שליט סוריה החדש, אחמד חוסיין א-שרע, מנסה לשבור את הבידוד הבינלאומי ולקרב את נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, באמצעות הצעות לשיתוף פעולה כלכלי עם וושינגטון, חיזור מדיני לעבר ישראל, וגם הצעה יוצאת דופן: הקמת מגדל טראמפ בלב דמשק, כך דווח אתמול (ראשון) בסוכנות הידיעות "רויטרס".
היוזמה יצאה לדרך בעקבות פגישה יוצאת דופן בין שרעא לבין ג'ונתן בס, פעיל אמריקני המזוהה עם טראמפ, שנערכה בסוף אפריל ונמשכה ארבע שעות. לדבריו, שרעא הציג תוכנית כלכלית ואזורית: "הוא אמר לי שהוא רוצה לבנות מגדל טראמפ בדמשק. הוא רוצה שלום עם השכנים. לדבריו, זה טוב לאזור וטוב לישראל". נקודה נוספת שעלתה בשיחה: ניסיון ההתנקשות שחוו שניהם.

למרות המאמץ, גורמים המעורבים בפרטים מבהירים כי פגישה בין טראמפ לשרעא אינה צפויה להתקיים בשלב זה. לפי הדיווח, בבית הלבן טרם גובשה מדיניות ברורה כלפי דמשק, וישנה מחלוקת פנימית כיצד לנהוג מול השלטון החדש. עם זאת, צפויה פגישה רמת דרג בין בכירים אמריקנים לנציגים סוריים במהלך הביקור, אך ללא מעורבות ישירה של טראמפ.
בפגישה שהתקיימה לאחרונה בניו יורק בין נציגים אמריקנים לשר החוץ הסורי אסעד א-שיבאני, הבהירה ארצות הברית כי הצעדים שנקטה דמשק אינם מספקים. הדרישה המרכזית שהועלתה: סילוק לוחמים זרים מעמדות בכירות בצבא הסורי, לצד גירוש של כמה שיותר מהם מהמדינה. במקביל, משרד האוצר האמריקני העביר רשימת דרישות נוספת, כך שמספר התנאים שמציבה וושינגטון להסרת הסנקציות חצה את רף 12 הסעיפים.

במקביל לניסיונות הפיוס מול ארצות הברית, שיגר שרעא מסרים גם לישראל. לפי רויטרס, הוא אישר בשבוע שעבר קיום שיחות עקיפות בין הצדדים בתיווך איחוד האמירויות. ג'ונתן בס, שנפגש עמו, טוען כי שימש כשליח להעברת מסרים שעשויים היו להוביל לפגישה ישירה בין גורמים משני הצדדים.
