accessibility-icon
share-icon
צילום: דוד כהן, פלאש 90
צילום: דוד כהן, פלאש 90
ציפורה סימן טוב
ציפורה סימן טוב
19

ח ניסן ה'תשפו (26.03.26)


אזעקות של שגרה: האם שכחנו איך לבקש גאולה?

ארבעה שבועות למערכה מול איראן וכמעט שלוש שנים מאז השבעה באוקטובר, המציאות הביטחונית הפכה לשגרה שמקהה את החושים • זה הזמן להתעורר מההרגל לחרדה ולמלחמה, ולהחזיר את הדרישה והציפייה לגאולה כמציאות הכרחית ולא רעיון מופשט


לפני חמש שנים, אם מישהו היה לוחש לנו באוזן שזה הולך להיות הלו"ז שלנו – תקיפות משולבות עם ארה"ב בלב טהראן, טילים בלתי פוסקים מלבנון כעניין שבשגרה, וילדים שמתעוררים לצלילי יירוטים כאילו היו ציוץ ציפורים – היינו קורסים מרוב פחד. היינו אומרים שזה תסריט בלהות, שמדינת ישראל לא תוכל לעמוד בזה.

maximize-image
images-count5+
ארכיון | צילום: פלאש 90

והנה, אנחנו כאן. כבר ארבעה שבועות בתוך המערכה הישירה מול איראן, וכמעט שלוש שנים מאז אותו בוקר נורא של השבעה באוקטובר ששינה את חיינו לנצח. והדבר הכי מדהים, והכי מפחיד כאחד, הוא המהירות שבה התרגלנו.

אנחנו נכנסים לממ"ד עם הנייד ביד, בודקים אם יש לימודים מחר, ותוך כדי שומעים את ה"בום" שמרעיד את החלונות וממשיכים בשיחה. נהיינו משועבדים לחדשות, הלב שלנו פועם לפי קצב ה"פוש" בטלפון, אבל החושים? הם קהו. אנחנו כבר לא "מתרגשים" מטילים. אנחנו "מתפעלים" את האירוע. הפכנו למנהלי אירועים של הישרדות.

ישראלים תופסים מחסה במקלט ציבורי בעיר צפת בצפון ישראל כאשר נשמעת צפירה המזהירה מפני טילים נכנסים שנורו לעבר ישראל, 10 במרץ 2026.
maximize-image
images-count5+
תפיסת מחסה במקלט, שאגת הארי | צילום: דוד כהן/פלאש90

אבל כשיושבים רגע בשקט, בין אזעקה לאזעקה, אנחנו חייבים לשאול את עצמנו: איך בן אדם לומד לחיות בתוך מציאות הזויה כזו? איך מתרגלים לחוסר ודאות מוחלט, לפיגועים ולמלחמה שלא נגמרת?

המנגנון הזה, שמאפשר לנו לשרוד את המלחמה הזאת, הוא אותו מנגנון שמחזיק אותנו כבר אלפיים שנה. אנחנו פשוט מומחים בלהתרגל לגלות.

גבר המחזיק תינוק מציג התרעת טילים בטלפון הנייד שלה בזמן שתושבים תופסים מחסה בבית בעקבות ירי טילים מאיראן לעבר ישראל, במשמר דוד, 4 במאי 2026.
maximize-image
images-count5+
צילום: נתי שוחט/Flash90

תחשבו על זה: אנחנו בגלות כל כך הרבה זמן, עד ששכחנו שזה לא המצב הטבעי שלנו. התרגלנו לחיות "ליד" החיים האמיתיים. התרגלנו לחיים הנרדפים, להתפלל על גאולה רק מהסידור כאילו מדובר בטקסט פואטי ולא בצורך קריטי שחייבים אותו כאן ומיד.

אנחנו כמו הילד שנולד לתוך המציאות של השנים האחרונות. עבורו, עולם בלי מלחמה הוא סיפור אגדה. הוא לא מכיר מציאות שבה השמיים הם רק מקור לגשם, לציפורים או מטוסים, אלא הוא מכיר גם מטר של טילים וכטב״מים. ככה אנחנו – התרגלנו לחושך של הגלות עד שהפסקנו להאמין שיכול להיות פה מציאות אחרת, שלמה, בלי פחד ובלי דמעות.

אנשים מסתתרים בתחנת רכבת תחתית בתל אביב, במהלך המלחמה המתמשכת בין ישראל לאיראן, 1 במרץ 2026. צילום: חיים גולדברג/פלאש90 *** כיתוב מקומי איראן ישראל מלחמה טיל טילים מחסה תחנת רכבת אנשים מקלט
maximize-image
images-count5+
תחנת רכבת תחתית במרכז | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

דווקא עכשיו, כשאנחנו בתוך חודש ניסן, חודש הגאולה, המציאות המטורפת הזו באה לטלטל אותנו. ניסן הוא הזמן שבו הקדוש ברוך הוא מזכיר לנו שאסור לנו להיות "בסדר" עם המצב.

"בניסן נגאלו ובניסן עתידים להיגאל": למה דווקא עכשיו? כי בניסן הטבע מתעורר, וגם אנחנו צריכים להתעורר מהקהות. כמו שאסור לנו להשלים עם המלחמה כגזירת גורל נצחית, כך אסור לנו להשלים עם הגלות. אנחנו חייבים להפסיק להתרגל. אנחנו צריכים להחזיר לעצמנו את היכולת להזדעזע, לבקש, לדרוש – "ריבונו של עולם, אנחנו לא רוצים להתרגל יותר לממ"דים, לא ללוויות ולא לריח של שריפה. אנחנו רוצים גאולה, ועכשיו".

maximize-image
images-count5+
צילום: פלאש 90

אני תמיד אוהבת להזכיר את מה שחז"ל לימדו אותנו: "בזכות נשים צדקניות נגאלו אבותינו ממצרים". למה בזכותן? כי הנשים היו אלו שסירבו להתרגל לשיעבוד. הן אלו שהמשיכו להאמין בחיים, שהוציאו תופים ויצאו במחול עוד לפני שהים נבקע. הן לא נתנו ללב שלהן להקהות מול הקושי.

זה התפקיד שלנו גם היום. לא לתת לשגרה של המלחמה לכבות לנו את הציפייה. להסתכל לילד שלנו בעיניים ולהבטיח לו – וגם לעצמנו – שזה לא ה"נורמלי". הנורמלי שלנו הוא בית מקדש, הוא שלום פנימי וחיצוני, הוא עולם שכולו טוב.

צילום: הקרן למורשת הכותל
maximize-image
images-count5+
צילום: הקרן למורשת הכותל

אל תתרגלו. תדרשו. תתפללו על הגאולה באותה דחיפות שבה אתם רצים למקלט ותצפו לה כמו שמחכים לאזעקה. כי ברגע שנפסיק להתרגל לגלות – שם בדיוק תתחיל הגאולה.

שנזכה עוד בניסן הזה לראות את הניסים הגדולים, לא מתוך מלחמה, אלא מתוך שלום ושמחה אמתית. אמן.

ציפורה סימן טוב

ציפורה סימן טוב

סגנית עורך אתר C14. עיתונאית חרדית. בעלת תואר ראשון בחינוך ותואר שני בתקשורת פוליטית

עקבו אחרינו גם ב-Google News