על רקע חוסר ההתקדמות בשיחות ההידברות בבית הנשיא – הממשלה ממשיכה בחקיקת הרפורמה במערכת המשפט: הבוקר (שני) התכנסה בשנית ועדת החוקה, חוק ומשפט, בראשותו של חבר הכנסת שמחה רוטמן, על מנת להמשיך לדון בסעיף צמצום עילת הסבירות.
הדיונים בוועדת החוקה מתחדשים – הצטרפו לשידור החי https://t.co/AlUHd0rRBS
— ערוץ כנסת (@KnessetT) June 26, 2023
בתוך כך, במסגרת הדיון התנגד המשנה ליועמ"שית גיל לימון להצעת החוק ואמר: אנחנו לא מבקשים להתעלם מהקשיים של עילת הסבירות. קושי בישומה של העילה אינו מספיק לדעתנו לביטולה. הביטול של עילת הסבירות הינו אמצעי קיצוני ביותר. יותיר את הציבור חשוף להחלטות שרירותיות".
עוד הוא הוסיף ואמר: "ההצעה דומה להצעות נוספות שהצעתם כדוג' שינוי חוקי יסוד, ביטול ביקורת על מינוי שרים וכיוצ"ב. ההצעות יוצרות "חורים שחורים" נורמטיביים בשיטת המשפט הישראלי. ההצעה תפגע בערכים הדמוקרטיים של מדינת ישראל ואנחנו סבורים שצריך להתנגד לה".
כזכור, בפתח הדיון שנערך אמש, יו"ר הוועה רוטמן הדגיש כי החקיקה תושלם בכנס הנוכחי, ואף הבהיר: "מקווה שעילת הסבירות לא תהיה בקרוב חלק מהמשפט הישראלי". ח"כ גוטליב הוסיפה בזעם: "אני מרגישה כמו כלב שזורקים לו עצם, בוועדת שופטים אף אחד לא ייגע. ביטול עילת הסבירות זה קצה של הקצה, ספיח של הספיח, זרביב של הזרביב".
בתוך כך כתבנו הפוליטי, מוטי קסטל, דיווח אתמול כי השר לוין פנה למקורביו במטרה לטפל בוועדה לבחירת שופטים: "צריך לטפל בוועדה לבחירת שופטים. א"א לחכות עם זה. כולם מסכימים ש'סבירות' לבד לא מספיקה. לפני הבחירות ללשכה היו כאלו ששגו באשליות שתהיינה תוצאות אחרות, כעת לכולם ברור. במקום להתרפס ולהיכנע, צריכים להיות נחושים. להגיב על הנחישות שלהם בנחישות גדולה יותר וכך לנצח", אמר השר למקורביו.

נזכיר כי ההחלטה לחזור לחקיקת הרפורמה התקבלה אצל ראש הממשלה נתניהו, נוכח חוסר הוודאות סביב השיחות בבית הנשיא: "הוכח שגנץ ולפיד שיחקו משחק. זה היה מצג שווא של כביכול הידברות. נתנו חודש ועוד חודש ועוד, הנציגים שלהם לא הסכימו להבנה המינימלית ביותר", טען ראש הממשלה.
בהמשך, הבהיר נתניהו בישיבת הממשלה שנערכה לפני שבוע כי "נתחיל עוד השבוע בצעדים מעשיים לתיקון למערכת המשפט". לדברי נתניהו, אותם צעדים ייעשו "באופן אחראי ומדוד", אך "בהתאם למנדט שקיבלנו".
