מדינות המפרץ הפרסי, ובראשן סעודיה ואיחוד האמירויות, ניצבות בפני שינוי אסטרטגי דרמטי ובוחנות לראשונה הצטרפות פעילה למערכה צבאית לצד ארצות הברית וישראל, דווח היום (שלישי) בבלומברג. על פי גורמים המעורים בפרטים, הסבלנות של ריאד ואבו דאבי כלפי התוקפנות האיראנית פוקעת, והן מאותתות כי תקיפה איראנית על תשתיות חיוניות – כמו מתקני התפלת מים או תחנות כוח – תהווה "עילה למלחמה" שתגרור אותן לעימות ישיר. מדובר בשינוי כיוון משמעותי לאחר שנים שבהן השקיעו המדינות הסוניות מאמצים כבירים בייצוב היחסים מול טהרן כדי למנוע בדיוק תרחיש כזה.
תקיפת מתקן גז בקטאר:
QatarEnergy’s Ras Laffan Industrial City to the north of Doha, Qatar's main site for the production of liquefied natural gas and gas-to-liquid, as well as the largest export terminal for LNG in the world, has been heavily targeted tonight by ballistic missiles fired by Iran.… pic.twitter.com/Ax9WaOjDAK
— OSINTdefender (@sentdefender) March 18, 2026
המתיחות הגיעה לשיא חדש ב-24 השעות האחרונות, כאשר מערכות ההגנה האווירית של בחריין, כווית, סעודיה ואיחוד האמירויות יירטו טילים וכטב"מים ששוגרו משטח איראן. בעוד טהרן טוענת כי מדינות המפרץ הן יעד לגיטימי בשל השימוש האמריקני בשטחן, הבירות הערביות דוחות טענה זו בתוקף ומגבירות את שיתוף הפעולה המודיעיני ביניהן ועם המערב. החשש במפרץ כפול: מחד, הסלמה איראנית שתחריב את הכלכלה המקומית, ומאידך, האפשרות שדונלד טראמפ יחתום על הסכם עם טהרן שיפקיר אותן להתמודד לבדן עם משטר פגוע ונוקם.
תקיפות איראניות לעבר כווית:
🚨عاجـــــــــــــــل
مباشر
دك عنيف على القواعد الأميركية في الكويت
النيران تتصاعد من القاعدة pic.twitter.com/VYmAmExMaQ
— AHMAD SLMAN (@ahmadslmanx) March 22, 2026
בתגובה לאיומים האמריקניים לפגוע בתחנות כוח באיראן אם מצר הורמוז לא ייפתח מחדש, טהרן מאיימת ב"תגובה אזורית חריפה". גורם איראני בכיר הבהיר כי אם ארה"ב תנסה להשתלט על האי ח'רג, דרכו עובר רוב ייצוא הנפט האיראני, איראן לא תהסס להפציץ את האי בעצמה, להטמין מוקשים במצר הורמוז ולתקוף קשות את איחוד האמירויות אם זו תאפשר שימוש בבסיסיה. במקביל, חשיפת תאי טרור של חיזבאללה בכווית ובאמירויות הגבירה את תחושת האיום הפנימי ואת ההבנה כי הפסקת אש בלבד לא תסיר את הסכנה.

בדרג המדיני במפרץ כבר נשמעים קולות הקוראים להקמת קואליציה צבאית אזורית נגד איראן, במתכונת הדומה לזו שפעלה נגד דאעש. שר החוץ הסעודי, הנסיך פייסל בן פרחאן, הדגיש כי למדינות האזור יש יכולות צבאיות מוכחות והן לא יהססו להשתמש בהן. במקביל, שר החוץ של האמירויות, עבדאללה בן זאיד, הבהיר כי ארצו לא תיכנע לסחיטה וכי פתרון ארוך טווח חייב לכלול פירוק של איום הגרעין, הטילים והכטב"מים האיראניים, שכן המצב הנוכחי הפך לאיום קבוע ובלתי נסבל על ביטחון האזור.
