בחלומו של כל עובד הייטק נמצא הרגע שבו המניות שקיבל מהחברה יהפכו לכסף אמיתי בחשבון הבנק. בדרך כלל, זה קורה רק כשהחברה נמכרת לחברה גדולה יותר או כשהיא מתחילה להיסחר בבורסה – תהליכים שיכולים לקחת שנים רבות. אולם ב-OpenAI, החברה שפיתחה את ChatGPT, החליטו לא לחכות. דיווח חדש של ה"וול סטריט ג'ורנל" חושף כיצד עסקה מיוחדת הפכה עשרות עובדים לאנשים עשירים מאוד כבר עכשיו.

העסקה המדוברת מבוססת על שיטה שמאפשרת לעובדים למכור את המניות שלהם למשקיעים חיצוניים שרוצים לקנות חלק מהחברה. המהלך הזה מאפשר לעובדים "לפגוש את הכסף" בלי שהחברה צריכה להימכר או להנפיק בבורסה. באוקטובר האחרון, כ-600 עובדים ומנהלים בחברה ניצלו את ההזדמנות ומכרו מניות בסכום דמיוני של 6.6 מיליארד דולר.

הנתון המפתיע ביותר בסיפור הוא המגבלה שהציבה הנהלת OpenAI: כל עובד הורשה למכור מניות בשווי של עד 30 מיליון דולר. למרות שמדובר בסכום עתק, כ-75 עובדים הגיעו בדיוק לתקרה הזו ויצאו מהעסקה עם 30 מיליון דולר כל אחד. כדי להבין את סדרי הגודל, אותה קבוצה קטנה של עובדים קיבלה יחד סכום של למעלה מ-2 מיליארד דולר – סכום שווה ערך למכירה של כמה חברות הייטק גדולות גם יחד.
למרות העושר המיידי, לחברה היה חשוב להשאיר את העובדים המוכשרים אצלה. לכן, רק מי שעובד בחברה שנתיים לפחות הורשה להשתתף במכירה. הסכומים היו כל כך גבוהים, שחלק מהעובדים בחרו לתרום חלק מהמניות שלהם לארגוני צדקה. המהלך הזה לא נעשה רק מנדיבות לב, אלא גם כדרך חכמה להפחית את תשלומי המס הגבוהים שהם נדרשים לשלם למדינה בעקבות הרווחים העצומים.

המהלך החריג הזה קורה בזמן ש-OpenAI עדיין לא מוכנה לצאת לבורסה באופן רשמי. לפי דיווחים שונים, החברה עדיין לא עומדת בחלק מהיעדים הפנימיים שהציבה לעצמה, והנפקה לציבור הרחב לא נראית באופק הקרוב. בינתיים, נראה שהעובדים לא ממש מודאגים מהעיכובים – עבור רבים מהם, ה"אקזיט" האישי כבר קרה, והם יכולים להמשיך לפתח את הטכנולוגיה של המחר כשהם כבר מסודרים כלכלית לכל החיים.
