accessibility-icon
share-icon
צפו בהדיווח | צילום: חדשות 14

ההפרות של חמאס, האיום של טראמפ והשאלה הגדולה: הלחימה תחודש?

אפרת ברינר

אפרת ברינר

כה תשרי ה'תשפו (17.10.25)

34

25

like

10

dislike

נשיא ארה"ב הגביר את איומיו כלפי ארגון הטרור חמאס ואף רמז כי ישראל בדרך לחזור להילחם בעזה • ברקע האיומים: הפרות ההסכם על ידי חמאס, שאיננו מוסר את כל החטופים החללים שיש בידיו, וכן, הדיווחים אודות הוצאה להורג מכוונת של ארגון הטרור כלפי מי שנחשד בשיתוף פעולה עם ישראל


נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הפנה אמש (חמישי) איום ישיר וחריף לחמאס, בעוד הוא רומז כי ישראל עשויה לחזור להילחם ברצועה, זאת ברקע הפרות ההסכם החוזרות ונשנות של ארגון הטרור, וכן הדיווחים על הוצאה להורג של עזתים החשודים בשיתוף פעולה עם ישראל: "אם חמאס ימשיך להרוג אנשים בעזה, שלא היה חלק מההסכם, לא תהיה לנו ברירה אלא להיכנס ולהרוג אותם".

מדובר בהתבטאות רביעית של הנשיא בתוך פחות מיומיים בנושא, זאת בעקבות ההפרות החוזרות ונשנות והבוטות ביותר של חמאס בימים האחרונים, כאשר ארגון הטרור מסרב להשיב את החטופים החללים שבידיו.

maximize-image
images-count4+
מחבלי חמאס בעזה לאחר נסיגת כוחותינו | צילום: עלי חאסן, פלאש 90

אמש, נשיא טראמפ שחרר פוסט בשעות הערב, שם הוא כתב כי "אם חמאס ימשיך להרוג אנשים בעזה, וזה לא היה בהסכם, לא תהיה לנו ברירה אלא להיכנס ולהרוג את כולם ולהרוג אותם".

האיום של טראמפ, נובע מדיווחים על פעולות אלימות של חמאס בעזה מאז תחילת הפסקת האש. על פי מקורות פלשתיניים, מחבלי חמאס השתמשו בתקופת ההפוגה כדי להשתלט מחדש על רצועת עזה, כולל הוצאות להורג ציבוריות של עזתים החשודים בשיתוף פעולה עם ישראל.

maximize-image
images-count4+
קבלת החטופים החללים, ארכיון | צילום: דובר צה"ל

כאמור, בידי חמאס נמצאים 19 חטופים חללים, כאשר ישראל מתעקשת שארגון הטרור יקיים את ההסכם ויחזיר את כולם. עם זאת, בישראל מודעים לעובדה כי ישנם מספר חטופים חללים שלחמאס אין יכולת להגיע אליהם, אולם ממידע מודיעיני עולה כי ארגון הטרור לא מוסר את כל החטופים החללים שידוע מקום הימצאם. בנוסף, בפעימה הראשונה השבוע, חמאס מסר גופה של עזתי במקום חטוף חלל.

כאמור, האמירה הזו של דונלד טראמפ מצטרפת כבר לשורה של אמירות ביניהן: אם חמאס לא יתפרק מנשקו, ארצות הברית תפעל לפרק אותו מנשקו. הדבר ייעשה במסגרת הסכם או בדרכים אלימות.

maximize-image
images-count4+
החזרת החטופים החללים לשטח ישראל, ארכיון | צילום: דור פזואלו, פלאש 90

ראש דסק החוץ שלנו בן יניב התייחס לנושא ואמר: "דונלד טראמפ מוכיח כאן שוב, בתוך ימים ספורים, עבור אותם ספקנים ועבור אלו שמסתכלים על כל פרט ופרט מאז תחילת המתווה, שהנשיא האמריקאי מחויב לתהליך, ותודרך עליו על בסיס יומי, אולי על בסיס שעתי על ידי יועציו, על ידי מזכיר המדינה שלו, מרקו רוביו.

"הנשיא עוקב כל הזמן, רגע אחר רגע אחר יישום המתווה, בעיקר בשלב הזה, השלב הראשון כשאנחנו רואים אולי באופק את השלב השני. דונלד טראמפ אומר שהשלב השני כבר נמצא כאן, ולכן האיום הזה הוא כל כך כל כך חשוב. זה מה שמעיד לנו גם על הלחץ – לא רק שישראל מפעילה על המתווכות, אלא גם על הלחץ שדונלד טראמפ יפעיל על המתווכות מצרים וקטאר".

maximize-image
images-count4+
מחבל חמאס בעזה | צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90

עוד הוסיף יניב: "ברור לכולם שמצרים וקטאר לא יכולים לעשות את המשחקים שהם עושים לישראל בפני דונלד טראמפ, אין דרך, הם חייבים לטראמפ, הם רוצים את הקרבה של טראמפ, הם רוצים את העסקאות עם טראמפ, ולכן צפוי מאוד שאם הלחץ של דונלד טראמפ ייגבר, כך הלחץ על החמאס לסיים את הסאגה של שחרור החללים מרצועת עזה, וגם להתחיל ולראות האם באמת אפשר להגיע לאותו שלב גדול של פירוק החמאס מנשקו".

כאמור אמש, במהלך הצהרה לעיתונאים בבית הלבן, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ התייחס למאבק בחמאס: "יש לנו התחייבות מצד חמאס – מקווה שהם יעמדו בהתחייבות שלהם. זה מצב קשה. אם הם יתנהגו יפה זה נהדר, אם לא נטפל בהם". בהתבטאות אחרת מוקדם יותר השבוע, הנשיא הבהיר כי אם ייתן את האות ישראל תוכל לחזור להילחם בעזה.

"אני מקווה שחמאס ימלאו את העסקה ונקבל את כל החטופים, אבל זו סיטואציה קשה", אמר טראמפ. לאחר מכן, נשאל הנשיא מי יתקוף בעזה שוב, במידה ותדרש תקיפה, והאם אלו יהיו כוחות אמריקנים: "לא אמרתי מי יכנס, אבל מישהו יכנס – ואלו לא יהיו אנחנו", אמר טראמפ, ורמז כי ישראל תהיה זו שתתקוף: "אנחנו לא חייבים, יש שם אנשים מאוד קרובים שיכולים לעשות את זה מאוד בקלות, אבל רק כשנאפשר".

maximize-image
images-count4+
כוחותינו בעזה, ארכיון | צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90

בתוך כך, מתאם השבויים והנעדרים גל הירש התייחס מוקדם יותר היום להמשך החזרת גופות החללים שנחטפו לעזה במהלך אירועי טבח שבעה באוקטובר והעסקה עם ארגון הטרור, והבהיר למשפחות החללים החטופים: "הלחץ על חמאס נמשך – ויתעצם".

לפי הירש, בדיון מבצעי ממושך בראשות ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בו השתתפו גם בכירי מערכת הביטחון, בכירי צוות המו"מ, שר הביטחון והשר דרמר, אחד הנושאים המרכזיים שעלו היה נושא השבת החטופים החללים.

כזכור, פרשננו הצבאי נועם אמיר פרסם כי בדיון הביטחוני שהתקיים הערב בלשכת ראש הממשלה, ישראל צפויה שלא "לשבור את הכלים" מול חמאס, לפחות בשלב זה, זאת על אף תמונת המצב האומרת כי ארגון הטרור הרצחני ממשיך לשקר ומחזיק בגופות נוספות של חטופים חללים שטרם הוחזרו למדינת ישראל.

עקבו אחרינו גם ב-Google News