accessibility-icon
share-icon
צפו | צילום: דוברות ביסמוט

התגובה הראשונה של רה"מ לאחר ההצהרה הדרמטית של טראמפ

אפרת ברינר

אפרת ברינר

ה ניסן ה'תשפו (23.03.26)

50

237

like

6

dislike

דקות לפני סקירת ראש הממשלה בוועדת המשנה למודיעין, ח"כ בועז ביסמוט לנתניהו: "דאגת בעבר לנטרל הסכם רע, תדאג לנו גם הפעם" • נתניהו השיב בביטחון: "אנו פועלים להביא את איראן למקומות שלא הייתה בהם" • "הם למטה, אנחנו למעלה", אמר רה"מ


דקות ספורות לפני הסקירה הביטחונית של ראש הממשלה בנימין נתניהו בוועדת המשנה למודיעין, פנה היום (שני) יו"ר הוועדה ח"כ בועז ביסמוט לראש הממשלה בדרישה נחרצת, זאת על רקע הודעת נשיא ארה"ב טראמפ על משא ומתן עם איראן לסיום המלחמה: "דאגת בעבר לנטרל הסכם רע, תדאג לנו גם הפעם".

ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ומנהיג מפלגת ישראל ביתנו אביגדור ליברמן (לא נראה) חותמים על הסכם בכנסת הישראלית ב-25 במאי 2016, אשר יכניס את ישראל ביתנו לקואליציה וימנה אותו לשר הביטחון.
maximize-image
images-count4+
רה"מ נתניהו | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ראש הממשלה נתניהו השיב לדברים בנחישות: "אנו פועלים להביא את ישראל למקומות שלא הייתה בהם, ואת איראן למקומות שלא הייתה בהם. הם למטה, אנחנו למעלה". דבריו של ראש הממשלה בכנסת נאמרו על רקע ערפל קרב דיפלומטי כבד. זמן קצר קודם לכן, הודיע הנשיא דונלד טראמפ על דחיית התקיפה המתוכננת נגד תשתיות האנרגיה של איראן ב-120 שעות.

הנשיא טען כי התקיימו שיחות "טובות ופרודוקטיביות" לסיום המערכה. אולם, הצהרה זו נתקלה בחומה של הכחשות מצד הציר הפרו-איראני. משרד החוץ האיראני מסר: "אין שיחות בין טהרן לוושינגטון. הצהרות נשיא ארה"ב הן במסגרת מאמצים להורדת מחירי האנרגיה ולקניית זמן לביצוע התוכניות הצבאיות שלו. כן, יש יוזמות מצד מדינות האזור להפחתת המתיחות והתשובה שלנו לכולן ברורה: אנחנו לא הצד שהתחיל את המלחמה הזו וכל הבקשות האלו צריכות להיות מופנות לוושינגטון".

maximize-image
images-count4+
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ | צילום: הבית הלבן

מקור איראני שצוטט בסוכנות הידיעות 'נאיא', המקורבת למיליציות, הבהיר: "אין כל תקשורת עם טראמפ, לא ישירות ולא באמצעות מתווך". לפי המקור, טראמפ נסוג מהאולטימטום רק לאחר שהבין כי התגובה האיראנית תכוון נגד כלל תחנות האנרגיה במערב אסיה. דובר הוועדה לביטחון לאומי בפרלמנט האיראני, איבראהים רזאאי, חיזק את הדברים וקבע: "טראמפ וארה"ב שוב נסוגו. המערכה ממשיכה לדהור. עוד תבוסה לשטן".

מוקדם יותר השבוע, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שיגר אולטימטום מפורש לעבר איראן לפיה אם היא לא תפתח לחלוטין את מצר הורמוז הוא ישמיד את תחנות הכוח שלהם. הנשיא טראמפ כתב: "אם איראן לא תפתח באופן מלא, ללא איום, את מצר הורמוז בתוך 48 שעות מהרגע הזה בדיוק – ארצות הברית של אמריקה תפגע ותשמיד את תחנות הכוח השונות שלה, החל מהגדולה ביותר תחילה! תודה על תשומת הלב לנושא".

maximize-image
images-count4+
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ | צילום: רשת X הבית הלבן

זאת מספר שעות לאחר שכתב בפוסט ברשת "Truth social" שבבעלותו כי איראן רוצים לעשות עסקה שתביא לסיום המלחמה אך הוא אינו מעוניין בכך. "אנחנו שבועות לפני היעד", כתב הנשיא האמריקני בהתייחסות להתארכות המבצע הישראלי-אמריקני באיראן.

maximize-image
images-count4+
מצר הורמוז | צילום: שאטרסטוק

בתגובה לאולטימטום, איראן שיגרה מסר תוקפני וישיר לממשל האמריקני, לפיו כל תקיפה נגד תשתיות האנרגיה ותחנות הכוח שלה תיענה בתגובה קטלנית נגד "תשתיות קריטיות" של ארצות הברית ובעלות בריתה. האיום האיראני מגיע בתגובה לאולטימטום הדרמטי שהציב הנשיא דונלד טראמפ, שדרש את פתיחתו המיידית של מצר הורמוז תוך 48 שעות, אחרת ארצות הברית תשמיד את מערך החשמל האיראני.

הבוקר, ברשת פורסמו היעד שעל כוונת איראן כתגובה מתוכננת לאיום החשמל: "מלחמת מים המונית". בכיר באו"ם המצוטט בדיווח מזהיר כי איראן נערכת לתקוף מתקני התפלת מים קריטיים במדינות המפרץ בתוך ימים ספורים. מדינות האזור נשענות כמעט לחלוטין על מים מותפלים. פגיעה כזו עלולה להוביל לאסון הומניטרי וצמא המוני. זהו ניסיון איראני לייצר מאזן אימה: חשיכה באיראן תמורת צמא במפרץ.

maximize-image
images-count4+
מצר הורמוז | צילום: שאטרסטוק

במקביל, ב"וושינגטון פוסט" דיווחו על תנועה מאסיבית של כוחות מארינס ונושאות מטוסים לעבר מצר הורמוז. הפיקוד העליון מכנה זאת "הקרב המכריע". ארה"ב אינה מתכוונת להסתפק באיומים מילוליים. היא נערכת לשבירה פיזית של המצור האיראני. המפקדים בשטח הונחו להשמיד כל כלי שיט שינסה להפריע לחופש השיט. הנשיא טראמפ מבהיר כי השליטה בנתיבי הסחר העולמיים אינה נתונה למיקוח.

עקבו אחרינו גם ב-Google News