ועדת העבודה והרווחה קיימה היום (רביעי) דיון סוער בנושא עדכון המקצועות המזכים במענק עבודה מועדפת לחיילים משוחררים, בדגש על תעדוף הנגב והגליל. יו"ר הוועדה, ח"כ מיכל וולדיגר, פתחה את הדיון והדגישה את המחסור החמור בכוח אדם בתחומים חיוניים: "ישנן עבודות שהמחסור בכוח אדם בהן זועק לשמיים בכל מקום בארץ, והאפליה לגביהם גם היא זועקת".
נציגת אגף התקציבים במשרד האוצר, גיל הכהן, הציגה נתונים המלמדים על צניחה במספר מקבלי המענק: מכ-13,264 זכאים בשנת 2019, המספר ירד לכ-7,000 בלבד בשנת 2024. לדבריה, "בעינינו המענק אינו אפקטיבי. זה לא מצליח לייצר שינוי לטווח הארוך בענף וזה גם מייצר אבחנות ואפליות בשוק העבודה".

במהלך הדיון עלו קולות רבים שקראו לשנות את סדרי העדיפויות של המדינה. צדוק דורלכד מהקיבוץ הדתי מתח ביקורת חריפה: "אם המדינה עצמה קובעת כרגע את תחנות הדלק כדבר חשוב ואת החינוך שמה בצד, אני שם סימן שאלה על סדרי העדיפויות". לביא רוזנטל, סמנכ"ל מועצת המכינות, הוסיף כי השנה מעל 30 מכינות לא נפתחו עקב מחסור במדריכים.
נציגים נוספים מהשלטון המקומי ומהגליל העליון קראו להכיר במקצועות החינוך, הרווחה והבריאות כעבודה מועדפת, במיוחד באזורי הפריפריה הסובלים ממחסור חמור בכוח אדם. ענבר בזק, מנכ"לית החברה הכלכלית לפיתוח הגליל העליון, קראה להכפיל את המענק עבור צעירים שיעבדו בנגב ובגליל כ"עזרה ראשונה" לאזורים שמתקשים להשתקם.

בתום הדיון סיכמה יו"ר הוועדה, ח"כ וולדיגר, וקראה למשרדי הממשלה להקים ועדה בין-משרדית שתבחן את יעילות המענק. עם זאת, היא הדגישה כי כל עוד המנגנון קיים, "חייבים לעשות תעדוף נכון יותר ולנתב אותו למקומות שחשוב לנו להכווין אליו את אותם צעירים, לקידום המטרות של חיזוק הפריפריה הגיאוגרפית והחברתית".
