רדיפה ללא משפט: אלוף פיקוד המרכז אבי בלוט הוציא בימים האחרונים שורת צווי הגבלה מנהליים חריגים בחומרתם כנגד פעילים בהתיישבות. הצווים מורים לפעילים לשהות במעצר בית מלא במשך חודשים ארוכים, לצד הגבלות קשות נוספות כמו התייצבות בתחנת משטרה בכל יממה.

לפני כשנה וחצי הורה שר הביטחון כ"ץ על הפסקת השימוש בצווי מעצר מנהלי כנגד מתיישבים שהיו תחת סמכותו, אך הסמכות להוצאת צווים מנהליים אחרים, קשים וחמורים לעיתים לא פחות, נותרה בידי האלוף בלוט שעושה בה לאחרונה שימוש הולך וגובר.
גל הצווים הנוכחי חריג פעמיים – גם בשל חומרת הצווים שלמעשה כולאים את הפעילים בין כותלי הבית שנדרשו לשהות בו שפעמים רבות כלל אינו ביתם, וגם בשל זהות הפעילים. בין התושבים עליהם הוטלו הצווים ניתן למצוא בעלי משפחות ואבות לילדים, תלמיד ישיבה בחווה ושני פעילים נוספים שהתארסו ימים בודדים לפני כן ומנועים אפילו לקיים את חתונתם.

כך למשל הוציא בלוט צו מנהלי כנגד טל ינון דרדיק – נשוי ואב לשלושה, מנהל משק הצאן בכפר טרפון בבנימין. באופן אבסורדי, נדרש דרדיק לשהות במהלך חצי השנה הקרובה בבית חמותו שהינה אלמנה וסובלת מחירשות. במכתב בהול ששיגר באמצעות עורכי דינו מארגון חוננו, הבהיר דרדיק כי חמותו לא נשאלה על כך מעולם ומצבה לא מאפשר שהות אנשים נוספים בבית.
בתוך כך, מסרו בלשי ימ"ר ש"י צו מנהלי נוסף לאלישיב ברוכי – תלמיד ישיבה מחוות חסד לאברהם בהר חצור שבבנימין. ברוכי למד ועבד בחווה שמהווה מקום מוסדר וחוקי לכל דבר ועניין, ובאופן תמוה זכה אתמול לצו מעצר בית מלא לארבעה חודשים תמימים.

צווים מנהליים אחרים נמסרו בימים האחרונים גם לשני פעילים נוספים בבנימין וגוש עציון. משה גולדיס – רועה צאן כבן 20 מגבעת מקנה אברהם שנפצע לאחרונה בתקיפה ערבית בשטחי המרעה, ומלאכי להונגדים – צעיר כבן 21 מגבעת תל תלפיות. על שניהם הוטל לשהות במעצר בית מוחלט לחצי שנה תמימה.
הצו שנחתם כנגד גולדיס הוצא יממה בלבד לאחר אירוסיו. להונגדים גם הוא זכה לצו דומה ימים ספורים לאחר שהתארס, וכעת שניהם מנועים מלהתכונן לחתונה, לסגור אולם או אף לחתום על חוזה שכירות בשל הצו שמונע מהם לצאת מביתם גם לצורך הדברים הללו.

"נדהמתי אתמול לקבל ללא שום התראה צו מנהלי הזוי ששולל בצורה הכי קשה את החירות שלי", סיפר היום אלישיב ברוכי. "באמצע החיים באים אליך, ובהינף קולמוס מטילים עליך הגבלות שלא רחוקות מכלא בלי שיש לך אפשרות כלשהי להתגונן מפניהן".
לדבריו, "הצווים המנהליים שאמורים להיות כלי מניעתי לפצצות מתקתקות, הפכו להיות כלי לענישה סיטונאית כנגד כל מי שמקיים פעילות חוקית שאינה לרוחה של מערכת הביטחון. אלו צווים דורסניים וחסרי אנושיות שצריכים לעבור מן העולם, קל וחומר בימיה של ממשלת ימין", הוסיף ברוכי.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "צווי הגבלה נחתמים לאחר המלצת שב״כ המבוססת על תשתית מודיעינית וראייתית המועברת לעיונו של המפקד הצבאי באזור. ההמלצה מעידה כי קיימים טעמי ביטחון להוצאת הצו לצורך מניעת המסוכנות הנשקפת מאותו אדם. המפקד הצבאי בוחן את הבקשות להוצאת הצווים בצורה מעמיקה, עניינית ובכובד ראש, תוך מתן משקל להשלכות הנגרמות מהוצאת הצו.
לדבריו, "צה״ל משתמש בכלל הכלים העומדים לרשותו למניעה וטיפול באירועי פשיעה לאומנית על סיווגיהם השונים, והשימוש בכלי זה נמצא כאפקטיבי, בין היתר כפי שעולה מהירידה בכמות האירועים. אירועים מסוג זה חמורים בפני עצמם, מסיטים את הכוחות ממשימות ההגנה וההתקפה ופוגעים בביטחון האזור. יובהר כי באפשרות מושאי הצווים להגיש בקשות פרטניות, ואלו נבחנות. החלטות המפקד הצבאי כפופות לביקורת שיפוטית, אשר בוחנת את ההחלטה לגופה ואת המידע המודיעיני העומד בבסיסה. בשל סודיות המידע והפגיעה בצנעת הפרט לא ניתן לפרט על אודות המיוחס למושאי הצו".
