גורם איראני בכיר חשף היום (רביעי) לסוכנות הידיעות רויטרס כי ארצות הברית העבירה לאיראן הצעה "להפחתת המתיחות במפרץ" – כלומר, להפסקת אש ופתיחה בשיחות מו"מ, באמצעות פקיסטן. על פי אותו גורם, שדיבר בעילום שם, פקיסטן או טורקיה עשויות לשמש כמקום המפגש לשיחות בין הצדדים. למרות הדברים – על פי דיווחים איראנים, בטהרן דוחים כל הצעה למו"מ ומכנים אותה "חסרת הגיון", כשלטענתם, היא "אינה רלוונטית כרגע".

הטלוויזיה האיראנית בשפה האנגלית פרסמה כי טהרן תסיים את המלחמה בשעה שהיא תבחר רק אם התנאים ימולאו: "איראן בחנה את ההצעה ושוקלת אותה, אך לא תאפשר לטראמפ להכתיב את מועד סיום הלחימה". דרך המתווכות, מסר משטר הטרור כי בכוונתם "להמשיך להגן על עצמם".
דיווחים נוספים מהעולם הערבי חושפים את הגישה האיראנית כלפי ההצעות האמריקניות: כך למשל, באל-ג'זירה דווח כי מבחינת האיראנים, "תכנית 15 הנקודות של טראמפ היא קיצונית ובלתי סבירה". לדברי המקור המצוטט, "ההצעה לא נראית טוב אפילו על הנייר".

בערוצי תקשורת נוספים, חוזרים גורמים שונים על הדרישות האיראניות להפסקת אש, ביניהם: הפסקת התקיפות והחיסולים, הפסקת המלחמה בכל הזירות, כולל לבנון, ערבויות לכך שהמתקפה לא תחזור על עצמה, תשלום פיצויים לאיראן וקביעת מנגנון פעולה במצר הורמוז תחת שליטה איראנית, כך שאיראן תהיה האחראית לתנועת הספינות".
בישראל לא נשארים אדישים לדיווחים: על פי רויטרס, שלושה גורמים בכירים בקבינט טוענים כי ההצעה האמריקנית כוללת דרישה לסילוק מלאי האורניום המועשר של איראן, הפסקת ההעשרה, צמצום תכנית הטילים הבליסטיים והפסקת המימון לארגוני טרור וגרורות של איראן במזרח התיכון.

על פי הדיווח, בכיר במערכת הביטחון אמר כי קיים ספק גדול אם איראן תסכים לתנאים שהוצגו, והביע חשש כי מדובר "בנקודת פתיחה בלבד למשא ומתן, שבמהלכו עלולים האמריקנים לעשות ויתורים". אותו גורם הדגיש כי ישראל דורשת שכל הסכם עתידי ישמור על זכותה המלאה לבצע תקיפות מנע נגד איראן.
הצהרות טראמפ – והלעג האיראני
כזכור, הסערה הנוגעת לאפשרות לפתיחת ערוץ דיפלומטי, החלה בתחילת השבוע עם ציוץ של הנשיא טראמפ, בו הכריז על בלימת התקיפות של מתקני האנרגיה האיראנים בשל נכונות טהרן לקיים מו"מ, כשנקודת המוצא היא וויתור על פרויקט הגרעין, מסירת האורניום המועשר, ועצירת פרויקט הטילים הבליסטיים.

טראמפ חזר מספר פעמים על הדברים: לרשת CNBC, אמר כי "הדיונים עם הרשויות האיראניות היו אינטנסיביים מאוד, עדיין מקווה שניתן יהיה להשיג משהו משמעותי מאוד, ניתן לתאר את מה שמתפתח באיראן כשינוי משטר", ולרשת פוקס ניוז אמר: איראן מאוד רוצה לסגור עסקה, ייתכן שבימים הקרובים.
ההצהרות המשיכו גם בחלוף הימים, למרות ההכחשות האיראניות הגורפות: אמש, טראמפ התייחס להתפתחויות בזירה האיראנית, והציג תמונת מצב אופטימית במיוחד מבחינתו. "יש לנו הצלחה אדירה באיראן", הצהיר בפתח דבריו, והוסיף כי "מסתבר שאנחנו נמצאים במשא ומתן עם איראן כרגע. הם עושים זאת יחד עם מרקו, ג'יי.די ואנשים אחרים. הצד השני רוצה לעשות עסקה".

טראמפ טוען: "הצלחנו לשנות את המשטר באיראן"
לדבריו, הפגיעה ביכולות האיראניות משמעותית במיוחד: "כמעט כל מה שיש להם נעלם. אנחנו משוטטים חופשי מעל טהרן, ואנחנו יכולים לעשות מה שאנחנו רוצים". טראמפ אף טען כי הושגו הבנות דרמטיות בנושא הגרעין: "הם הסכימו שלעולם לא יהיה להם נשק גרעיני; הם הסכימו לכך".

המשחק הכפול של טהרן: הכחשות פומביות ונסיגה חשאית | דיווח
כאמור, גורמים רשמיים באיראן הכחישו בתוקף כל שיחה ישירה או עקיפה, כינו את ההודעות "פייק ניוז" וטענו כי עמדותיהם – כולל בנושא מצר הורמוז – נותרו ללא שינוי. לגבי האפשרות לסיום המלחמה, טראמפ מביע אופטימיות כי עסקה עשויה להביא לסיום מהיר אם איראן תעמוד בהסכמות, ואף רמז כי ישראל תתמוך בהפסקת אש.

בינתיים, איראן שיגרה היום מטח כבד של טילים בליסטיים לעבר מספר בסיסים של צבא ארה"ב הפרוסים במדינות המפרץ. המתקפה, שבוצעה ישירות משטח איראן, הגיעה בשיאו של משבר דיפלומטי חריף. בוושינגטון ניסו עד כה לנהל את האירוע בדרכים מדיניות כדי למנוע מלחמה כוללת, אולם בטהרן בחרו להשפיל את המאמץ האמריקני ולהבהיר כי הם אינם רואים בבית הלבן פרטנר לשיח.

הטילים לעבר בסיסי ארה"ב והלעג לטראמפ: "עושה מו"מ עם עצמו"
בוושינגטון הבהירו כי המאמצים הדיפלומטיים בשבועות האחרונים נועדו למצות כל סיכוי ליציבות אזורית, אולם התגובה מטהרן הייתה סטירת לחי תודעתית: "ארצות הברית מנהלת משא ומתן עם עצמה בלבד", נמסר מהבירה האיראנית בהודעה שנועדה להביך את הממשל ולהציגו כמנותק.

נלחמים כאילו אין מו"מ
בינתיים, כך נדמה, בישראל מגבירים מאמצים וממשיכים לתקוף תוך התעלמות מהדיווחים השונים על קיום ערוץ דיפלומטי: בין כינוסי הקבינט לדיווחים על תקיפות מתקני הגרעין ואף אישור רשמי של דובר צה"ל על תקיפות אתרים מרכזיים של אתרים לייצור טילים או משגרים בליסטים, ובוודאי תקיפות של מפקדות הבסיג' וחיסול בכירים – נראה כי בישראל מתכוונים להמשיך עד הרגע האחרון.
