סוכנות הידיעות "תסנים", המזוהה עם משמרות המהפכה, חשפה היום (חמישי) את תוכנית התקיפה של איראן במקרה של מלחמה עם ארצות הברית. בעיתון ה"טלגרף" הבריטי ניתחו את הפרסום ואת דרכי הפעולה הצפויים של ארה"ב ומשטר האייתוללות. באמצעות תוכנית הכוללת חמישה שלבים של מהלכים מפורטים – כך הרפובליקה האסלאמית מאמינה שתגבור על הצבא החזק בעולם.
שלב 1: ארה"ב תוקפת את איראן
התרחיש האיראני מתחיל בתקיפות אוויריות ורקטיות של ארה"ב המכוונות לאתרים גרעיניים, מתקנים צבאיים ובסיסי משמרות המהפכה, שרובם ממוקמים באזורים מאוכלסים בצפיפות.

המשטר צופה כי צבא ארה"ב יפתח במתקפות מנושאות מטוסים ביניהן נושאת המטוסים "אברהם לינקולן" הנמצאת כעת באזור. נוסף על כך, ממפציצים אסטרטגיים יטוסו משטח המדינה האמריקאית או מבסיסים באירופה וייתכן שגם ממערכות קרקעיות במדינות בעלות ברית. הפנטגון ערך תכנון נרחב למבצעים כאלו לאורך עשורים וכזכור ביצע תקיפה על מתקן הגרעין בפורדו במהלך מבצע "עם כלביא".
עוד הוערך כי התקיפות האמריקאיות יכללו כלי טיס חמקנים, חימוש מונחה מדויק ומטחים מתואמים שנועדו להכריע את מערכות ההגנה האווירית של איראן, תוך מזעור אבדות של כלי טיס אמריקאיים. התקדמות טכנולוגית בנשק היפר-סוני ובלוחמה אלקטרונית תעניק לארה"ב יתרונות משמעותיים.

עם זאת, באיראן נערכים לתרחיש זה באמצעות מיגון ופיזור של נכסים קריטיים, בניית מבני פיקוד חלופיים ופיתוח מתקנים תת-קרקעיים נרחבים שיוכלו לשרוד את התקיפות הראשוניות. התחשיב של טהרן אינו נשען על מניעת נזק, אלא על שימור יכולת מספקת להוצאת מתקפות נגד לפועל.
שלב 2: איראן משיבה מלחמה – ונעזרת בפרוקסי
תגובתה של איראן תרחיב באופן מידי את שדה הקרב אל מעבר לגבולותיה. התוכנית חוזה כי בתוך שעות, טהרן תשגר מטחים של טילים בליסטיים וכטב"מים לעבר מתקנים צבאיים אמריקאיים ברחבי המזרח התיכון.
🇺🇸🇮🇷🇶🇦⚡️ According to estimates, a total of 19 U.S. Air Force aerial refueling tankers are currently deployed at Al Udeid Air Base in Qatar. pic.twitter.com/CWD6Q24w7N
— WAR (@warsurv) January 28, 2026
על פי התכונית, היעדים העיקריים יכללו את בסיס חיל האוויר "אל-עודייד" בקטאר, המאכלס את המפקדה הקדמית של פיקוד המרכז האמריקאי ומשמש כמרכז המבצעים האווירי הראשי. איראן תקפה בסיס זה בשנה שעברה לאחר שמתקני הגרעין שלה הופצצו על ידי מפציצי B-2 אמריקאיים.
בתסנים הודיעו: "איראן אינה רואה בעצמה 'אי בודד' במלחמה, אלא מרכז של רשת פוטנציאלית של עימותים". האסטרטגיה האיראנית חוזה הכרעה של מערכות ההגנה האמריקאיות באמצעות מסת שיגורים – מאות או אלפי טילים ישוגרו בו-זמנית כדי להעמיס על מערכות ההגנה האמריקאיות ולחדור אותן.

בעוד שרבים מהם יורטו, איראן מאמינה כי מספר מספיק של טילים יצליח לחדור כדי לגרום לנפגעים משמעותיים ולנזק לתשתיות קריטיות. במקביל, התרחיש חוזה כי "ציר ההתנגדות" של איראן יופעל במספר חזיתות. חיזבאללה בלבנון הצהיר במפורש כי הוא רואה במלחמה נגד איראן כמלחמה שלו והוא צפוי לשגר רקטות וטילים לעבר ישראל.
ארגון הטרור החות'י בתימן יגבירו את המתקפות על ספינות בים האדום, על ישראל ועל בסיסי ארה"ב באזור. קבוצות מיליציה עיראקיות יתקפו גם הן אנשי סגל ומתקנים דיפלומטיים אמריקאיים.

הגישה הרב-חזיתית של המשטר שואפת למתוח את כוחותיה של אמריקה באזור על ידי פתיחת סכסוכים מרובים במוקדים שונים, ובכך להגביל את יכולתה של וושינגטון לרכז כוחות נגד איראן עצמה. טהרן מזהירה כי כל מדינה שתספק מרחב אווירי, בסיסים או תמיכה לוגיסטית למבצעים אמריקאיים, תוכרז כ"מטרה לגיטימית".
שלב 3: לוחמת סייבר
הרפובליקה האסלאמית מתכננת להוציא לפועל מתקפות סייבר המכוונות למה שהיא תופסת כנקודות תורפה אמריקאיות: רשתות תחבורה, תשתיות אנרגיה, מערכות פיננסיות ותקשורת צבאית.

בבריטניה הסבירו כי טהרן מאמינה שמבצעי סייבר יוכלו לשבש את הלוגיסטיקה הצבאית של ארה"ב, לסבך את הפיקוד והשליטה שלה על הכוחות, וליצור כאוס במדינות בעלות ברית המארחות כוחות אמריקאיים. באמצעות תקיפת תשתיות אזרחיות, כגון רשתות חשמל או מערכות מים, איראן מקווה ללחוץ על ממשלות מארחות לגרש את הכוחות האמריקאיים.
עם זאת, מפקדת הסייבר של ארה"ב הקדישה שנים להכנה לתרחישים מעין אלו. יכולות הסייבר האמריקאיות מגמדות את אלו של איראן, עם היכולת לבצע מתקפות נגד על התשתיות האיראניות, שהן פגיעות יותר מהמערכות האמריקאיות. הפנטגון עשוי להשבית את ייצור החשמל האיראני, לשבש מערכות הנחיית טילים ולפרוץ לרשתות תקשורת, הסביר ה"טלגרף".
שלב 4: שיתוק אספקת הנפט העולמית
הנשק החזק ביותר של איראן, לטענתה, הוא גיאוגרפי: שליטה על מצר הורמוז, שדרכו עוברים מדי יום כ-21 מיליון חביות נפט – כ-21 אחוזים מצריכת הנפט העולמית.

נתיב מים זה, שרוחבו כ-39 קילומטרים בלבד בנקודה הצרה ביותר שלו, הוא אחת מנקודות החנק האנרגטיות הקריטיות ביותר בעולם. איראן איימה שוב ושוב לסגור את המצר בתקופות של מתיחות מוגברת. הטקטיקה תכלול מיקוש של נתיב המים, תקיפת מכליות באמצעות טילים וכטב"מים, ופוטנציאל להטבעת כלי שיט במטרה לחסום את ערוצי המשלוח.
הכוחות הימיים של משמרות המהפכה התאמנו בטקטיקות נחיל, תוך שימוש בסירות קטנות החמושות ברקטות ובטורפדו, שנועדו להכריע ספינות מלחמה גדולות יותר. פעולות כאלו יובילו לנסיקה במחירי הנפט, פוטנציאלית ל-200 דולר או יותר לחבית, מה שיגרום לנזק כלכלי חמור ברחבי העולם ויפעיל לחץ על ארה"ב לסגת.

לטענת העיתון הבריטי, לארה"ב יש תוכניות מגירה לשמירה על מצר הורמוז פתוח, הכוללות פעולות לפינוי מוקשים, ליווי של משחתות לשיירות מכליות ותקיפות על מתקני חוף איראניים. עם זאת, אפילו שיבוש חלקי של המשלוחים דרך המצר יטלטל את השווקים העולמיים. איראן מאמינה כי העלות הכלכלית תאלץ בסופו של דבר את וושינגטון לנהל משא ומתן במקום לתחזק מלחמה ממושכת.
ה"טלגרף" הוסיף כי אסטרטגיה זו טומנת בחובה סיכונים עבור איראן עצמה – יצוא הנפט מהווה את מרבית הכנסות הממשלה, וסגירת הורמוז יכולה להביא חורבן על כלכלת איראן אף יותר מכלכלת אויביה.

שלב 5: סוף המשחק
העיתון הבריטי סיכם ואמר כי האסטרטגיה של טהרן בונה על כך שארה"ב ובעלות בריתה יסיקו כי העלויות הכלכליות של סכסוך מתמשך – יעלו על כל תועלת שינסו להשיג. המשטר הרצחני תופס את האסטרטגיה שלו ככזו של "עמידות א-סימטרית": איראן אינה יכולה לנצח מבחינה צבאית, אך מאמינה כי ביכולתה להפוך את הניצחון ליקר מדי עבור וושינגטון מכדי שתמשיך בו.
חישוב זה תלוי בכך שארה"ב תבחר בהרגעת המתיחות במקום להפעיל את מלוא יכולותיה הקונבנציונליות, שעלולות להחריב את התשתיות ואת הכוחות הצבאיים של איראן.

האסטרטגיה יוצאת מנקודת הנחה של קבלת החלטות רציונלית משני הצדדים, אך דינמיקות של הסלמה במלחמה הן כידוע בלתי צפויות. מה שאיראן מתכוונת אליו כלחץ מחושב ומדוד, עלול לעורר תגובה אמריקאית מוחצת – במיוחד אם מספר האבדות האמריקאיות יהיה גבוה.
On the flight deck of an aircraft carrier, what looks like a random rush of jets and people is actually a well-orchestrated routine. Sailors aboard the USS Abraham Lincoln are trained to work as a team to launch and recover safely and on time, every time. pic.twitter.com/64ubKaG1wC
— U.S. Central Command (@CENTCOM) February 5, 2026
בינתיים, פיקוד המרכז של ארה"ב פרסם בחשבון ה-X שלו תיעוד חדש מההכנות על נושאת המטוסים "לינקולן". בתיעוד נראים חברי צוות התפעול מתרוצצים על סיפון ההמראה של נושאת מטוסים. ההכנות האמריקאיות והתוכנית האיראנית מעידים על מסקנה ברורה: שני הצדדים מוכנים לתרחיש בו השיחות לא יצלחו.
