על רקע הטלטלות הגלובליות החוזרות, העולם הופך בטוח פחות והמדינות מתחמשות בקצב מוגבר. מכון שטוקהולם הבינלאומי לחקר השלום פרסם היום (שני) דוח בנושא ההוצאות הצבאיות ברחבי העולם – אשר רשמו ב-2024 עלייה של 9.4% – החדה ביותר מאז סוף המלחמה הקרה -והגיעו לכ-2.72 טריליון דולר המהווים כ-2.5% מהתמ"ג העולמי.
כפי שצוין בדוח, מדינות אירופה – החוששות מהשלכותיה של מלחמת רוסיה אוקראינה מהווה המקור המרכזי לעלייה העולמית. לפי הנתונים, באירופה (כולל רוסיה) נרשמה עלייה 693 מיליארד דולר המהווים זינוק של 17% ביחס לשנה הקודמת, כאשר המדינות הבולטות בתוכה הן גרמניה עם עלייה של 28% ופולין בה ההוצאות הצבאיות עלו ב-31%.

לצד זאת – ובהמשך לתביעתו של הנשיא טראמפ מבעלות בריתה של אמריקה להשתתף יותר בנטל של הגנתם – נרשם מספר שיא במדינות נאט"ו אשר הגיעו להוצאה צבאית בשיעור של 2% מהתמ"ג. בשנת 2024, 18 מדינות הגיעו ליעד הזה, לעומת 11 מדינות ב-2023.
עליה משמעותית בהוצאות התרחשה גם באסיה סביב המתיחות הגוברת בין סין לטיוואן וארצות הברית. ההוצאה הצבאית בסין, אשר היא השנייה בגודלה בעולם אחרי ארצות הברית, עלתה ב-7% כאשר ההוצאה הצבאית של יפן עלתה ב-21%. ההוצאה הצבאית בארצות הברית, יש לציין, עלתה ב-5.7% לכמעט טריליון דולר.

גם במזרח התיכון הנתונים משקפים עליה התואמת את הטלטלות האזוריות. ברקע המלחמה הנמשכת, ההוצאה הצבאית של ישראל עלתה ב-65% לסכום של 46.5 מיליארד דולר – העלייה הגבוהה ביותר מאז מלחמת ששת הימים. בלבנון, בה הצבא מיועד לשחק תפקיד בפירוק חיזבאללה ההוצאות הצבאיות עלו ב-58%, כאשר לעומתם באיראן נרשמה דווקא ירידה של כ10% – לסכום של כ-7.9 מיליארד דולר.
