המזרח התיכון רעד אתמול בעקבות חילופי אש ישירים וקשים בין כוחות צבא ארה"ב לצבא איראן במרחב מצר הורמוז. המהלומה הצבאית, שהיוותה את האירוע החמור ביותר מאז הוכרז על הפסקת אש לפני כחודש, התרחשה בזמן שבוושינגטון ממתינים לתשובה רשמית מטהראן להצעת שלום נרחבת.

למרות הדיווחים על תקיפות אוויריות בשטח איראן והשמדת כלי שיט, הנשיא דונלד טראמפ התעקש כי הפסקת האש עדיין בתוקף, תוך שהוא משלב בין זלזול ביכולות המבצעיות של איראן לבין איומים חסרי תקדים על עתיד המדינה אם המשא ומתן ייכשל.
האירועים החלו כאשר שלוש משחתות אמריקאיות ניסו לעבור במצר הורמוז, כחלק מהמאמץ האמריקאי לשבור את החסימה הימית האיראנית. לפי פיקוד המרכז של ארה"ב, כוחות איראניים תקפו את האוניות באמצעות טילים, כטב"מים וסירות מהירות. המשחתות האמריקאיות השיבו באש קטלנית והשמידו את מקורות הירי.

הנשיא טראמפ פרסם ציוץ בנושא ושיגר איום למשטר באיראן: "שלוש משחתות אמריקאיות ברמה עולמית הרגע חצו בהצלחה רבה את מצר הורמוז, תחת אש. לא נגרם להן שום נזק, אבל נזק רב נגרם לתוקפים האיראנים. הם הושמדו כליל יחד עם סירות קטנות רבות. הטילים שנורו לעברנו הופלו בקלות, והרחפנים הגיעו ונשרפו בעודם באוויר. הם נפלו בצורה יפהפייה אל האוקיינוס, ממש כמו פרפר שנופל לקברו!"
טראמפ הוסיף כי איראן "התעסקה איתנו" וכי התגובה האמריקאית הייתה "רק נגיעה של אהבה", ביטוי שנועד להמחיש שארה"ב השתמשה רק בחלק קטן מכוחה. "מדינה נורמלית הייתה מאפשרת למשחתות האלה לעבור, אבל איראן מונהגת על ידי משוגעים", הוסיף הנשיא.
Air defenses ACTIVATED in western Tehran — Mehr News https://t.co/pp3tho1gEv pic.twitter.com/RBc5mCyZrF
— RT (@RT_com) May 7, 2026
מהצד השני, בטהרן הציגו תמונה של פגיעה בריבונות. הפיקוד הצבאי האיראני האשים את ארה"ב בתקיפת מכלית נפט איראנית ובביצוע הפצצות אוויריות על אזורים אזרחיים באי קשם ובערים בנדר ח'מיר וסיריק. דובר צבאי איראני הצהיר: "ארה"ב ובעלות בריתה חייבות לדעת שאיראן תגיב בכוח וללא היסוס לכל מעשה תוקפנות. התקיפות שלנו הסבו נזק משמעותי".
למרות ההצהרות הלוחמניות, כלי תקשורת רשמיים באיראן דיווחו שעות ספורות לאחר מכן כי "המצב חזר לשגרה" בערים שלאורך החוף. בתוף כך, על אף האירועים האחרונים, טראמפ טוען כי המשא ומתן המדיני נמשך וכי איראן כבר הסכימה עקרונית לתנאי המפתח של ארה"ב: ויתור מוחלט על היכולת הגרעינית. טראמפ חשף כי ההצעה האמריקאית היא מסמך מקיף ומפורט.

"הם הסכימו שלא יהיה להם נשק גרעיני. הם הולכים למסור לנו את ה'אבק הגרעיני' – כלומר, לפרק הכל ולמסור את כל החומרים – ועוד הרבה דברים שאנחנו רוצים. יש אפס סיכוי שהם ישיגו פצצה, והם יודעים את זה. אני מאמין שהם רוצים עסקה אפילו יותר ממני", אמר טראמפ.
עם זאת, הנשיא שלח אזהרה קטלנית למקרה שהחתימה תתעכב: "אם הם לא יחתמו על העסקה מהר, נחסל אותם הרבה יותר חזק ובאלימות רבה יותר. לא תצטרכו לשאול אם יש הפסקת אש – פשוט תסתכלו על זוהר ענק אחד שיוצא מאיראן".

מאז פברואר, מחירי הדלק בארה"ב זינקו ביותר מ-40%, דבר שהביא את המחיר הממוצע ליותר מ-4 דולר. טראמפ נמצא תחת לחץ ציבורי אדיר להוריד את המחירים, דבר שיתאפשר רק עם פתיחת מצר הורמוז, דרכו עוברת חמישית מאספקת הנפט והגז העולמית.
טראמפ חשף כי פקיסטן משמשת כמתווכת מרכזית והיא זו שביקשה מארה"ב להקפיא את "פרויקט החופש" – תוכנית צבאית רחבת היקף – כדי לאפשר למגעים הדיפלומטיים להבשיל. במקביל, ארה"ב ממשיכה לאכוף מצור ימי הדוק על איראן. רק ביום שני האחרון הושמדו שש סירות איראניות שניסו לשבש את תנועת הספינות. טראמפ מכנה את המצור הזה "חומת פלדה" ומבטיח כי הוא לא יוסר עד לחתימה על העסקה.

חילופי האש ביום חמישי היו ניסיון איראני לאותת לארה"ב כי המצור הימי אינו נטול מחיר, אך התגובה האמריקאית המוחצת והאיומים של טראמפ מבהירים כי וושינגטון אינה מתכוונת לסגת. העולם נושא כעת עיניים לטהראן: האם הם יחתמו על מסירת "האבק הגרעיני" או שהמזרח התיכון יראה את אותו "זוהר ענק" עליו איים הנשיא האמריקאי.
