accessibility-icon
share-icon
צפו בדיווח של כתבנו המדיני תמיר מורג | צילום: חדשות 14

ברקע סיום האולטימטום של טראמפ: שיחות המשא ומתן יתחדשו

אפרת ברינר

אפרת ברינר

יג אייר ה'תשפה (11.05.25)

33

25

like

5

dislike

היום יתחדשו השיחות בעומאן בין ארה"ב לאיראן במטרה להגיע להסכם גרעין חדש, זאת ברקע סיום אולטימטום שהציב הנשיא טראמפ במסגרתו אם בתוך חודשיים לא יגיעו להסכמות ארצות הברית תתקוף באיראן • לדברי כתבנו המדיני תמיר מורג, נראה שהשיחות נמצאות במשבר שהולך אולי אפילו להחריף


הדד ליין שהציב נשיא ארה"ב דונלד לאיראן הגיע: היום (ראשון) יתחדשו השיחות בין שתי המדינות, זאת לאחר שטראמפ הציב אולטימטום לטהראן כי אם בתוך חודשיים לא יגיעו להסכמות בנושא הגרעין, ארה"ב תתקוף צבאית: "במידה והם לא יעשו עסקה, יהיו הפצצות – ואלו יהיו הפצצות כמו שהם לא ראו מעולם".

שיחות הגרעין בין ארצות הברית לאיראן התחדשו היום בעומאן. אמש דווח כי טראמפ הביע תסכול מאי ההתקדמות בחתימה על הסכם גרעין חדש. לדברי כתבנו המדיני תמיר מורג "נראה שהשיחות נמצאות במשבר שהולך אולי אפילו להחריף. מבחינת ישראל כמובן, מדובר בחדשות טובות.

maximize-image
images-count3+
שליח טראמפ למזה"ת, סטיב וויטקוף | צילום: שאטרסטוק

"סטיב וויטקוף, שליחו של הנשיא טראמפ לשיחות, שעד עכשיו עמדתו לא תמיד הייתה עקבית ולא תמיד הייתה מאוד קשוחה כלפי האיראנים, משחרר כמה אמירות מאוד חשובות ואומר כי מתקני השערת האורניום של איראן חייבים להתפרק וכי אסור להם להחזיק בצנטריפוגות".

תנאים אלו מצטרפים לתנאי נוסף על כך שאיראן חייבת לדלל את כל האורניום המועשר שלה, ולשלוח אותו למקום מרוחק מחוץ למדינה. על פי כתבנו המדיני תמיר מורג "וויטקוף הוסיף כי שלושת מתקני השערת אורניום הגדולים של איראן, בנתאנס, בפורדו ובאספהן, חייבים להתפרק.

מתקן גרעין באיראן |
maximize-image
images-count3+
מתקן גרעין, אילוסטרציה | צילום: שטראסטוק

"החשיבות של הדברים היא קודם כל בתוכן שלהם, אבל גם בפירוט עושה רושם שוויטקוף למד את החומר, ושהוא לא מהסס לומר דברים נוקבים ומאוד מאוד ספציפיים באשר לעמדתה של ארצות הברית בשיחות. הדבר הזה מרגיע במעט את הדרג המדיני בישראל, לאחר שבשבוע החולף שמענו הצהרות סותרות מצד הנשיא טראמפ בנוגע לקווים האדומים של הממשל האמריקני".

ברקע שיחות המשא ומתן שהתקיימו בין שתי המדינות, הנשיא דונלד טראמפ התייחס בהצהרה בבית הלבן לסוגיית הגרעין האיראני ואמר כי "יש רק שתי אלטרנטיבות – או שנפוצץ את מתקני הגרעין של איראן בנחמדות, או שנפוצץ אותם ברשעות". לדבריו, הוא עדיין מקווה לפתור את המשבר מבלי להגיע ל"הפצצות מכל סוג".

maximize-image
images-count3+
מתקן גרעין, אילוסטרציה | צילום: שטראסטוק

בהצהרה נוספת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הגדיר את מטרת השיחות עם איראן כ"פירוק מוחלט של תוכנית הגרעין של טהראן, זאת בריאיון שנתן לרשת NBC, כאשר במקביל הוא מגלה פתיחות מסוימת לדרישות האיראניות לאנרגיה גרעינית "אזרחית", אולם הזהיר מהשלכותיה, מדובר בהתבטאות ראשונה של טראמפ בקולו על כך שאיראן תצטרך להתפרק מהתוכנית הגרעינית.

בארצות הברית דווח כי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נפגש בסוף השבוע האחרון עם השר לעניינים אסטרטגיים, רון דרמר, ודן עימו בהתקדמות שיחות הגרעין עם איראן ובמלחמה מול ארגון הטרור חמאס ברצועת עזה, כך מסרו שני מקורות שעודכנו בפגישה.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ |
maximize-image
images-count3+
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ |צילום: לירי אגמי, פלאש 90

בצל התקדמות השיחות בין ארה"ב וטהראן, רשת פוקס ניוז חשפה כי איראן מפעילה במשך כעשר שנים אתר גרעיני צבאי לא הרחק מטהראן. לאתר הזה, על פי הפרסום בפוקס ניוז, לא יכולה להיות איזושהי תכלית אזרחית – והוא מפר את כל ההסכמים בנושא הגרעין שאיראן הייתה חתומה עליהם.

 

עקבו אחרינו גם ב-Google News