accessibility-icon
share-icon
קרדיט: shutterstock
קרדיט: shutterstock

לא מחכים לבורסה: עשרות עובדי OpenAI כבר הפכו למיליונרים

אליהו עמר

אליהו עמר

כו אייר ה'תשפו (13.05.26)

4

like

0

dislike

במקום לחכות שנים להנפקה בבורסה, עשרות עובדים ב-OpenAI כבר שלשלו לכיסם עשרות מיליוני דולרים בזכות עסקת Secondary ענקית בה מכרו מניות • הדיווחים האחרונים חושפים כיצד החברה מאפשרת לעובדיה להפוך מעשירים "על הנייר" למיליונרים גם בבנק אך מציבה תנאים שנועדו להשאיר אותם בחברה לאורך זמן


בחלומו של כל עובד הייטק נמצא הרגע שבו המניות שקיבל מהחברה יהפכו לכסף אמיתי בחשבון הבנק. בדרך כלל, זה קורה רק כשהחברה נמכרת לחברה גדולה יותר או כשהיא מתחילה להיסחר בבורסה – תהליכים שיכולים לקחת שנים רבות. אולם ב-OpenAI, החברה שפיתחה את ChatGPT, החליטו לא לחכות. דיווח חדש של ה"וול סטריט ג'ורנל" חושף כיצד עסקה מיוחדת הפכה עשרות עובדים לאנשים עשירים מאוד כבר עכשיו.

maximize-image
images-count2+
OpenAI | צילום: שאטרסטוק

העסקה המדוברת מבוססת על שיטה שמאפשרת לעובדים למכור את המניות שלהם למשקיעים חיצוניים שרוצים לקנות חלק מהחברה. המהלך הזה מאפשר לעובדים "לפגוש את הכסף" בלי שהחברה צריכה להימכר או להנפיק בבורסה. באוקטובר האחרון, כ-600 עובדים ומנהלים בחברה ניצלו את ההזדמנות ומכרו מניות בסכום דמיוני של 6.6 מיליארד דולר.

maximize-image
images-count2+
'OpenAI' ChatGPT | צילום: שאטרסטוק

הנתון המפתיע ביותר בסיפור הוא המגבלה שהציבה הנהלת OpenAI: כל עובד הורשה למכור מניות בשווי של עד 30 מיליון דולר. למרות שמדובר בסכום עתק, כ-75 עובדים הגיעו בדיוק לתקרה הזו ויצאו מהעסקה עם 30 מיליון דולר כל אחד. כדי להבין את סדרי הגודל, אותה קבוצה קטנה של עובדים קיבלה יחד סכום של למעלה מ-2 מיליארד דולר – סכום שווה ערך למכירה של כמה חברות הייטק גדולות גם יחד.

למרות העושר המיידי, לחברה היה חשוב להשאיר את העובדים המוכשרים אצלה. לכן, רק מי שעובד בחברה שנתיים לפחות הורשה להשתתף במכירה. הסכומים היו כל כך גבוהים, שחלק מהעובדים בחרו לתרום חלק מהמניות שלהם לארגוני צדקה. המהלך הזה לא נעשה רק מנדיבות לב, אלא גם כדרך חכמה להפחית את תשלומי המס הגבוהים שהם נדרשים לשלם למדינה בעקבות הרווחים העצומים.

maximize-image
images-count2+
בין גאון לשיגעון. מנכ"ל 'OpenAI', סם אלטמן | צילום: שאטרסטוק

המהלך החריג הזה קורה בזמן ש-OpenAI עדיין לא מוכנה לצאת לבורסה באופן רשמי. לפי דיווחים שונים, החברה עדיין לא עומדת בחלק מהיעדים הפנימיים שהציבה לעצמה, והנפקה לציבור הרחב לא נראית באופק הקרוב. בינתיים, נראה שהעובדים לא ממש מודאגים מהעיכובים – עבור רבים מהם, ה"אקזיט" האישי כבר קרה, והם יכולים להמשיך לפתח את הטכנולוגיה של המחר כשהם כבר מסודרים כלכלית לכל החיים.

עקבו אחרינו גם ב-Google News