accessibility-icon
share-icon
צילום: שאטרסטוק
צילום: שאטרסטוק
ד"ר איתן לסרי
ד"ר איתן לסרי

ז ניסן ה'תשפו (25.03.26)


טראמפ מחכה, הצבא נערך: כך נבנה הלחץ על איראן

הנשיא האמריקאי מציב אולטימטומים למו״מ תוך המתנה להשלמת פריסת כוחות באזור, לצד המשך תקיפות והיערכות להסלמה • ישראל פועלת בתיאום מלא לשמירה על קווים אדומים, בהם מניעת גרעין ופגיעה במערך הטילים, תוך שמירה על חופש פעולה גם במקרה של כישלון השיחות


המשטר האיראני מוחלש, מושפע מהתקפות צבאיות, סנקציות והפגנות פנימיות. הנשיא טראמפ הציב אולטימטומים ברורים: זמן קצר למו״מ והפסקת האיום האיראני. במקביל, נמשכת הלחימה בשטח והפגיעה במוקדי הכוח האיראני, כולל בבסיסים באיספהאן, שמחלישה את היכולות הצבאיות והמודיעיניות שלהם. הטורקים והמצרים נכנסו להובלת המו"מ יחד עם פקיסטן כשהמתווכת המקורית עומאן המוכה והחבולה עומדת מהצד, עיני העולם – ובעיקר סין ורוסיה – נשואות למהלך האמריקאי. המסר ברור: “אל תתעסקו עם ארה״ב”. וישראל שומרת בקנאות על האינטרסים שלה באיזור.

maximize-image
images-count7+
צילום: פיקוד מרכז ארה"ב

ראש הממשלה בנימין נתניהו מכין את הציבור להסכם צפוי והצהיר כי “נשמור על האינטרסים החיוניים שלנו – בכל מצב". והוסיף "מוקדם יותר שוחחתי עם ידידנו הנשיא טראמפ. שמאמין שיש סיכוי למנף את ההישגים הכבירים שהשגנו עם צבא ארה"ב, כדי לממש את יעדי המלחמה בהסכם שישמור על האינטרסים החיוניים שלנו." והוסיף במקביל, "אנחנו ממשיכים לתקוף גם באיראן וגם בלבנון. אנחנו כותשים את תוכנית הטילים ותוכנית הגרעין, וממשיכים לפגוע קשות בחיזבאללה. רק לפני ימים אחדים חיסלנו עוד שני מדעני גרעין , והיד עוד נטויה…אנחנו נשמור על האינטרסים החיוניים שלנו בכל מצב"

המסר הראשוני הוא! שישראל פועלת במקביל למניעת איום גרעיני, חיזוק ההרתעה האזורית ושמירה על עקרונות אסטרטגיים, גם במו״מ אפשרי אך גם בכישלונו. אסור לשכוח את המטרות הישראליות והאמריקאיות המשותפות שבגינן יצאנו ללחימה הזו מול איראן- מניעת הגרעין האיראני ומאגר טילים המאיימים על ישראל והאזור. פגיעה בציר השיעי ובפרוקסי של איראן, שמירה על פתיחת מיצרי הורמוז והגנה על מדינות המפרץ הידידות לנו. זאת במקביל לקניית זמן לארה״ב ולישראל להיערכות צבאית מלאה בשטח.

maximize-image
images-count7+
הקפיטול האמריקאי | צילום: שאטרסטוק

שימוש במו״מ ככלי ללחץ ולא כהסדרה בלבד

האופציה הדיפלומטית – מוכנות למו״מ ובחינת פשרה, ישראל מוכנה לשיתוף פעולה במו״מ תחת תנאי הגנה על האינטרס האסטרטגי שלה. פשרה אפשרית שתכלול: הגבלות גרעין מחמירות ונטרול מלא של האורניום המועשר, פיקוח הדוק, בלתי הפיך ובר-מדידה. מניעת חיזוק צבאי או כלכלי של המשטר האיראני. פשרה מסוג זה עשויה להביא לשקט ארוך טווח, תוך ניצול חולשת המשטר מבפנים. אך כולם נערכים כמובן לסיכוי כישלון המו״מ בימים הקרובים והיערכות להסלמה בשטח.

איראן ידועה ביכולת משיכת זמן וניהול מו״מ מתוחכם היא כבר הוכיחה זאת לעולם בשלושים שנות ויכוח ודיון מייגע על הגרעין אותו היא מבקשת לקדם.

maximize-image
images-count7+
ארצות הברית, וושינגטון דיסי, צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

כישלון המו"מ צפוי להוביל להגברת קצב התקיפות האמריקאיות והישראליות על תשתיות גרעין ומערך טילים. לחיזוק לחץ פנימי בתוך איראן והגדלת הסיכוי למחאות רחבות. שהרי הנשיא טראמפ הוכיח פעמיים את נכונותו להקדים תקיפות במהלך מו״מ עליו הצהיר עם לוח זמנים שלא עמד בו, ללא ספק, הוא מנצל את הלחץ כצעד אסטרטגי להשגת כל מטרותיו.

הלחץ מתוך איראן והאפשרות לשינוי משטר מבפנים- ככל שהמשטר נחלש, מחאות פנימיות יכולות להאיץ שינוי מבפנים. המטרה האסטרטגית של טראמפ ונתניהו: שינוי שחקן עיקרי שניתן להגיע איתו להסכם אמיתי, ולא רק להתחייבות על נייר. במקביל כמובן ממשיכים עם הפעלת לחץ צבאי, כלכלי ומודיעיני לצד המו״מ מה שמאפשר ניצול חלון ההזדמנות מצוין לטראמפ ונתניהו.

maximize-image
images-count7+
צילום: צי ארצות הברית

בממד הגיאו־אסטרטגי- המהלך האמריקאי מול איראן מהווה מסר גם לסין ורוסיה: ארה״ב מחזירה את ההגמוניה הגלובלית. השאיפה של הנשיא טראמפ להגברת שליטתו במוקדי האנרגיה העולמיים והקפדה על יציבות המפרץ מחלישים את הציר איראן–רוסיה–סין. ישראל כמובן נהנית מהסינרגיה הדיפלומטית והצבאית שיש לה עם ארה״ב, וחיזוק מעמדה האסטרטגי באזור בעזרת חיבור מצויין וזהות אינטרסים מלאה של נתניהו וטראמפ.

ומה עם ההשפעה הכלכלית?

שימו לב מה עשה ציוץ של טראמפ שגרם לזינוק מיידי בחוזי הדאו ג’ונס וירידת מחירי הנפט ביותר מ-8 דולר מ-100 ל-86$, חזרה ל-92$ תוך שעה. האיראנים הרי הכחישו את קיום השיחות, מה שמרמז שהרגיעה היא זמנית בלבד. והמסקנה: לארה״ב ולישראל כלי נוסף ללחץ אסטרטגי דרך השווקים, תוך שמירה על אינטרסים אזוריים וגלובליים.

maximize-image
images-count7+
נושאת מטוסים פורד | צילום: פיקוד מרכז ארה"ב

המתווכות החדשות: מצרים וטורקיה

מצרים וטורקיה נכנסו כעת למעמד המתווכים המרכזיים במו״מ בין ארה״ב לאיראן. זאת בנוסף לפקיסטן שהציעה לארח מפגש בין מנהיגי המדינות בשטחה. עומאן, שהובילה את המו״מ בעבר, מותקפת קשות על ידי כוחות איראניים וחבולה מאוד, מה שהפחית את יכולתה להמשיך ולהוביל את המו"מ. רבים תהו מדוע מנהיג טורקיה ארדואן שנתפס ככריזמטי ואגרסיבי לא הגיב לירי טילים מאיראן לעבר טורקיה שלוש פעמים בשבועיים האחרונים– כעת ברור יותר שמדובר במהלך שמסמן ניסיון לשמר את אופציית התפקיד המתווך המוביל והמשפיע, בין איראן לארה"ב לאחר שמעמדו נחלש מאז תחילת המתקפה האמריקאית והישראלית על איראן. לדעתי, שילוב מצרים וטורקיה- מדינות סוניות חזקות באיזור ומקורבות מאוד לארה"ב כמתווכים דומיננטיים עשוי ליצור דינמיקה חדשה במו״מ ולהשפיע על הלחץ הכללי על המשטר האיראני ואין לפסול הסדר כלשהו שיהיה טוב לארה"ב וישראל.

maximize-image
images-count7+
צילום: פיקוד מרכז ארה"ב

לו נתבקשתי להכין דף המלצות לקובעי המדיניות שלנו הייתי מסכם זאת כך: יש להפגין קו אגרסיבי ובלתי מתפשר- המשך לחץ צבאי על מוקדי כוח איראניים (גרעין, טילים, בסיסים צבאיים ובאסיג'). שמירה על אופציה לתקיפה מהירה במקרה של סירוב או הסלמה.

ושימוש במו״מ שנפתח ככלי לחץ ולא כהסכם סופי. כמו כן, להותיר מוכנות למו״מ מבוקר- בחינת פשרה שתשמור על שקט ארוך טווח, אך תכלול: ניטור הדוק, ביטול יתרונות כלכליים/צבאיים למשטר האיראני, תנאי סנקציות מותנים בביצועים אמיתיים עם בקרה צמודה של נציגים משפיעים בשטח. זאת לצד ניצול חלון הזדמנות פנימי- חיזוק לחץ על המשטר דרך הפצת מסרים פנימיים, תמיכה עקיפה במחאות והעצמת הסדקים שהחלו להיראות כבר במוקדי הממשל וברחובות איראן, תוך שימור לחץ תודעתי ומודיעיני לאורך כל המו״מ.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ |
maximize-image
images-count7+
צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90

ההמלצה החשובה ביותר היא- שמירת התיאום הצמוד והמיוחד שיש לנו עם ארה״ב, לקבוע קווים אדומים ברורים: מניעת גרעין, פגיעה במאגר הטילים, שמירת פתיחת מיצרי הורמוז, יציבות המפרץ. שמירה על חופש פעולה עצמאי לישראל במקרה של הסלמה או כישלון מו״מ.

הנשיא טראמפ ממתין להגעת כוחות אמריקאיים מוגברים למזרח התיכון, כולל דיוויזיה קרקעית שלמה, תמיכה אווירית ומטוסים נוספים. לא מן הנמנע כי ההמתנה הזו נועדה להבטיח הכנה מבצעית מלאה. במהלך זה, טראמפ מנצל זמן לאיסוף מידע, שדרוג חימוש כוחותיו, ריכוז מודיעין, סיום הכנות לתיאום צה״ל והכוחות האמריקאיים, כך שכל פעולה עתידית תהיה מדויקת ומנוהלת בזמן קצר מאוד.

maximize-image
images-count7+
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ | צילום: שאטרסטוק

המהלך הזה מאפשר גמישות אסטרטגית מלאה, ויכולת להגיב לכל תרחיש – מו״מ מוצלח, כישלון או הסלמה צבאית. ישראל וארה״ב פועלות בסינרגיה מלאה – תוך שמירה על אינטרסים חיוניים, הכנה צבאית מלאה וניצול חולשת המשטר האיראני מבפנים. יש לפעול באגרסיביות, להיות מוכנים למו״מ מבוקר שעתידו לא ברור, להמשיך לנצל את חולשת המשטר האיראני להשגת שקט ארוך טווח – או הכרעה מהירה אם המו״מ ייכשל. ישראל תשמור על האינטרסים החיוניים שלה בכל מצב.

ד"ר איתן לסרי

ד"ר איתן לסרי

מנכ"ל אתגר, מומחה לממשל ומדיניות ציבורית - דיפלומטית, לשעבר יועץ בכיר לראשי ממשלה, יועץ אסטרטגי , פרשן בכיר ופובליציסט

עקבו אחרינו גם ב-Google News