accessibility-icon
share-icon
מתוך החדשות

שישה פיצוצים בתוך שבוע: שרשרת האירועים המסתורית באיראן

דרור בלאזאדה

דרור בלאזאדה

ו אייר ה'תשפה (04.05.25)

7

11

like

2

dislike

האירועים החלו הלילה בתחנת כוח בעיר כראג’ וזמן קצר לאחר מכן – פיצוץ במפעל לייצור כלי רכב במשהד, ואחריו פיצוץ נוסף במפעל חומרים כימיים בעיר קום • במקביל – המו"מ עם ארה"ב תקוע וכנראה נדחה


מה קורה באיראן? בתוך שבוע, לא פחות משישה פיצוצים הרעידו את אדמת הפרסים ברחבי המדינה, מהם ארבעה ביממה האחרונה לבדה כאשר היום במהלך הצהריים נרשם פיצוץ ב"מפעל אופנועים" בקום לפי הרשויות באיראן.

האירועים החלו הלילה בתחנת כוח בעיר כראג’. זמן קצר לאחר מכן – פיצוץ במפעל לייצור כלי רכב במשהד, ואחריו פיצוץ נוסף במפעל חומרים כימיים בעיר קום. במקביל – דיווחים על שריפה מסתורית בבסיס של משמרות המהפכה בטהראן.

maximize-image
images-count2+
הפיצוץ בנמל בבנדר עבאס באיראן | צילום: רשתות ערביות
כל זאת – בתוך פחות מ-24 שעות.

כאמור, אתמול בלילה, בסביבות השעה 23:00, דווח על רעידת אדמה בצפון איראן. אלא שמיד לאחר מכן החלו להישמע פיצוצים עזים. אזורים שלמים הוחשכו, שריפות פרצו – והאירועים שיבשו בין השאר גם את נאומו של אחד מיועציו של המנהיג העליון עלי חמינאי.

על פי הערכות, תחנת הכוח שהותקפה ממוקמת באזור אסטרטגי במיוחד – בקרבת מחסנים לוגיסטיים של משמרות המהפכה, ולא הרחק ממתקן גרעין מרכזי בעיר כראג’. מקומות כאלה נחשבים רגישים במיוחד – ועשויים להיות יעד במתקפה עתידית.

במקביל, הסהר האדום האיראני הודיע כי סיים את מאמצי החיפוש אחר נעדרים מהפיצוץ בנמל שהיד רג’עאי בשבוע שעבר. לפי ההודעה – לפחות 1,200 פצועים ו-70 הרוגים באירוע שהוגדר כאחד הקשים בשנים האחרונות.

maximize-image
images-count2+
הפיצוץ בנמל באנדר עבאס | צילום: רשתות ערביות
פיצוץ באספהאן: קשר לתעשיות ביטחוניות?

ביום שלישי האחרון, 29 באפריל, התרחש פיצוץ נוסף בעיר אספהאן שבמרכז איראן. האירוע התרחש במחסן של חברת “Avanar Parsian” באזור מֵיימֶה, וגרם למותו של אדם אחד ולפציעת שניים נוספים. החברה מזוהה עם ייצור חומרי נפץ ונמצאת תחת פיקוח של המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן.

דיווחים נוספים מצביעים על קשרים של מנהלי החברה לתעשיית הכטב"מים האיראנית, מה שמעלה שאלות לגבי מטרות הפיצוץ והאם מדובר בתאונה או בפעולה מכוונת.

ברקע: קיפאון בשיחות הגרעין עם ארה”ב
maximize-image
images-count2+
מקשיח עמדוות, שר החוץ האיראני עבאס עראקצ'י | צילום: רויטרס

שרשרת הפיצוצים מגיעה על רקע המשבר בשיחות הגרעין בין איראן לארצות הברית. הסבב הרביעי של המשא ומתן, שאמור היה להתקיים אתמול, נדחה. האיראנים טוענים לסיבות טכניות – אך על פי פרסומים במערב, השיחות תקועות. שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ’י, צייץ אתמול תנאי חדש למו"מ: העלאת רמת העשרת האורניום.

בכיר במשטר האיראני מסר כי טהראן אינה נלחצת מהעיכובים, אך פרשנים מציינים כי בתוך הנהגת איראן יש הבנה שבלי שינוי משמעותי בתוכנית הגרעין – כזה שיניח את דעתו של ממשל טראמפ – מתקני הגרעין עלולים להפוך למטרה צבאית של ישראל או ארה”ב.

מסרים תקיפים מצד ההנהגה

במקביל לאירועים, מפקד משמרות המהפכה, חוסין סלאמי, התייחס למצב ואמר:
"אנחנו ניצבים מול אויבים חלולים מבפנים – אמונתם רופפת, עקרונותיהם סדוקים, והם קורסים במהירות. גם אם חזותם עטופה בטכנולוגיה מתקדמת – הם חלשים מבפנים".

המנהיג העליון, עלי ח׳אמנאי , הוסיף בהתייחסות לעולם המוסלמי: "אם המוסלמים יהיו מאוחדים, ישתפו פעולה ויפעלו בסינרגיה – לא נראה את הזוועות שמתרחשות היום בעזה, בפלשתין או בלחץ האיום בתימן".

עקבו אחרינו גם ב-Google News