צרפת הודיעה אתמול (רביעי) על פריסת קבוצת התקיפה של נושאת המטוסים "שארל דה גול" לים האדום. המהלך מגיע כחלק מתכנון מבצע פוטנציאלי לאבטחת מצר הורמוז, זאת על רקע חילופי אש כבדים בין כוחות ארה"ב ואיראן מוקדם יותר השבוע, המאיימים על יציבות הכלכלה העולמית ומחירי הנפט המאמירים, כך דווח ברויטרס.

היוזמה הצרפתית-בריטית, שנרקמה בשבועות האחרונים, שואפת להניח את היסודות למעבר בטוח במצר הורמוז ברגע שהמצב יתייצב. לפי גורם בארמון האליזה, התוכנית מציעה מנגנון של "קח ותן" בין וושינגטון לטהרן.
"מה שאנחנו מציעים הוא שאיראן תקבל מעבר חופשי לספינותיה במצר, ובתמורה תתחייב לנהל משא ומתן עם האמריקאים על סוגיות החומרים הגרעיניים, הטילים והאזור. מנגד, אנו מציעים שהאמריקאים יסירו את המצור שלהם על מצר הורמוז ובתמורה יקבלו את מחויבותה של איראן למשא ומתן", נמסר.

הגורם הוסיף והבהיר את הצורך בכוח צבאי שיפקח על ההסכם: "תחת תנאים אלו נוכל לפרוס כוח רב-לאומי לאבטחת השיירות החוצות את מצר הורמוז, וזה כמובן מחייב שהאיראנים לא יפתחו באש על הספינות".
הצבא הצרפתי אישר כי נושאת המטוסים "שארל דה גול", מלווה בספינות מלחמה מאיטליה והולנד, נמצאת בדרכה לדרום הים האדום. מטרת הפריסה היא להעריך את הסביבה המבצעית, להרחיב את אפשרויות ניהול המשברים ולשלוח מסר של הרגעה לשוקי הסחר הימי.

גורם ששוחח עם רויטרס אמר כי "אנחנו רוצים לשלוח באופן קולקטיבי את האות שלא רק שאנחנו מוכנים לאבטח את מצר הורמוז, אלא שאנחנו גם מסוגלים לעשות זאת," אמר הגורם הצרפתי. "השאלה עכשיו תהיה השגת הסכמה איראנית והסכמה אמריקאית".
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, תקף בחריפות את מדינות אירופה על סירובן לתמוך במצור האמריקאי, מה שדחף את פריז ולונדון לנסות ולגבש פתרון עצמאי שישמור על האינטרסים שלהן. גורם רשמי בצרפת הסביר כי "הנזק לכלכלה העולמית הופך ליותר ויותר בולט, והסיכון להתארכות המלחמה רציני מדי מכדי שנקבל אותו".
