתן בין ארה"ב לאיראן, בישראל גוברת הדאגה כי ממשל טראמפ עשוי להסכים לעסקה שלא תחסום את יכולתה של טהרן לייצר נשק גרעיני כך דווח הבוקר (שישי) ב"וול סטריט ג'ורנל". גורמים ישראלים חוששים שהסכם כזה לא רק שיותיר את איראן עם יכולת העשרה, אלא גם יפגע באפשרות לפעולה צבאית בעתיד.

על פי הדיווח, מאמציה של ישראל לחזק את עמדת המשא ומתן של ארה"ב ולהבהיר את הקווים האדומים שלה, עוררו תסכול בבית הלבן. הנשיא דונלד טראמפ אמר במסיבת עיתונאים כי הזהיר את ראש הממשלה נתניהו ממהלך צבאי בשלב זה: "אמרתי לו שזה יהיה מאוד לא הולם לעשות כרגע, כי אנחנו קרובים מאוד לפתרון".

maximize-image
images-count2+
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

נתניהו הביע בפומבי את חששות ישראל מהתפתחות השיחות, לדבריו, "הסכם גרוע – גרוע יותר מהיעדר הסכם". טראמפ הבהיר מצדו כי הוא מעדיף פתרון דיפלומטי, אך ציין ש"כל האפשרויות, גם צבאיות, נמצאות על השולחן אם לא תושג עסקה".

המשא ומתן, שהחל ב-12 באפריל, כלל חמש פגישות עד כה. את הצד האמריקאי מוביל שליח הנשיא, סטיב וויטקוף, ואילו את איראן מייצג שר החוץ שלה. טראמפ הציב מסגרת זמן של חודשיים להשגת הסכם, אך גורמים בממשלו הדגישו שאין מדובר בדד-ליין נוקשה.

maximize-image
images-count2+
סטיב וויטקוף, שליחו של טראמפ למזרח התיכון | צילום: רויטרס

בישראל נשמעים קולות ספקניים באשר לתוצאות השיחות. "יש חשש שטראמפ רוצה עסקה, ואיראן יכולה להתעכב – ובסוף נסבול עסקה שלא תעמוד בעקרון אפס העשרה", אמר אבנר גולוב, לשעבר בכיר במועצה לביטחון לאומי. מומחים נוספים שהתמודדו מול איראן בעבר הביעו ספק אם ניתן להגיע להסכם שיחסום לחלוטין את יכולת ההעשרה שלה.

בוול סטריט ג'ורנל דווח הבוקר על מה שמכונה "טופס התנאים" – הצעה אמריקאית רשמית לאיראן שתכלול את הדרישה להפסיק כל העשרה של אורניום. גורם בכיר בממשל הזהיר כי "אם הם לא יקבלו את התנאים האלה, זה לא יהיה יום טוב עבור האיראנים". רה"מ נתניהו אמר כי ישראל תתמוך רק בהסכם שיביא לסיום מוחלט של תוכנית ההעשרה של איראן.

maximize-image
images-count2+
כור גרעיני, אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

על רקע המשא ומתן, איראן האיצה את ייצור האורניום המועשר וממשיכה בעבודות חפירה וביצור של מתקני ההעשרה, במיוחד באתר נתנז. מקורות ביטחוניים בישראל מעריכים כי אם יושלם הפיתוח התת-קרקעי, תקטן משמעותית היכולת הצבאית לפגוע בתוכנית. "התקיפה לפני סיום השיחות עשויה להיות אטרקטיבית יותר", אמר גורם ישראלי, אך הוסיף כי תקיפה כזו עשויה לעכב את התוכנית לשנה בלבד – ותדרוש סבבי תקיפות חוזרים.

עקבו אחרינו גם ב-Google News