accessibility-icon
share-icon
מתוך שידורי ערוץ 14

"עמדות הפתיחה של הצדדים מובילות לכישלון"

דסק C14

דסק C14

יט שבט ה'תשפו (06.02.26)

1

7

like

0

dislike

תא"ל במיל' יוסי קופרווסר ניתח את שיחות המו"מ בין ארה"ב לטהרן בעומאן • בריאיון ל"חדשות שישי" הסביר כי למרות הפערים העצומים בנקודת הפתיחה, החשש של האיראנים מגורלו של המשטר עשוי להוביל לפריצת דרך • לדבריו: "השאלה היא אם הם מאמינים שהאיום של טראמפ אמיתי"


על רקע שיחות המשא ומתן בין איראן לארצות הברית שנפתחו היום (שישי) בעומאן, הציג תא"ל במיל' יוסי קופרווסר בריאיון לתוכנית "חדשות שישי" מבט על הדינמיקה המורכבת שמאחורי הקלעים של הדיונים.

maximize-image
images-count1+
שר החוץ האיראני עם המתווך הסעודי | צילום: רשתות ערביות

לדברי קופרווסר, אין צורך להתרגש מעמדות הפתיחה הנוקשות של שני הצדדים. "בשלב הזה הפערים נראים בלתי ניתנים לגישור", הסביר. "האיראנים מציעים מעט מאוד, בזמן שהאמריקאים דורשים שינוי יסודי. עם זאת, המטרה של השיחות היא בדיוק זו – לבחון איפה ניתן להתגמש". עוד הוסיף כי "קווים אדומים מוצהרים הופכים מהר מאוד לוורודים כשמגיעים לרגע האמת".

המפתח: שרידות המשטר

קופרווסר טען כי המניע העיקרי שיכול להוביל את איראן לוויתורים הוא הפחד מקריסת השלטון. "האיראנים מבינים היטב מה עומד על הכף. אם האמריקאים יצליחו לשכנע אותם שהאיום הצבאי הוא ממשי ולא רק הצהרה, הגמישות האיראנית תהיה הרבה יותר גבוהה ממה שהם מראים כרגע. שרידות המשטר היא הערך העליון בטהרן".

maximize-image
images-count1+
האיראנים חוששים? נשיא ארה"ב דונלד טראמפ | צילום: דאטרסטוק

בזמן שאיראן ניסתה לצמצם את הדיון לסוגיית הגרעין בלבד, קופרווסר מעריך כי הלחץ האמריקאי יוביל להכללת נושאים נוספים, כמו מעורבותה של איראן בטרור אזורי ודיכוי האזרחים בתוך המדינה. "האיראנים מתחילים להפנים שהסכם עם ממשל טראמפ לא יהיה העתק של הסכמים קודמים", ציין. "נוכחותו של שליח כמו וויטקוף משדרת רצינות אמריקאית שהמשטר בטהרן לא יכול להתעלם ממנה".

עקבו אחרינו גם ב-Google News