accessibility-icon
share-icon
צילום: שאטרסטוק
צילום: שאטרסטוק

"צפי ל-55 מיליון עניים": איראן עומדת בפני קריסה כלכלית

דסק C14

דסק C14

ב טבת ה'תשפו (22.12.25)

9

3

like

0

dislike

חבל פרלמנט איראני הזהיר את ראשי המדינה כי אם לא ינקטו צעדי מניעה, עשרות מיליוני אזרחו ימצאו עצמם מתח לקו העוני • למרות שנתונים העולמיים מציגים תמונה אחרת, המציאות באיראן מראה כי יותר ויותר משפחות יתקשו לשלם על צרכי מחייה בסיסיים


אתר הכלכלה האיראני "דניאיה אקתסאד" פרסם היום (שני) אזהרה של אחד מחברי הפרלמנט האיראני לפיה אם לא תתבצע פעולת מנע, בחודש מרץ הקרוב יעלה את מספר העניים באיראן ליותר מ-55 מיליון – מתוך אוכלוסייה של 95 מיליון נפש. כל זאת לאחר שבחודש ספטמבר האחרון צרפת גרמניה ובריטניה הפעילו מחדש את מנגנון ה"סנאפבק" שמשמעותו סנקציות כלכליות על איראן.

למרות האזהרה שפרסם האתר האיראני, נתונים בינלאומיים מציגים תמונה אחרת. דיווחי הבנק העולמי מצביעים דווקא על ירידה בשיעור העוני באיראן בשנים האחרונות (מ-29.3% בערך בשנת 2020 לכ-21.9% בשנת 2022). על כך האתר מסביר שקו העוני באיראן מחושב על בסיס עלות "סל המחיה המינימלי" בתוך המדינה, סטנדרט השונה מזה העולמי.

maximize-image
images-count2+
יש להם סיבה לדאגה. אזרחי איראן | צילום: שאטרסטוק

ברמה הבינלאומית, קו העוני העולמי מוגדר כהכנסה של פחות מ-6.85 דולר ליום במדינות בעלות הכנסה בינונית. עם זאת, הבדל זה בהגדרות מסביר את הפער הגדול בין הנתונים הרשמיים, התקשורתיים והבינלאומיים בנוגע למספר העניים באיראן.

אם משקללים את עלות המחיה האמיתית באיראן אל מול ההכנסה הממוצעת, ניתן להסיק כי קרוב למחצית מהאוכלוסייה חיה למעשה מתחת לקו העוני. כך שבהנחה והעלויות ימשיכו לצמוח בקצב מהיר יותר מההכנסות, מעמד הביניים עצמו נמצא בסכנת שחיקה מהירה, מה שיגדיל עוד יותר את מספר הנאבקים להבטחת צרכי מחייה בסיסיים.

maximize-image
images-count2+
רחובות אספהאן | צילום: שאטרסטוק

כל זאת מתווסף לבעיית המים הקשה שחוותה איראן בחודשים האחרונים. הרפובליקה האסלאמית נקלעה לשנת בצורת שיבשה את מאגרי המים בכל המדינה. הבצורת הובילה להפסקות חשמל נרחבות ואפילו גרמו לבכירים האיראניים לשקול להעביר את תושבי טהרן מבתים למגורים חלופיים.

למרות כל הקשיים, הצהרות האחרונות של חבר פרלמנט איראני הן אינן דבר שגרתי מצד פוליטיקאים ברפובליקה, ואכן לא ברור אם הן משקפות דאגה עמוקה בקרב מקבלי ההחלטות מפני התרחבות היקף העוני באיראן. שר החוץ עראקצ'י והנשיא פזשכיאן כבר התבטאו בחודשים האחרונים נגד הסנקציות, אך הם לא מוכנים לוותר על הסיבה שבגללן הוטלו הסנקציות – פרויקט הגרעין.

maximize-image
images-count2+
לא מוותרים על פרויקט הגרעין | צילום: שאטרסטוק

האינפלציה המתמשכת, שחיקת הערך הריאלי של ההכנסות והלחץ הגובר על משפחות ממעמד הביניים והשכבות החלשות, הפכו את העוני לבעיה מבנית וכוללת ברפובליקה האסלאמית. למרות זאת, נראה כי יש נושא אחר שעומד בראש סדר העדיפויות של משטר האייתוללות – מדינת ישראל.

עקבו אחרינו גם ב-Google News