נס חנוכה: ילדה בת 7 הובהלה לחדר ניתוח במהלך מסיבת חנוכה בית ספרית בעקבות בליעת סוכרייה על מקל – עם המקל.
במהלך המסיבה חולקו לתלמידים סוכריות על מקל, בשלב מסוים חשה בת ה-7 כאב באזור הבליעה והחזה, והבינה כי בלעה את הסוכריה יחד עם המקל. הילדה פנתה מיוזמתה אל צוות בית הספר, וסיפרה להן מה קרה.
רופא שבדק את הילדה המליץ לפנות בדחיפות לבית החולים ולהיבדק על ידי רופא מומחה, מחשש שהמקל – גוף קשיח וארוך שעשוי להיות גם חד בקצהו, עלול לגרום לפגיעה פנימית אם יישאר במערכת העיכול. "הרופא היה מאוד ברור", משחזר אב הילדה שהוזעק למקום. "הוא אמר לנו: זה עלול להחמיר, אל תחכו. סעו לבית חולים עכשיו".

האב פינה את בתו לבית החולים הדסה עין כרם בירושלים. עם הגעתם, החל הצוות בבירור בליעת הסוכריה עם המקל ובאיתור מיקומה. "החשש היה שהמקל התקדם במיקומו עמוק מדיי, כאשר בשל היותו מקל מפלסטיק ולא ממתכת, לא ניתן היה לעקב אחר מיקומו באמצעות צילום", מסבירה ד"ר תמר אורגד, רופאה מומחית לגסטרואנטרולוגיה ילדים בהדסה. "אחת הבעיות המשמעותיות היא שכאשר המקל עובר למעי הדק, לא ניתן להוציא אותו באנדוסקופיה פשוטה, והוא עלול להתקדם ולהיתקע במעבר בין המעי הדק למעי הגס". מצב כזה, אילו היה מתרחש, היה מביא לחסימת מעיים ולניתוח מלא.
הילדה הוכנסה לפרוצדורה בחדר הניתוח, המקל הוצא בהצלחה, ללא סיבוכים, לאחר שאותר בתוך הקיבה. הסוכריה עצמה התמוססה. ההגעה המהירה לבית החולים והתגובה המוקדמת מנעו נזק משמעותי יותר, שעלול היה להיגרם אילו המקל היה נשאר זמן רב יותר בגוף.

גם הילדה עצמה, לאחר ההתאוששות מן הפרוצדורה שיתפה בתחושותיה. "כאב לי בפנים ולא ידעתי מה לעשות. פחדתי קצת, אבל שמחתי שסיפרתי למורה. בבית החולים פחדתי לפני הניתוח, אבל הרופאים היו נחמדים ואמרו לי שהכול יהיה בסדר וזה היה מאוד מרגיע".
המקרה מעורר בהחלט שאלות על בטיחות ממתקים לילדים צעירים, ועל החשיבות שבהקשבה לילדים כשהם מדווחים על תחושה חריגה. רופאי הדסה מדגישים כי בליעת גופים זרים, במיוחד חדים או קשיחים, מחייבת תמיד בדיקה רפואית, גם אם בתחילה התסמינים נראים קלים.

"במהלך הוצאת המקל, הבנו במחלקה שסוכריות על מקן טומנות בתוכן סיכון עבור ילדים", אומרת ד"ר אורגד. "המקל קצר ובעייתי לאחיזת ילדים, וקל מאוד לבלוע אותו מבלי לשים לב כאשר אתה ילד", אורגד מדגישה כי הבעייתיות במקל, שעשוי מפלסטיק, היא גם בהיותו חומר שאינו מתפרק במערכת העיכול.
"אנחנו מאוד שמחים שהסיפור הסתיים בשלום, ולא היו סיבוכים למרות שעבר זמן מרגע הבליעה עד הניתוח" מסכם אביה של הילדה. "הנה לנו נס חנוכה בהדסה".
