accessibility-icon
share-icon
צילום: רויטרס
צילום: רויטרס

הקריסה מתקרבת? "אנשי משמרות המהפכה ובסיג' לא מגיעים לעבודה"

אדם מיכלשווילי

אדם מיכלשווילי

ה ניסן ה'תשפו (23.03.26)

14

46

like

0

dislike

שגריר ישראל בארה"ב יחיאל לייטר מצביע על סימני שחיקה במנגנוני המשטר באיראן וטוען כי יש יחידות שאינן מתייצבות • נזכיר כי בחדשות 14 פירסמנו לראשונה על שיתוק מתפתח במערכת הביטחון האיראנית ועימותים בתוך שרשרת הפיקוד • בנוגע לזירה הצפונית, לייטר אמר כי ישראל תמשיך להגיב כל עוד חיזבאללה פועל מהגבול, והדגיש כי האחריות לשינוי מוטלת גם על גורמים בלבנון


שגריר ישראל בארצות הברית, יחיאל לייטר, אמר כי ישראל מזהה סימנים ראשונים לשחיקה בתוך מנגנוני הכוח של המשטר האיראני, בהם משמרות המהפכה וארגון הבסיג'. בריאיון לבלומברג טען לייטר כי ישנן יחידות שאנשיהן אינם מתייצבים לעבודה, תופעה שלדבריו משקפת ירידה במורל בתוך המערכת.

maximize-image
images-count2+
כוחות הביטחון האיראניים בטהרן | צילום: רויטרס

לדברי השגריר, לצד הפגיעה ביכולות הצבאיות של איראן, ניכרת גם היחלשות פנימית. "אנחנו רואים הידרדרות לא רק ביכולת לשגר טילים בליסטיים ולהפעיל כטב"מים, אלא גם במורל", אמר. הוא הוסיף כי מדובר בשלב ראשוני, אך כזה שעשוי להעיד על תהליך רחב יותר בתוך מנגנוני המשטר.

לייטר השווה את המצב לרגעים היסטוריים של קריסת משטרים, וציין כי לא תמיד ניתן להעריך מתי תתרחש תפנית משמעותית. עוד העריך כי ייתכן שבהמשך תירשם התרחבות של תופעת הסירוב בקרב מנגנוני הדיכוי, כולל הימנעות מירי לעבר אזרחים.

maximize-image
images-count2+
שגריר ישראל בארה"ב | צילום: יונתן סינדל, פלאש90

בריאיון התייחס השגריר גם לפעילות הצבאית באיראן, ואמר כי למיטב ידיעתו ישראל לא תקפה סמוך למתקן הגרעין בנתנז, תוך שהדגיש כי מדובר במאמץ מתואם וכי אינו נכנס לפרטים מבצעיים. לדבריו, היעד המרכזי מבחינת ישראל הוא מניעת יכולת מאיראן לשגר כמויות גדולות של טילים בליסטיים, להשיג נשק גרעיני ולתמוך בשלוחות באזור.

לצד זאת, הציג לייטר דילמה אסטרטגית הנוגעת לפגיעה בתשתיות באיראן. לדבריו, אם המשטר יישאר בשלטון, ייתכן שיהיה צורך לפגוע בתשתיות כדי למנוע יכולות עתידיות, אך אם יקרוס, יש אינטרס לשמר את התשתית לצורך שיקום המדינה. הוא ציין כי ההכרעה בין האפשרויות מתעדכנת בהתאם להתפתחויות בשטח.

maximize-image
images-count2+
תקיפות בטהרן, ארכיון | צילום: רשתות ערביות

כזכור, בחדשות 14 פירסמנו לראשונה כי מערכת הביטחון האיראנית נקלעת לשיתוק הולך וגובר, כאשר מפקדים בדרגים נמוכים מתעלמים מהוראות, ולוחמי הבסיג' מתקשים להמשיך בפעילותם תחת הלחץ בשטח. לפי הפרסום, התקיפות האחרונות כוונו גם לדרגים הזוטרים הפועלים בתוך הערים, ולא רק לבכירים, דבר שמעמיק את הפגיעה בשרשרת הפיקוד.

עוד דווח כי בתוך המשטר מתנהל עימות פנימי סביב האחריות למצב, כאשר גורמים שונים מנסים לבלום את ההידרדרות. על פי ההערכות בישראל, במקביל למצב בשטח, הנהגת איראן מנסה לקדם מגעים מול ארצות הברית, אך נתקלת בהתנגדות מצד גורמים במשמרות המהפכה המעוניינים בהמשך הלחימה ואף בהרחבתה.

בנוגע לזירה הצפונית, אמר לייטר כי ישראל מעוניינת להגיע להסכם שלום עם לבנון, אך הבהיר כי כל עוד חיזבאללה ממשיך לפעול מהגבול, ישראל תמשיך להגיב. לדבריו, האחריות לשינוי המצב מוטלת גם על הגורמים בתוך לבנון.

עקבו אחרינו גם ב-Google News