accessibility-icon
share-icon
התקיפה האמריקנית באיראן

ארה"ב תקפה באיראן, שמאיימת: "נגיב בעוצמה"

רבקה שורק

רבקה שורק

כ אייר ה'תשפו (07.05.26)

38

307

like

5

dislike

פעולת תגמול בלב איראן: בכיר אמריקני אישר כי ארצות הברית עומדת מאחורי התקיפות בבנדר עבאס ובקשם, והבהיר כי למרות התגובה - פניה של וושינגטון אינן לחידוש הלחימה • איראן טענה מנגד: "ההפסקה הופרה"


רוצה שנקריא לך?

מגישים

הפסקת האש השברירית קרסה: בכיר אמריקני אישר הלילה (בין חמישי לשישי) ל"פוקס ניוז" כי ארצות הברית היא שתקפה בקשם ובבנדר עבאס, ותיאר זאת כפעולת תגמול על הירי האיראני לעבר איחוד האמירויות שלשום.

למרות שבארצות הברית ניסו להרגיע את הרוחות והבהירו כי אין בכוונת וושינגטון לחדש את הלחימה, ברפובליקה האסלאמית טענו כי מדובר בהפרה של הפסקת האש בין המדינות, ואף כי ישראל מעורבת בתקיפות, אך "נמנעת מאחריות".

דובר מטה חאתם אל-אנביא באיראן טען כי "הצבא התוקפן, הטרוריסט והשודד האמריקאי הפר את הפסקת האש", והאשים את ארצות הברית בפגיעה בשתי מכליות נפט איראניות באזור מצר הורמוז.

לדבריו, אחת המכליות הייתה בדרכה מהמים הטריטוריאליים של איראן באזור ג'אסק לעבר מצר הורמוז, בעוד שמכלית נוספת נפגעה סמוך לנמל פוג'יירה שבאיחוד האמירויות. עוד טען כי ארצות הברית תקפה, "בשיתוף פעולה עם כמה ממדינות האזור", אזורים אזרחיים בחופי נמל ח'מיר, סיריק והאי קשם במסגרת מתקפה אווירית.

בסיום ההודעה איים: "אמריקה הפושעת והתוקפנית והמדינות התומכות בה חייבות לדעת כי הרפובליקה האסלאמית של איראן, כמו בעבר, חזקה וללא כל ספק תעניק תגובה קשה לכל תקיפה או תוקפנות".

maximize-image
images-count2+
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ | צילום: הבית הלבן

במקביל, ציטטה סוכנות הידיעות האיראנית "תסנים" מקורות שטענו כי חיל הים האיראני תקף שלוש משחתות אמריקניות סמוך למצר הורמוז. בדיווח צוין כי כלי השיט האמריקניים נסוגו לכיוון מפרץ עומאן, וכי התקיפה בוצעה באמצעות טילים וכטב"מים.

מנגד, בפיקוד המרכז האמריקני ניסו שוב לשכך את המתיחות שהתלקחה תוך שעות בודדות, והבהירו כי לא הייתה פגיעה בנכסים אמריקניים: "איננו מעוניינים בהסלמה, אך ערוכים להגן על כוחותינו".

maximize-image
images-count2+
מוג'תבא חמינאי, המנהיג העליון השלישי בתולדות הרפובליקה האסלאמית | צילום: סוכנות הידיעות תסנים, התמונה נערכה בהתאם לרישיון CC BY 4.0

למעשה, אם מסכמים את השתלשלות העניינים שהובילו לחילופי האש בין המדינות, תחילה זיהו כוחות צבא ארה"ב מכלית איראנית שניסתה לשבור את המצור במצר הורמוז, ופתחו לעברה בירי. באיראן לא הבליגו וטענו כי תקפו בתגובה כלי שיט אמריקניים באזור, גרמו להם "נזקים משמעותיים" והביאו לנסיגת שלוש ספינות.

מנגד, בפיקוד המרכז האמריקני הכחישו כי כלי שיט אמריקני כלשהו נפגע. בהמשך, גם צבא ארה"ב הגיב ותקף מספר מוקדים בדרום איראן, כשבמקביל התקבלו דיווחים על פיצוצים גם באיחוד האמירויות.

maximize-image
images-count2+
מצר הורמוז | צילום: שאטרסטוק

ההסלמה הנוכחית מתרחשת בצל מתיחות שיא בין טהרן לוושינגטון במרחב המפרץ הפרסי. ברקע הדברים, בממשל האמריקני שוקלים את חידושו של מבצע 'פרויקט החירות', יוזמה שנועדה להסיר את המצור במצרי הורמוז והוקפאה בימים האחרונים.

עקבו אחרינו גם ב-Google News