accessibility-icon
share-icon
תקיפה בקו החוף האיראני | צילום: סנטקום

באיראן משיבים לאיום של טראמפ ומסמנים מטרות אמריקניות חדשות

אפרת ברינר

אפרת ברינר

ד ניסן ה'תשפו (22.03.26)

16

97

like

0

dislike

משטר האייתולות בטהרן משיב מלחמה לאולטימטום של הנשיא טראמפ ומאיים בתגובה רצחנית נגד מטרות אמריקניות • איראן נערכת לפגוע בנמלים, בסיסים ותשתיות אנרגיה של ארה"ב ובעלות בריתה • המתיחות במצר הורמוז מגיעה לנקודת רתיחה, בעוד איראן מבהירה כי לא תיסוג מהמצור הימי • המשמעות: סכנה ממשית למלחמה גלובלית רחבה


איראן שיגרה הלילה (בין מוצ"ש לראשון) מסר תוקפני וישיר לממשל האמריקני, לפיו כל תקיפה נגד תשתיות האנרגיה ותחנות הכוח שלה תיענה בתגובה קטלנית נגד "תשתיות קריטיות" של ארצות הברית ובעלות בריתה. האיום האיראני מגיע בתגובה לאולטימטום הדרמטי שהציב הנשיא דונלד טראמפ, שדרש את פתיחתו המיידית של מצר הורמוז תוך 48 שעות, אחרת ארצות הברית תשמיד את מערך החשמל האיראני.

maximize-image
images-count2+
קו החוף האיראני ליד מיצרי הורמוז | צילום: שאטרסטוק

על פי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", ההנהגה בטהרן העבירה מסרים באמצעות מתווכים בינלאומיים, לפיהם היא מחזיקה ב"בנק מטרות" הכולל מתקני נפט, נמלים אסטרטגיים ובסיסים צבאיים אמריקאיים הפרוסים במפרץ הפרסי ומחוצה לו. בטהרן מדגישים כי תקיפת תחנות הכוח האיראניות תיחשב כ"הכרזת מלחמה טוטאלית", והתגובה תהיה חסרת פרופורציות. האיראנים מאיימים להשתמש במערכי הטילים הבליסטיים, הכטב"מים המתאבדים והכוחות הימיים של משמרות המהפכה כדי לשתק את נתיבי האנרגיה העולמיים.

גורמי מודיעין במערב מציינים כי האיום האיראני אינו מופנה רק כלפי מטרות צבאיות, אלא גם כלפי תשתיות אזרחיות קריטיות. החשש הכבד הוא מפני מתקפות סייבר מאסיביות על רשתות חשמל ומערכות מים בארה"ב, לצד פגיעה פיזית במיכליות נפט במפרץ. "איראן מנסה ליצור מאזן אימה," נכתב בדיווח, "הם מבינים שתקיפה על תחנות הכוח שלהם תשתק את המדינה, ולכן הם מאיימים לשלם לארה"ב באותו המטבע – שיתוק תשתיות קריטיות".

maximize-image
images-count2+
מצר הורמוז | צילום: שאטרסטוק

מנגד, הנשיא טראמפ ממשיך בקו הבלתי מתפשר שלו. בבית הלבן מבהירים כי לאיראן אין יכולת הגנה ממשית לאחר שחלקים נרחבים מהצי וחיל האוויר שלהם כבר ספגו פגיעות קשות. "הם רוצים לעשות עסקה – אני לא!", הצהיר טראמפ, כשהוא מדגיש שארצות הברית לא תאפשר לאיראן להחזיק את הכלכלה העולמית כבת ערובה באמצעות סגירת מצר הורמוז.

המתיחות הנוכחית החלה להחריף לאחר שסדרת אירועים בים הובילה את איראן להכריז על סגירת מצר הורמוז – עורק החיים המרכזי של הנפט העולמי. איראן טענה כי המהלך הוא תגובה ל"תוקפנות המערב", אך בפועל המצור הימי יצר חנק כלכלי מיידי על מדינות רבות. בתגובה, ארצות הברית ריכזה כוחות ימיים ואוויריים חסרי תקדים באזור, והנשיא טראמפ הציב את האולטימטום של 48 השעות, שפג ביום ראשון.

ביום שישי האחרון תקפו כוחות ארה"ב יעדים אסטרטגיים לאורך קו החוף האיראני. באותה תקיפה, שהוגדרה כ"פעולת מנע עוצמתית", הושמדו תשתיות ימיות, בסיסי כטב"מים ומערכי מכ"ם של משמרות המהפכה ששימשו לאיומים על נתיבי השיט הבינלאומיים. התקיפה האמריקאית נועדה להעביר מסר חד למשטר בטהרן כי המצור על מצר הורמוז לא יעבור בשתיקה, אך נראה כי במקום הרתעה, המהלך הוביל להסלמה ישירה שמתפרצת כעת במטחי הטילים לעבר ישראל ולמרחב כולו.

המשמעות של העימות הנוכחי חורגת מגבולות המזרח התיכון. פגיעה בתשתיות קריטיות בארה"ב, כפי שמאיימת איראן, עלולה להוביל לקריסה של שווקים פיננסיים ולשיבוש חמור בחיי היומיום בערים אמריקאיות. מדובר ב"משחק של מי ימצמץ ראשון": בעוד טראמפ מהמר על כך שאיראן מוחלשת מכדי להגיב, האיראנים מהמרים על כך שהמערב לא יוכל לספוג פגיעה בתשתיות הלאומיות שלו.

maximize-image
images-count2+
מצר הורמוז | צילום: שאטרסטוק

נכון לשעות אלו, צבא ארה"ב נמצא בכוננות עליונה בכל רחבי העולם. כוחות פיקוד המרכז תגברו את ההגנה על בסיסי האספקה, וסוללות פטריוט וכיפות ברזל נפרסו סביב מתקנים רגישים. השעות הקרובות יהיו קריטיות: אם איראן לא תפתח את המצר, העולם עשוי לחזות במתקפה אווירית אמריקאית מאסיבית על איראן, שתגרור אחריה, על פי האיומים מטהרן, תגובה שתבעיר את תשתיות העולם כולו.

עקבו אחרינו גם ב-Google News