accessibility-icon
share-icon
החתימה על הסכמי אברהם בבית הלבן, ספטמבר 2020 | צילום: רשתות ערביות
החתימה על הסכמי אברהם בבית הלבן, ספטמבר 2020 | צילום: רשתות ערביות

טראמפ: מצפה בקרוב להרחבת הסכמי אברהם, הסעודים מראים עניין

סיון יחזקאל

סיון יחזקאל

כה תשרי ה'תשפו (17.10.25)

78

21

like

13

dislike

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ציין בריאיון לפוקס ביזנס כי הוא מצפה להתרחבות הסכמי אברהם בקרוב • הנשיא הדגיש את הרווח למדינות המצטרפות, והביע תקווה שסעודיה תצטרף - צעד שלדבריו עשוי להוביל להצטרפות מדינות נוספות • לטענת טראמפ, הדבר עשוי לתרום להשגת שלום בר קיימא במזרח התיכון


ברשת החדשות פוקס ביזנס האמריקאית שידרו היום (שישי) פרומו לריאיון מצולם עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, בו הוא התייחס להמשך היחסים בין ישראל למדינות הערביות באזור, ובמיוחד להתרחבות הסכמי אברהם שנחתמו עוד בתקופת כהונתו הקודמת.

"אני מצפה להתרחבות הסכמי אברהם בקרוב", אמר הנשיא, והדגיש "לא רוצה להגיד מיד אבל בקרוב". לאחר מכן, טראמפ הרחיב: "ארבעת המדינות שהצטרפו עד כה מרוויחות מזה – הן מנהלות יחסים תקינים עם ישראל וזה טוב לכולם".

maximize-image
images-count2+
טראמפ בסעודיה, ארכיון | צילום: The Independent

"אני מקווה שסעודיה תצטרף כמו גם מדינות אחרות. אני חושב שברגע שסעודיה תצטרף כולם יצטרפו. הסעודים סימנו אתמול שהם מעוניינים", המשיך הנשיא, "הם לא יכלו לעשות את זה בזמן המלחמה, כשלאיראן היה כוח", והדגיש כי ארבעת המדינות שחתמו על ההסכמים המקוריים היו מאוד אמיצות – בשל עוצמת טהרן.

"הסכמי אברהם הם מדהימים, והם יסייעו בשלום בר קיימא במזרח התיכון. אף אחד לא חשב בהתחלה שזה אפשרי, אבל מה שקרה בימים האחרונים הוא לא פחות ממדהים", חתם טראמפ את דבריו.

maximize-image
images-count2+
מוחמד בן סלמאן | צילום: רויטרס

כזכור, מוקדם יותר דווח בפייננשל טיימס, על סמך מקורות המעורים בעניין, כי ערב הסעודית מנהלת משא ומתן מתקדם עם ממשל טראמפ על הסכם הגנה הדדי שדומה לזה שנחתם עם קטאר בחודש שעבר.

הממלכה מקווה לחתום על ההסכם במהלך ביקורו הצפוי של יורש העצר מוחמד בן סלמאן בבית הלבן בחודש הבא, מה שיהווה שדרוג משמעותי בשיתוף הפעולה הביטחוני בין ריאד לוושינגטון. ההסכם המדובר, שצפוי להיות "איתן" יותר מההסכמים הקיימים, יכלול התחייבות אמריקאית לפיו הם יתייחסו לכל מתקפה על ערב הסעודית כאיום ישיר על "השלום והביטחון" האמריקני.

maximize-image
images-count2+
רה"מ נתניהו והנשיא טראמפ | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

בכיר בממשל טראמפ אישר כי "יש דיונים על חתימה על משהו כאשר יורש העצר יגיע, אך הפרטים עדיין בתהליכי שינוי". הבית הלבן ומשרד החוץ סירבו להגיב על פרטי העסקה, אך משרד החוץ הדגיש כי "שיתוף הפעולה הביטחוני עם הממלכה הוא בסיס איתן באסטרטגיה האזורית שלנו".

בהמשך, ציין משרד החוץ כי ווושינגטון "מחויבת לביטחון האזור ותמשיך לעבוד עם ערב הסעודית כדי לפתור סכסוכים, לקדם אינטגרציה אזורית, ולמנוע מקלט בטוח לטרוריסטים". שגרירות סעודיה בוושינגטון לא הגיבה.

ערב הסעודית מבקשת הסכם הגנה כזה זה שנים, כחלק ממאמצים לנרמל יחסים עם ישראל – תהליך שנקטע על ידי מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר 2023 והמלחמה בעזה. הממלכה בילתה חודשים במשא ומתן עם ממשל ביידן, אך הדרישה הישראלית להסכם הגנה סוכלה. הנסיך מוחמד, שהאשים את ישראל ב"רצח עם" בעזה, קבע כי נורמליזציה תתרחש רק עם הקמת מדינה פלשתינית.

עקבו אחרינו גם ב-Google News