בפרשת וירא בראשית י"ט, שאותה קוראים השבוע בבתי הכנסת, מתואר סיפור הפיכת סדום ועמורה, אחת הדרמות הגדולות בתנ"ך. הקב"ה מחליט להשמיד את הערים הרשעות בגלל חטאיהן: "זעקת סדום ועמורה כי רבה וחטאתם כי כבדה מאוד".
אברהם אבינו מתווכח עם ה' ושואל אותו: "האף תספה צדיק עם רשע?", אך לבסוף הקב"ה אומר לאברהם כי אין אפילו עשרה צדיקים. המלאכים מוציאים את בן דודו של אברהם, לוט ומשפחתו, מספרים להם מה עתיד לקרות למקום מגוריהם, עוזרים להם לברוח ומזהירים: "אל תביט אחריך". אולם, אשת לוט מפרה את הצו, מביטה לאחור והופכת לנציב של מלח.
חז"ל מסבירים כי אשת לוט הפכה לנציב של מלח בשל מספר סיבות: על פי רש"י, היא חטאה במלח, כלומר סרבה לתת מלח לאורחים. הילקוט שמעוני נותן סיבה אחרת: לדבריו, נכמרו רחמיה על בנותיה הנשואות בסדום. ובמדרש תנחומא נאמר כי אשת לוט ראתה ראתה את השכינה והפכה לנציב.

בכביש 90, 11 ק"מ דרומית לאין בוקק בהר סדום, מתנשא עמוד מלח בן 20 מטר המתואר כ"פסל אשת לוט". ההר עשוי 80% מלח – תופעה גיאולוגית יחידה בעולם. אך מדענים טענו כי הדבר נוצר מלחץ תת-קרקעי שדוחף מלח כלפי מעלה, ויוצר עמודים.
במשך שנים, טענו כי נציב של מלח של אשת לוט עומד עד היום בהר סדום. יוספוס פלביוס תיאר במאה ה-1 בספרו קדמוניות היהודים: "נהפכה לנציב מלח. אני ראיתי אותו והוא קיים עוד כיום". גם קלמנטיוס מרומא ואירנאוס מהמאה ה-2 הזכירו את אותו נציב. לא זאת בלבד, אלא בתקופה מאוחרת יותר, רבינו עובדיה מברטנורא אמר: "הראו לי מרחוק תילי תילים של מלח".
בשבועות האחרונים רצות שמועות בנושא: "מדענים ישראלים בדקו את נציב המלח בהר סדום, ומצאו חומר אורגני אנושי, אפילו DNA של אישה. זו הוכחה שאשת לוט הייתה אמיתית". אולם, פרופ' עמוס פרומקין מהאוניברסיטה העברית הפריך את הדברים: דגימות כימיות מצאו זכרים של פחמן אורגני (C-org). מדובר בשאריות צמחים ומיקרובים עתיקים שנסחפו בגשם. בנוסף, אין DNA אנושי עצמות, שיער או רקמה.
