משרד החינוך מפרסם היום (שלישי) את נתוני "התמונה החינוכית הארצית" של החטיבה העליונה לשנת הלימודים תשפ"ד (2024). הנתונים מצביעים על המשך מגמות שיפור במערכת החינוך: עלייה בשיעור הזכאות לבגרות, ירידה בנשירה, צמצום פערים בין מגזרים ושכבות חברתיות ועלייה בהישגים גם במגזר החרדי.
בתי הספר המובילים בבגרויות
- 81.9% – אלבשאאר, סכנין
- 75.0% – עי"ס אלאקסמי, באקה אל-גרביה
- 74.2% – הנדסאים הרצליה
- 73.9% – עתיד אלאהאליה, אום אל־פחם
- 71.9% – דרוזי למדעים ומנהיגות, דאלית אל־כרמל – ירכא
- 68.2% – פלך, תל אביב-יפו
- 66.9% – אולפנה תורנית חורב, ירושלים
- 65.9% – אלאהליה אלשאמלה קלנס, קלנסווה
- 65.0% – תורני ניסויי בנות פלך, ירושלים
- 64.9% – נווה חנה, גוש עציון
שיעור הזכאות לבגרות בישראל ממשיך לעלות, ומגיע בשנת תשפ"ד ל-76.6% לעומת 76.3% בלבד בשנה הקודמת, כ-97 אלף תלמידים. מדובר במגמת שיפור מתמשכת: בתוך חמש שנים בלבד, מאז תשע"ט (2019), נרשמה עלייה של כמעט שבעה אחוזים בשיעור הזכאים. הנתונים מצביעים על מערכת חינוך שמצליחה לשמור על יציבות ואף להתקדם, למרות האתגרים הביטחוניים והחברתיים של השנה החולפת.

בחינוך החרדי נמשכת מגמת העלייה ההדרגתית בזכאות לבגרות, שעלתה מ-26.2% ל-26.7% בשנה האחרונה – צמיחה של יותר משמונה אחוזים בעשור. במקביל, לראשונה מאז החלו המדידות, המגזר הערבי עבר את המגזר היהודי בשיעור הזכאות לבגרות: 78.3% לעומת 77.8%. לפני חמש שנים עמד הפער על 6.4% לטובת התלמידים היהודים, מה שמעיד על סגירת פערים כמעט מוחלטת בין המגזרים.
גם הפער בין בנים לבנות ממשיך להצטמצם. בשנת תשפ"ד הוא עומד על 0.3% בלבד לטובת הבנות – ירידה חדה לעומת 3.4% שנמדדו בשנת תש"ף. בנוסף, הפערים החברתיים-כלכליים הצטמצמו משמעותית: מ-22% בשנת תשע"ט ל-13.8% בלבד בתשפ"ד, ירידה של יותר משמונה נקודות אחוז בשש שנים.
במקביל לשיפור בזכאות, נרשמה עלייה גם בהצטיינות. שיעור התלמידים בעלי תעודת בגרות מצטיינת עלה מ-12.4% ל-13.1%, שהם כ־16,500 תלמידים. באנגלית נרשמה עלייה קלה בשיעור הלומדים חמש יחידות לימוד (46.8%), בעוד שבמתמטיקה נרשמה ירידה קלה מ-16.2% ל-16%.

שיעור הנשירה הארצי ירד לרמה הנמוכה ביותר בעשור – 0.9% בלבד, לעומת 1.5% בשנת תשע"ה. הנתונים מצביעים על מערכת חינוך שמצליחה לשמור על רצף לימודי ועל אחוז התמדה גבוה, גם בתנאים מאתגרים, ולהוביל לשיפור עקבי בכלל המגזרים.
שר החינוך, יואב קיש, מסר כי "שנת תשפ"ד הוכיחה את כוחה של מערכת החינוך הישראלית גם ברגעים קשים. למרות המלחמה והפינויים, הצלחנו לשמור על רצף לימודי ועל מגמות שיפור – שיעור הזכאות לבגרות עלה, הפערים בין מגזרים כמעט נעלמו, וגם החינוך החרדי מציג עלייה עקבית".
