הדיווחים על "שיחות פרודוקטיביות וחיוביות" בין ארצות הברית לאיראן מעוררים חשש כבד מפני הסכם פוטנציאלי בין הצדדים • מומחה לאיראן מזהיר: "גם אם ייחתם הסכם שישראל תוכל להסכים לו – האייתולות יישארו בשלטון בסופו של דבר"
רני עמרני, מומחה לענייני איראן ומגיש רדיו בפרסית, הזהיר היום (שני) בריאיון לעודד מנשה כי כל הסכם פוטנציאלי בין ארצות הברית לרפובליקה האסלאמית עלול לסכן את ביטחונה של ישראל.
לדבריו, "גם אם ייחתם הסכם שישראל תוכל להסכים לו, בסופו של דבר האייתולות יישארו בשלטון. כמה שנים אחר כך, כשממשל אמריקני חדש ייכנס לתפקיד – מישהו כמו אובמה או ביידן – הם יחזירו את העסקים עם איראן, ואז שוב נמצא את עצמנו מתמודדים עם בעיית הגרעין".
2+
המנהיג העליון של איראן חמינאי | צילום: רויטרס
עמרני הדגיש כי גם אם איראן תורשה להחזיק בתעשיית גרעין מוגבלת, הדרישה החשובה ביותר מבחינת ישראל וארצות הברית היא פירוק מתקני העשרת האורניום – תנאי שלדבריו האיראנים מסרבים לקבל.
המומחה לענייני איראן טען כי השיחות אינן צפויות להניב תוצאות משמעותיות, ונראות יותר כמהלך נוסף מצד איראן למשוך זמן. ייתכן שהמטרה היא להמתין להזדמנות מדינית נוחה יותר – או פשוט להרוויח זמן ולהימנע מהכרעות.
בתוך כך, לאחר שארצות הברית ואיראן תיארו את השיחות ביניהן כ"פרודוקטיביות וחיוביות", הודיע הלילה נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, כי הוא צפוי לקבל בקרוב מאוד החלטה בנוגע להמשך המשא ומתן עם טהרן, כך דווח בסוכנות הידיעות רויטרס.
2+
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ | צילום: לירי אגמי, פלאש 90
נשיא ארצות הברית מסר לכתבים כי "השיחות עם איראן מתקדמות בסדר. כל עוד אין הסכם – זה לא משנה, אז אני לא אוהב לדבר על זה. אבל זה מתקדם לא רע, לדעתי".