accessibility-icon
share-icon
מנהיגי מדינות המפרץ, טראמפ | צילום: שאטרסטוק, רויטרס
מנהיגי מדינות המפרץ, טראמפ | צילום: שאטרסטוק, רויטרס

מדינות המפרץ שוקלות להצטרף לתקיפות נגד איראן | דיווח

אליהו עמר

אליהו עמר

ו ניסן ה'תשפו (24.03.26)

6

13

like

0

dislike

הסבלנות של ריאד ואבו דאבי פוקעת: לאחר שנים של ניסיונות פיוס, דיפלומטיה, פגיעות חוזרות ונשנות בתשתיות קריטיות ואיומים על נתיבי הנפט דוחקים את מדינות המפרץ להקמת קואליציה צבאית נגד איראן • "לא ניכנע לסחיטה", מבהירים באיחוד האמירויות


מדינות המפרץ הפרסי, ובראשן סעודיה ואיחוד האמירויות, ניצבות בפני שינוי אסטרטגי דרמטי ובוחנות לראשונה הצטרפות פעילה למערכה צבאית לצד ארצות הברית וישראל, דווח היום (שלישי) בבלומברג. על פי גורמים המעורים בפרטים, הסבלנות של ריאד ואבו דאבי כלפי התוקפנות האיראנית פוקעת, והן מאותתות כי תקיפה איראנית על תשתיות חיוניות – כמו מתקני התפלת מים או תחנות כוח – תהווה "עילה למלחמה" שתגרור אותן לעימות ישיר. מדובר בשינוי כיוון משמעותי לאחר שנים שבהן השקיעו המדינות הסוניות מאמצים כבירים בייצוב היחסים מול טהרן כדי למנוע בדיוק תרחיש כזה.
תקיפת מתקן גז בקטאר:

המתיחות הגיעה לשיא חדש ב-24 השעות האחרונות, כאשר מערכות ההגנה האווירית של בחריין, כווית, סעודיה ואיחוד האמירויות יירטו טילים וכטב"מים ששוגרו משטח איראן. בעוד טהרן טוענת כי מדינות המפרץ הן יעד לגיטימי בשל השימוש האמריקני בשטחן, הבירות הערביות דוחות טענה זו בתוקף ומגבירות את שיתוף הפעולה המודיעיני ביניהן ועם המערב. החשש במפרץ כפול: מחד, הסלמה איראנית שתחריב את הכלכלה המקומית, ומאידך, האפשרות שדונלד טראמפ יחתום על הסכם עם טהרן שיפקיר אותן להתמודד לבדן עם משטר פגוע ונוקם.
תקיפות איראניות לעבר כווית:

בתגובה לאיומים האמריקניים לפגוע בתחנות כוח באיראן אם מצר הורמוז לא ייפתח מחדש, טהרן מאיימת ב"תגובה אזורית חריפה". גורם איראני בכיר הבהיר כי אם ארה"ב תנסה להשתלט על האי ח'רג, דרכו עובר רוב ייצוא הנפט האיראני, איראן לא תהסס להפציץ את האי בעצמה, להטמין מוקשים במצר הורמוז ולתקוף קשות את איחוד האמירויות אם זו תאפשר שימוש בבסיסיה. במקביל, חשיפת תאי טרור של חיזבאללה בכווית ובאמירויות הגבירה את תחושת האיום הפנימי ואת ההבנה כי הפסקת אש בלבד לא תסיר את הסכנה.

תקיפה איראנית בדובאי |
maximize-image
תקיפה איראנית בדובאי | צילום: רשתות ערביות

בדרג המדיני במפרץ כבר נשמעים קולות הקוראים להקמת קואליציה צבאית אזורית נגד איראן, במתכונת הדומה לזו שפעלה נגד דאעש. שר החוץ הסעודי, הנסיך פייסל בן פרחאן, הדגיש כי למדינות האזור יש יכולות צבאיות מוכחות והן לא יהססו להשתמש בהן. במקביל, שר החוץ של האמירויות, עבדאללה בן זאיד, הבהיר כי ארצו לא תיכנע לסחיטה וכי פתרון ארוך טווח חייב לכלול פירוק של איום הגרעין, הטילים והכטב"מים האיראניים, שכן המצב הנוכחי הפך לאיום קבוע ובלתי נסבל על ביטחון האזור.

עקבו אחרינו גם ב-Google News