accessibility-icon
share-icon
צילום: חיים גולדברג, פלאש 90
צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

"ענישה דרקונית": אימהות הלוחמים במכתב חריף לרמטכ"ל

דסק החדשות C14

דסק החדשות C14

כז אייר ה'תשפו (14.05.26)

55

131

like

1

dislike

בהמשך למכתב ששיגרה אמו של הלוחם שנשפט ל-30 ימי מחבוש, ארגון "צעדת האימהות ללוחמים" במכתב תקיף לרמטכ"ל: "ענישה דרקונית - מעבירה מסר קשה של ניכור" • עוד הבהירו: "הבעיה המרכזית כאן איננה שאלת הטעם האישי ביחס לפאץ' - אלא המסר המסוכן שעובר ללוחמים"


בהמשך לסערה סביב פרשת "פאץ' המשיח", במסגרתה לוחם נשפט ל-30 ימי מחבוש והודח מתפקידו, ארגון "צעדת האימהות ללוחמים" שיגר היום (חמישי) מכתב חריף לרמטכ"ל, רב-אלוף אייל זמיר, בדרישה לביטול הענישה ולבחינה מחדש של הפרשה. "ענישה דרקונית. מעבירה מסר קשה של ניכור, אכיפה בררנית וחוסר פרופורציה. במקום לחזק את רוח הלחימה – היא יוצרת תחושה של רדיפה".

maximize-image
images-count2+
הרמטכ"ל אייל זמיר בסיור ביו"ש | צילום: דובר צה"ל

במכתב כתבו אימהות הלוחמים כי "ענישה זו מעוררת קושי ציבורי וערכי משמעותי, בפרט כאשר מדובר בלוחמים ומפקדים הפועלים אף ברגעים אלו בחזית הלחימה ונדרשים לקבל החלטות מורכבות בזמן אמת, תחת תנאי לחץ קיצוניים ולעיתים קרובות מאוד תוך סיכון חייהם".

עוד נכתב כי "לא מן הנמנע שהמסר הציבורי והפיקודי המשתמע מענישה מחמירה מסוג זה, המהווה צעד אחד יותר מדי – עלול לפגוע, ואף נראה כי פגע בפועל, ברוח הלחימה, במוטיבציה הפיקודית ובתחושת הגיבוי לה מצפים מפקדי צה"ל ולוחמיו ממערכת הפיקוד הבכירה. הבעיה המרכזית כאן איננה שאלת הטעם האישי ביחס לפאץ' – אלא המסר המסוכן שעובר ללוחמים".

maximize-image
images-count2+
הרמטכ"ל אייל זמיר בסיור ביו"ש | צילום: דובר צה"ל

הפנייה מגיעה לאחר שאמש גם אימו של הלוחם, אור, שלחה מכתב אישי לרמטכ"ל ובו קראה לבחינה מחדש של העונש, שלדבריה אינו פרופורציונלי. נזכיר כי האירוע המדובר התרחש במהלך סיור שערך הרמטכ"ל בצפון השומרון, כאשר הגיע לעמדת שמירה שבה שהה הלוחם והבחין כי על מדיו מוצמד פאץ' עם הכיתוב "משיח", בניגוד לפקודות הדיגום המעודכנות.

אימו של הלוחם שנשפט ל-30 ימי מחבוש: "מצבו הנפשי יוחמר"

אימו של הלוחם שנשפט ל-30 ימי מחבוש: "מצבו הנפשי יוחמר"

322
14.05.26|הלל ביטון רוזן

בעקבות המפגש, הורה הרמטכ"ל על נקיטת צעדים משמעתיים חריפים. הלוחם נשפט ל-30 ימי מאסר בפועל והודח מלוחמה. הסערה לא נעצרה שם: כל שרשרת הפיקוד נענשה, כולל מפקד המחלקה שנשפט ל-14 ימי מאסר על תנאי, נזיפה למפקד הפלוגה והערה פיקודית למפקד הגדוד. מח"ט הנח"ל, אל"מ אריק מויאל, הבהיר למפקדיו כי "הסיפור הוא לא הפאץ', אלא המשמעת והערכים", וכי חוסר משמעת עלול לעלות בחיי אדם.

maximize-image
images-count2+
הרמטכ"ל אייל זמיר בסיור ביו"ש, אילוסטרציה | צילום: דובר צה"ל

בנוסף, בעקבות העונש הכבד, עשרות הורים ללוחמים בחטיבת הנח"ל חתמו על מכתב חריף שנשלח לרמטכ"ל, למח"ט הנח"ל ולדרג המדיני, תחת הכותרת "משטרת הפאצ'ים היא יריקה בפרצופם של הגיבורים". במרכז המחאה עמד מכתבה האישי של אם הלוחם, שחשפה את הרקע המורכב של בנה.

"העובדות זועקות לשמיים: מדובר בלוחם שזה עתה יצא משני סבבי לחימה עצימים בלבנון," כתבו ההורים במכתבם. "לוחם שכלל אינו חובש כיפה, אך בחר לענוד פאץ' שמבטא עמדה רווחת של תקווה ואמונה בקרב עם ישראל וחייליו. הלוחם היה בעיצומה של משימת שמירה בעמדה כשהרמטכ"ל עלה אליו, ובמקום לקבל הערכה על שירותו – הוא מצא את עצמו נשלח לחודש שלם מאחורי סורג ובריח והדחה מלחימה. ככה לא מתייחסים לגיבורים".

אם הלוחם הוסיפה בפנייתה האישית לרמטכ"ל כי העונש הדרקוני, הכולל כליאה ממושכת והדחה מהיחידה שבה נלחם בלבנון, עלול "לערער את מצבו הנפשי" של בנה לאחר חודשי הלחימה הרבים שעבר. המחאה הציבורית, שהצטרפו אליה גם שרים וחברי כנסת שטענו לאכיפה בררנית, היא ככל הנראה זו שהובילה כעת להחלטה המסתמנת להקל בעונשו של הלוחם ולהחזירו לשירות קרבי.

עקבו אחרינו גם ב-Google News