היממה האחרונה גדושה בהתפתחויות בנוגע לתוכנית הגרעין האיראנית ולמשא ומתן בין ארצות הברית לאיראן. אחרי סדרת ההתבטאויות הסותרות של הנשיא האמריקני דונלד טראמפ, שמעוררת דאגה גדולה בישראל, מגיעה סיבה נוספת לדאגה מהחשיפה של רשת פוקס ניוז.
הרשת חשפה כי איראן מפעילה כבר כעשר שנים אתר גרעיני צבאי לא הרחק מטהראן. לאתר הזה, על פי הפרסום בפוקס ניוז, לא יכולה להיות איזושהי תכלית אזרחית – והוא מפר את כל ההסכמים בנושא הגרעין שאיראן הייתה חתומה עליהם.

בנוסף, סיבה אחרת לדאגה מגיעה מהמגעים בין ארצות הברית לסעודיה. על פי דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס, ארצות הברית מוותרת על הדרישה שלה מסעודיה לכונן הסכם שלום עם ישראל כתנאי לכך שהיא תאפשר לה להקים תוכנית גרעין אזרחית משלה.
בהקשר לסעודים, על פי מה שידוע לשירותי הביון במערב, לסעודיה יש גישה לתוכנית הגרעין של פקיסטן. סעודיה היא זו שממנה את תוכנית הגרעין הפקיסטנית מתחילתה ועד סופה. לא ברור לחלוטין מה בדיוק העומק וההיקף של הגישה הזו, אבל הנחת העבודה היא שאם הסעודים ירצו להשיג נשק גרעיני, הם יוכלו בין כה וכה לעשות זאת בעזרת פקיסטן, עצמאית משלהם.

ההתפתחויות הללו מעוררות דאגה גדולה בישראל, ועל רקע כך השר רון דרמר נמצא בוושינגטון כדי לתאם עמדות עם הממשל האמריקני לקראת ביקורו של הנשיא טראמפ באזור בשבוע הבא. טראמפ צפוי לבקר בקטאר, בסעודיה ובאיחוד האמירויות, אבל נכון לעכשיו הוא לא מתכנן להגיע לישראל.
על פי כתבנו המדיני תמיר מורג, אם בכל זאת אנחנו רוצים לחפש איזשהו סימן חיובי מכלל האירועים, הסנאטור טום קוטון, יושב-ראש ועדת החוץ של הסנאט אמר בריאיון לרשת פוקס ניוז כי "הנשיא טראמפ לא יאפשר לאיראן להמשיך להעשיר אורניום, גם לא ברמה הנמוכה ביותר, כי אם אתה מאפשר להם להעשיר ברמה הנמוכה, הם יעשירו גם לרמה הגבוהה שדרושה על מנת לפתח פצצה גרעינית".

זו גם העמדה של ישראל, זו גם העמדה שהנשיא טראמפ עצמו השמיע לו מעט פעמים, אבל כאמור, טראמפ גם סתר את עצמו בהקשר הזה לא פעם בשבוע האחרון, ולכן על פי מורג "מפלס החרדה בישראל עדיין גבוה יחסית, ממתינים לביקור של טראמפ במזרח התיכון, אולי גם תיארך שיחה נוספת בינו לבין ראש הממשלה נתניהו, על רקע שבוע לא מאוד מוצלח בלשון המעטה ביחסים בין ירושלים לבין הממשל החדש בוושינגטון".
